מח"ש: לא יוגשו כתבי אישום נגד השוטרים שהשתתפו באירועי אוקטובר 2000

חלק מהתיקים נסגרו בשל היעדר ראיות מספיקות * טיבי: מדינת ישראל התגלתה כמדינת כל צלפיה * רן כהן: הגזענות פשתה גם במע' המשפט

המחלקה לחקירות שוטרים במשרד המשפטים (מח"ש) החליטה היום (א') לסגור את כל תיקי החקירה נגד השוטרים האחראים לכאורה לביצוע עבירות, במהלך מהומות אוקטובר 2000, בהן נהרגו 12 ערבים-ישראלים ופלשתיני אחד ויהודי אחד נרצח.

בין היתר, נסגר התיק נגד מי שהיה אז מפקד המחוז הצפוני, ניצב בדימוס אליק רון, שהינחה צלפים מהימ"מ לירות אש חיה לעבר פלג גופם התחתון של מיידי אבנים.

בדו"ח שפרסמה היום המחלקה נאמר, כי חלק מהתיקים נסגרים "בשל היעדר ראיות מספיקות וחלקם מאחר שלצערנו לא עלה בידינו לאתר את השוטרים האחראים על ביצוע העבירות, כפי שגם קבעה ועדת אור, כי במקרים אלה הגם שהירי בוצע ע"י שוטרים, 'לא ניתן לייחס אותו לשוטר זה או אחר'".

במח"ש מדגישים, כי סגירת התיקים היא "תוצר של בחינת האירועים בעיניים של המשפט הפלילי, בו רמת הוודאות הנדרשת להרשעה הינה גבוהה ביותר". לדבריהם, החקירה העלתה שאין "סיכוי סביר להרשעת המעורבים".

מנהל המחלקה לחקירות שוטרים, עו"ד הרצל שבירו, אמר כי מח"ש עקבה אחר האירועים בעת התרחשותם, ואף נערכה לפתיחה מיידית בחקירות בחלק מן המקרים. עם זאת, הנסיבות לא איפשרו "לפתוח בחקירות יעילות, שיהיה בהן כדי לאתר באופן מיידי שוטרים החשודים בביצוע עבירות פליליות של ירי שבוצע שלא כדין".

כך למשל, חוקרי מח"ש לא יכלו לבקר בזירות האירוע בשל הסכנה הכרוכה בכך; חלק ניכר מממצאי הזירות הושחת או נעלם; במרבית המקרים, האזרחים ובני משפחות הנפגעים סירבו לשתף פעולה עם החוקרים במסירת עדויות ובמתן אישור לנתח גופות ההרוגים.

מעבר לכך, אומרים במח"ש, באירועים היו מעורבים אלפי אזרחים ומאות שוטרים, עובדה שהקשתה לאתר עדים וחשודים שבכוחם למסור הודעות אודות האירועים השונים, בסמוך להתרחשותם.

כצעד ראשון, למדו במח"ש את תוצרי עבודתה של ועדת אור, שכללו כ-16 אלף עמודי פרוטוקול, כ-430 עדויות, כ-500 הודעות שנגבו ע"י אוספי החומר מטעם הוועדה וכ-4,000 מוצגים.

מח"ש ניצבה גם בפני קשיים משפטיים, כמו היכולת להשתמש בעתיד בעדויות סותרות שמסרו אותם אנשים בפני ועדת אור, העובדה שמי שכן העיד בפני חוקרי מח"ש כבר ידע מה העידו אחרים בפני ועדת אור, מה שמאפשר תיאום עדויות.

בעיה נוספת היתה, הקושי "לאתר היום שוטרים שהיו מעורבים באירוע ספציפי, כשאלה עברו יחידות, פרשו משורות המשטרה, או פשוט לא היו רשומים בשום דו"ח משטרתי ככאלה שהיו מעורבים באותו אירוע".

במח"ש יודעים שמסקנות הדו"ח לא יתקבלו במגזר הערבי, ולכן הם מדגישים כי "אין להסיק מעצם העובדה שהחקירה הסתיימה בלא העמדת מי מהמעורבים לדין, כי בתוצאה זו יש משום קביעה נורמטיבית ביחס לתקינות פעולתם של השוטרים או להצדקת שיקול דעתם המקצועי".

