תיק קצא"א סודי ביותר

אחרי 37 שנה קוראים ח"כ יצחק כהן ועיריית אשקלון לקרוע את המעטה הביטחוני-סודי מעל קצא"א, שיושבת על קרקעותיה ונהנית מהטבות חריגות, לחשוף את עסקי הענק שלה ולבטל את הפטור שלה ממיסים > סטלה קורין-ליבר חושפת טפח מעסקי ה"שו-שו" ושמעה מהיו"ר-נשיא אורן שחור: "הכול מאושר"

קצא"א, קו צינור הנפט אילת-אשקלון בע"מ, ענק העסקים המסתורי בכסות ביטחונית סופר-סודית, מתעורר ונחשף. טיפה אחר טיפה. לאט-לאט, צעד קדימה שניים אחורה. בזהירות, כמו שני קיפודים שעושים אהבה. כמו שרק "חונטת גנרלים" יודעת לעשות. את המונח הזה תבע ח"כ יצחק כהן מש"ס, שהצליח להעביר לא מכבר, בקריאה טרומית וברוב מוחץ, בהתנגדות הממשלה, הצעת חוק לביטול הפטור הגורף שיש לקצא"א מתשלומי מיסים, מארנונה, מהיטלים ומעוד.

הקולות שיצאו מהחברה, והפעילות הנמרצת של ראשיה בכל מקום, במטרה שגם ההצעה הזו תיכנס, לצד קודמותיה, למגירת התרדמת העמוקה, אמרו "מה כהן בכלל מבין". לטענתם, הוא "הרי מאשקלון ורוצה כסף עבור אשקלון". ובכלל, הכול בחירות ולאחריהן ישובו הסדר והחשאיות וקצא"א לא תאוים עוד.

אבל ח"כ כהן אומר: "מה שאני מתחיל אני מסיים. עוד חודש, עוד שנה, עוד בית-משפט, עוד כנסת, אני מהעניין הזה לא מרפה. לא מבין למה כולם מתכופפים בכניעה נוכח הניצול הציני של תנאי הזיכיון, מעבר לכל היגיון טבעי וכלכלי".

איזשהו הבזק התגלות של החברה לציבור היה לפני כשלוש שנים. שר האוצר דאז, סילבן שלום, החליט למנות את עו"ד דורי קלגסבלד לבורר מטעם ישראל בצבר הבוררויות הבינלאומי המתקיים, מאז 1997 ושעוד ימשיך להתקיים הרבה שנים, בין ישראל לממשלת האייטולות באיראן. כי הרי הבעלות החוקית על קצא"א נתונה, מהיווסדה ועד היום, בידי שתי הממשלות, הישראלית והאיראנית.

החשיפה הציבורית, מה שמכונה "התקלה", אירעה לאחר שאנשי השר שלום פרסמו את דבר המינוי, אירוע שעד אז נהוג היה לשמור תחת כיפת הסודיות האטומה. ההודעה הביאה לטענה אז, כי קלגבסלד מקורב, גם בעניינים מקצועיים, לשלום ולראש הממשלה, אריאל שרון. בסופו של דבר, המינוי אושר. וזהו עוד אחד מהתפקידים הרבים והנאים שקצא"א מספקת. והס מלדבר.

אז היום קצא"א מתראיינת. קצת, בשליטה, בפיקוח, בצנזורה. למה? אולי בגלל שה"שושו" המסורתי, שמאחוריו עסקי מיליארדים חובקי ארץ ועולם, הבין שהגיע הזמן לעבור ולהתקרב לאלף הנוכחי. אולי בגלל שהחברים שם רואים עצמם כאנשי-עסקים ויש להם שאיפות התפשטות ישראליות וגלובליות.

סביר גם, שיש בזה גם הרבה עניין אישי. עמנואל סקל, המנכ"ל הוותיק הקודם, האיש החזק אז, העדיף, לעצמו את החשאיות, הערפל, ועדיף שתשכחו מקיומנו. היו"ר הנוכחי, אלוף במיל' אורן שחור, 59, היום האיש החזק בקצא"א, הוא טיפוס אחר. איש עם נטיות ציבוריות תקשורתיות, אלוף במיל', פעם מתאם הפעולות בשטחים, מוכר, מגיש זה שנים תוכנית טלוויזיה בערוץ 33 וכן תוכנית רדיו שבועית בקול ישראל.

