כלכלני גיפט מעריכים: שערו של הדולר ימצא תמיכה טובה בטווח של 4.475-4.450 שקלים

"זאת גם במקרה של המשך החלשותו של הדולר בשוק המט"ח העולמי" * מרכז ההתעניינות השבוע - סביב הכלכלה האמריקאית

כלכלני בית ההשקעות גיפט פרסמו היום (ראשון) את סקירתם השבועית לשוק המט"ח. לגבי השוק הבינלאומי, מציינים בגיפט כי אחרי שבוע מסחר תנודתי ועצבני בשוק המט"ח העולמי, נשאלת השאלה האם הסנטימנט הפרו-דולרי ששרר מאז תחילת האביב עומד להסתיים לקראת תחילת הסתיו, עקב האמרת מחירי הנפט בצירוף הנזק הכלכלי העצום באזור ניו אורלינס כתוצאה מהוריקן "קתרינה".

בחלק הראשון של השבוע שעבר, הדולר עוד החזיק מעמד הודות לשיפור הצפוי של מדד אמון הצרכנים שהתפרסם ביום שלישי ולעובדה שההערכות הראשונות לנזק מן ההוריקן היו נמוכות למדי. כאשר התבררו מימדיו האמיתיים של הנזק ומחירי הנפט שנותרו גבוהים, למרות החלטת ממשלת ארה"ב לשחרר חלק מן הרזרבות האסטרטגיות, ספקות החלו לצוץ לגבי יכולת הכלכלה האמריקאית לשמור על קצב הצמיחה הכלכלית המרשים מתחילת השנה. פרסום רצף נתונים מאכזבים על מדדי מנהלי הרכש והוצאות על בניה בימי רביעי וחמישי לא שיפרו את המצב. הידיעות על ארוחת הצהריים בין הנשיא בוש ויו"ר הבנק המרכזי גרינספאן ביום חמישי הפריכו שמועות כי הנשיא לחץ על גרינספאן להקפיא את מדיניות העלאת הריבית הדולרית, עובדה שהוסיפה לחץ על הדולר.

האירועים בארה"ב כעת הם במרכז ההתעניינות השוק והחדשות בשאר הכלכלות מקבלות חשיבות משנית. יחד עם זאת, יש לציין כי המשק האירופאי הראה גם הוא סימנים חדשים של התרופפות השבוע, במיוחד לאור הירידה החדה במדד מנהלי הרכש בגרמניה והודעת הבנק המרכזי האירופאי על הורדת תחזיות הצמיחה שלו לגוש האירו ב- 0.1% לשנת 2005 וב- 0.2% לשנת 2006. בבריטניה התפרסמו נתונים על ירידה נוספת בביקוש למשכנתאות אולם הפרסום על שיפור במדד מנהלי הרכש סייע לליש"ט להשאר בטווח של 0.6800-0.6850 מול האירו.

הין היפני אמנם הספיק להתחזק מול הדולר האמריקאי, אולם נחלש מול המטבעות האירופאיים בגלל תלותה של יפן בנפט מיובא. גם הנתונים הכלכליים שהתפרסמו ביפן השבוע היו מעט מאכזבים. בגדול, השוק היפני בהמתנה לתוצאות הבחירות לפרלמנט, שיערכו ב- 11 לספטמבר בתקווה שראש הממשלה קויזומי ישיג רוב חדש כדי להמשיך ולקדם את תוכניותיו לרפורמות כלכליות.

לגבי השוק המקומי, מציינים בגיפט, שבוע מסחר הפכפך עבר על שוק המט"ח המקומי בשבוע שעבר, כאשר דאגות להדחת ראש-הממשלה שרון והקדמת הבחירות, יחד עם לחצים הקשורים לפקיעת האופציות הבורסאיות על הדולר ביום שלישי, גרמו לשער הדולר להמריא לרמה של 4.5600. אולם המרות מט"ח של סוף החודש והחלשות הדולר בשוק המט"ח העולמי גרמה לתפנית חדה במגמת השוק ושער הדולר הידרדר עד ל- 4.4850 ביום שישי. החלטת בנק ישראל להשאיר את הריבית השקלית ללא שינוי הייתה צפויה כמו אזהרות בנק ישראל שהוא עומד להעלות את הריבית בעתיד במידה וציפיות האינפלציה בשוק יעלו. בשלב זה, יכולתו של השקל להתחזק מול הדולר מקטינה את הלחצים האינפלציונים, אולם לאור התהפוכות הצפויות בזירה הפוליטית, העלולות לגרום לעצבנות גוברת בשווקים הפיננסיים, קיים ספק לגבי עמידותו של השקל לטווח הרחוק.

לכן, מעריכים בגיפט כי שער הדולר ימצא תמיכה טובה בטווח של 4.4750-4.4500, אפילו במקרה של המשך החלשותו של הדולר בשוק המט"ח העולמי.