במחלקה מעלים כמה הסברים לשוני שבין מסקנות הדו"ח לבין מסקנות ועדת אור. "בחלק מהמקרים הגענו גם אנו למסקנה, כי הירי שבוצע ע"י השוטרים היה שלא כדין. אולם הקושי היה נעוץ באיתור ובזיהוי היורים הספציפיים שגרמו לפגיעה באזרחים, וזאת כאשר מדובר בעשרות שוטרים, שכולם מכחישים שימוש בירי, הן שלהם עצמם והן של חבריהם".

במקרים אחרים הסיקו החוקרים, כי למרות שהירי בוצע שלא כדין, הרי "שניתוח האירועים הנוגעים לאותן נסיבות בכלים של המשפט הפלילי, היה בו כדי למנוע מאיתנו הגשת כתבי אישום. כך למשל בכל הנוגע לניתוח טענת ההגנה העצמית שהעלו חלק מהחשודים, אשר הצדיקה לדעתם את השימוש בירי".

"יש כמה טרמפיסטים - אישי ציבור, פוליטיקאים ואחרים, שינסו לטעון לקיפוח של הציבור הערבי ויגידו שהחקירה טוייחה", אמר ראש מח"ש, עו"ד הרצל שבירו. "שאף אחד לא ילמד אותנו איך לחקור, ושלא יפקפק במשוא פנינו".

תגובות סוערות להחלטת מח"ש

משפחות הרוגי המהומות, מקרב ערביי ישראל, התכנסו היום (א') בבית אגרון בירושלים, ועם סגירת הגיליון קיימו שם מסיבת עיתונאים, בה מסרו את תגובתם הקשה לדו"ח. כצפוי, במגזר הערבי מסרבים להשלים עם החלטת מח"ש, וטוענים לטיוח החקירה ולקיפוח המגזר.

ארגון עדאלה, המייצג המשפטי של משפחות ההרוגים ושל ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל, אמר בתגובה, כי אינו מופתע מהממצאים. "מח"ש לא ביצעה את תפקידה על-פי דין, ולא קיימה חקירות של ממש באף אחד ממקרי ההרג, החל באוקטובר 2000 ועד היום".

בארגון מציינים דברי ביקורת שהטיח במח"ש לפני כשנה, השופט בדימוס תיאודור אור: "מח"ש לא גבתה ראיות ביחס לאירועים שבהם נהרגו אזרחים, לא אספה ממצאים בשטח, ולא ניסתה, סמוך להתרחשות האירועים, לאתר מי היו השוטרים המעורבים בהם".

ח"כ עזמי בשארה (חד"ש-בל"ד), שהיה אחד ממנהיגי הציבור הערבי שספגו ביקורת קשה מוועדת אור, אמר בתגובה: "מהרגע הראשון היה ברור שמח"ש מטאטא את שטח הפשע במקום למצוא אשמים. למען חיי בנינו בעתיד, איננו יכולים לשתוק לאור הממצאים הללו. נציע תגובה חריפה, עד כדי שביתה כללית והפגנות בכל הכפרים הערביים".

ח"כ אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל) אמר, כי מח"ש ניקתה את הפושעים והטילה אשמה על הקורבן. לדבריו, ""מח"ש הם ראשי תיבות של 'המחלקה לחיפוי שוטרים', ומדינת ישראל התגלתה כ'מדינת כל צלפיה'".


תנ"צ בדימוס משה ולדמן, ממוזהרי ועדת אור שהיה מפקד מרחב העמקים, אמר היום כי הדו"ח מחזק את טענתו שוועדת אור "טעתה בגדול ופעלה כמו בית דין שדה". לדבריו, "באיזשהו שלב התבלבלו היוצרות, והאנשים שהפגינו, פגעו באזרחים, חסמו כבישים, בזזו ושרפו, יצאו הנפגעים והמסכנים".

ח"כ רן כהן אמר בתגובה: "מסתבר כי הגזענות פשתה גם במערכת המשפט, אחרת לא ניתן היה להבין את ההחלטה שלא להגיש כתבי אישום". הוא קרא ליועמ"ש להגיש כתבי אישום וליישם את מסקנות ועדת אור.