מנאטפ של נבזלין, ברודנו ודובוב מתרחקת מרוסיה: רוכשת חברת טלקום באוקראינה

מנאטפ, שהחזיקה בעבר בשליטה בחברת הנפט הגדולה ברוסיה, יוקוס, מסרה באפריל השנה כי תפסיק את כל השקעותיה ברוסיה

קבוצת ההשקעות מנאטפ, בשליטתם של מיכאיל חודורקובסקי הכלוא במוסקבה, ושותפיו ליאוניד נבזלין, מיכאיל ברודנו ו-ולדימיר דובוב, שנמלטו לישראל, נמצאת במו"מ לרכישת חברת הטלקום אופטימה באוקראינה, כדי להתרחק מעסקים בשוק הרוסי.

מנאטפ, שהחזיקה בעבר בשליטה בחברת הנפט הגדולה ברוסיה, יוקוס, מסרה באפריל השנה כי תפסיק את כל השקעותיה ברוסיה, ותמקד את תשומת ליבה בהזדמנויות השקעה במזרח אירופה.

אופטימה היתה במגעים להימכר לגולדן טלקום, חברה הולנדית, אך מגעים אלו הופסקו בשל התערבות מנאטפ, המיוצגת בעסקה על ידי מיכאיל ברודנו. ברודנו אמר לעיתונות הרוסית כי מנאטפ "לא מתכוונת לשבת על המזומנים" שלה, ומעוניינת להיות פעילה בשוק.

שווייה של אופטימה טלקום, חברת התקשורת הפרטית הגדולה באוקראינה, נאמד ב-120-100 מיליון דולר. בשנה שעברה מכרה מנאטפ את אחזקותיה בשוק הטלקום הרוסי, וחיסלה למעשה את כל פעילותה ברוסיה. נבזלין וברודנו הודיעו לפני כמה חודשים על חיסול פעילותם ברוסיה ומעבר לפעילות במזרח אירופה ובישראל.

לאוניד נבזלין, שנמלט מרוסיה לישראל ושלטונות רוסיה דורשים את הסגרתו, שיתף פעולה עם חודורקובסקי כבר לפני כ-15 שנה, והשניים השתלטו על נכסי מדינה רוסיים שהופרטו במהלך שנות ה-90, בהנחה גדולה. בשיאה, לפני כשנתיים חברת הנפט יוקוס נסחרה בשווי כ-40 מיליארד דולר, ושוויים של חודורקובסקי ונבזלין נאמד אז ב-15 מיליארד ו-2 מיליארד דולר בהתאמה.

חודורקובסקי נעצר באוקטובר 2003, ומשפטו הסתיים ביוני. הרשעתו נבעה, לדעת משקיפים רבים, מרצונו של הקרמלין להדק את שליטתו במגזר האנרגיה הרוסי. נבזלין נמלט לישראל עוד לפני המעצר של חברו, ביחד עם ולדימיר דובוב ומיכאיל ברודנו, ושלושתם מתגוררים כיום בהרצליה פיתוח.