כמעט תמיד יש לשחור מה לומר על ביטחון ועל מה שתשאלו אותו בכלל. הוא חבר נשיאות איגוד לשכת המסחר, מתמודד על קדנציה נוספת, יו"ר הוועדה הבינלאומית באיגוד, שיוצא ובא אצל הפלשתינים כמו אצל האירופים והסינים, הנשיא הישראלי של ICC, גוף הסחר הבינלאומי, שהחברים הישראלים שלו הם בעיקר בנקאים ואנשי-עסקים.

שחור דהיום הוא איש מסודר ומחובר היטב. לשתי המפלגות הגדולות, לבכירי הביטחון, למסחר, לבנקים, לעסקים, לפעילות חוץ ולעוד.

מייצג האינטרסים של האיראנים

זמן קצר אחרי שחרורו מהצבא של שחור ב-1997 - שהיה בין היתר קצין מודיעין ראשי, סגן צבאי למבקר מערכת הביטחון ומתאם הפעולות בשטחים - הצטרף למפלגת העבודה ונצמד לצבאות אהוד ברק. שחור ציפה להשתלב בהנהגה העליונה, אולם בסופו של דבר מונה על-ידי ברק, ליו"ר עמידר. לאחר הפריימריס ב-99' פרש ברעש ובאכזבה מהעבודה, והודיע על ניתוק הקשר. הוא עבר תקופת התלבטות - מה שנהוג לתרץ "לעשות לביתו" - אם להתמודד בפוליטיקה המוניציפלית, או להמשיך ללכת בדרך כל קצין בכיר במיל': תפקיד ממלכתי (במרכז הליכוד קוראים לזה ג'ובים, בצבא ובפוליטיקה האחרת זה תמיד "ממלכתי").

שחור - שבין היתר מונה לדירקטור בכמה חברות וגם נבחר בדצמבר 1999 לחבר נשיאות איגוד לשכות המסחר - פתח ערוץ תקשורת עם בנימין נתניהו, ליכוד, שהגיע לשיא כשזה מינה אותו, בחודש יוני 2003, להחליף את אהוד יתום, שנבחר לכנסת, לתפקיד נשיא קצא"א. נשיא, צריך לדעת, זה האיש בחברה שמייצג את האינטרסים של האיראנים.

כמה מילים על הג'וב: זה תפקיד מסורתי לביטחוניסטים, בשכר גבוה. הרבה יותר גבוה מתפקיד מקביל בחברה ממשלתית גדולה, או בגוף ציבורי. הריחוק מכל הקשר ממשלתי, מתוקף החלטת ממשלה מיוחדת משנת 1968, מאפשר מידה רבה של עצמאות, ויש אומרים עצמאות רבה מדי, העדר פיקוח של מישהו, לא על הניהול השוטף, לא על השכר, ולא על השימוש ברווחים.

ואולי, הדבר שהכי רוצים שם היום הוא לספר על פרויקט "הזרמה הפוכה", שנבע מהשינויים המתחוללים בעולם בכל הקשור לכיווני שינוע זרימת הנפט הגולמי העולמי. השקעה של כ-15 מיליון שקל, שהתוצאה שלה היא מערכת משאבות לאורך קו צינור הנפט אילת-אשקלון, 254 ק"מ, שמאפשרות לשנע נפט גולמי בשני כיוונים. כיוון אחד הוא מחצי הכדור המזרחי, ממדינות המפרץ, דרך ים-סוף, בצינור מאילת לנמל אשקלון, ומשם דרך הים-התיכון מערבה.

כיוון שני: מבארות הנפט של רוסיה, הרי אוראל והרפובליקות של ברית-המועצות לשעבר דרך הים השחור, מיצרי הבוספורוס לים-התיכון, לאשקלון, ומשם בצינור לאילת, ודרך ים-סוף לנמלי המזרח. הכול על-פי הצרכים והביזנס שינה הנפט את מרכז כיוונו בעולם, מתנועות דלקים לכיוון ארצות-הברית והמערב לזרימת דלקים מהצפון ומהמערב לכיוון כלכלות הענק המתפתחות בסין, בהודו ובצפון-קוריאה.

ההערכה אינה קשורה למינויים

* מי מפקח עליכם? מי יודע מה אתם עושים עם הכספים, או עם הקרקע?

אורן שחור: "הכול בתיאום, הכול באישור, הכול כמו שצריך עם מי שצריך".

* תחת הכסות סודית-ביטחונית ממלכתית, פועלת למעשה חברה עסקית?

"קצא"א הייתה ונשארה חברה פרטית, אנחנו מפתחים אותה. הנטייה וההכוונה שלנו היא התמודדות מול מונופולים. המיזם של דוראד הוא התמודדות מול מונופול של חברת חשמל".

* ענק מסתורי ממסדי נגד ענק חשמל ממשלתי - זה לא ממש משכנע.

"זאת עובדה. אנחנו נעסוק בפעילות מול מונופולים".

* הצעת החוק של ח"כ כהן ודרישת עיריית אשקלון, שתשלמו ארנונה על השטחים והפעילות שאינן בזיכיון, זה הגיוני וסביר. למה לא?

"אני רוצה לומר זאת ברורות: אנחנו משלמים מיסים על כל מה שמחוץ לזיכיון. משלמים ונשלם את כל המיסים, כמו כל עסק אחר".

* איזה מיסים?

"כולם וכולל הכול. כן, גם ארנונה. על כל מה שמחוץ לשימוש על-פי חוק הזיכיון. אבל זה רק אחוזים בודדים מהשטח. בכל מה שקשור לזיכיון אנחנו פטורים מתשלום, וח"כ כהן יודע את זה היטב. הוא מחפש כסף לאשקלון, אנחנו היינו מוכנים לסייע, אבל אנחנו לא משלמים ולא נשלם על מה שבזיכיון".

* ראש הממשלה המנוח, יצחק רבין, מינה אותך למתאם הפעולות בשטחים, ראש הממשלה ברק מינה אותך ליו"ר עמידר, שר האוצר נתניהו מינה אותך ליו"ר קצא"א. באיזה צד של המפה אתה?

"היום אני אינני איש פוליטי. אני תומך בתהליך השלום, אני תומך בהתנתקות".

* ואתה תומך גם בנתניהו. אחרת למה הוא מינה אותך?

ביני לבין נתניהו יש הערכה רבה, שאינה קשורה למינויים ולא לעניינים פוליטיים. אני כרגע לא איש פוליטי. אני לא מזוהה עם איזשהו צד. יושב על הגדר".

* פעם רצית להיות ראש עיר. דיברו על תל-אביב, הרצליה.

"אני כבר מזמן לא מתלבט. אני בקצא"א, ובבחירות הבאות אני בקצא"א, אני לא מתכוון לרוץ ולא מתכוון להיות שם. אני בחרתי בקצא"א".

* וכל הסודיות הזו שמסביב לקצא"א לא מוגזמת? עניין נוח למי שעוסק בו?

"מה שצריך צריך. שום דבר לא מוגזם. יש החלטת ממשלה, יש סיבה, וזה גם נכון".

* ומה אתה, כאלוף במיל' שהחליף בכיר בשב"כ, ושיושב לצד בכיר במיל' זה ואחר, אומר על המונח "חונטת הגנרלים", שהשתלטה על קצא"א?

"שטויות".

כאיש לשכות המסחר, אומר שחור, כי המטרה היא פיתוח קשרים בינלאומיים. "היום יש יותר ויותר פתיחות, ומתהדקים הקשרים עם לשכות המסחר השונות", כך שחור, בשבתו כיו"ר הוועדה לקשרים בינלאומיים בנשיאות איגוד לשכות המסחר. "מרגע שנגמרה האינתיפאדה, ומאז ההחלטה על ההתנתקות יש שיפור גדול, בעיקר בקשר עם אירופה, מזרח, מרכז ומערב, והמזרח-הרחוק. אנחנו עובדים על חיזוק הקשרים הללו, כשהמטרה היא חיזוק היבואנים והפעילות הכלכלית של כל העוסקים במלאכה". *