מוסד או מותג

עודד ידעיה הוזעק לקאמרה אובסקורה כדי לנסות להציל את בית הספר מגסיסה. כשראה שהחובות גדולים מדי, החליט לפתוח בית ספר חדש לקולנוע ואמנות. "קאמרה כבר לא קיימת", הוא טוען היום, מה שמכעיס מאוד את הבעלים הפרטיים שלקחו את בית הספר ומתכננים להמשיך להפעיל אותו כרגיל > רותי זוארץ

ההטלנובלה על שם אחד מבתי הספר היותר ידועים לקולנוע "קאמרה אובסקורה", ממשיכה להכות גלים. בסוף השבוע האחרון התבשרנו כי קבוצת משקיעים פרטית שבראשה יואב גרא (בעלים של בית הספר Sound), מיקי דותן (מבעלי רשת "האוזן השלישית") ומשקיעים נוספים רכשו את בית הספר הוותיק שנקלע לקשיים כלכליים ולא היה אמור להיפתח לשנת הלימודים החדשה, וכי מיום ראשון תחל ההרשמה למסלולי הלימוד: קולנוע, צילום, אמנות דיגיטלית וכתיבה במתכונת לימודים מלאה של 4 שנות לימוד.

כמו כן הוצהר חגיגית שלנרשמים חדשים עד ל-9 באוקטובר תינתן שנת לימודים ראשונה (שנה א') חינם. לדברי יואב גרא הרעיון לרכוש ולהפעיל את קמרה אובסקורה מחדש נולד מתוך שיתופי פעולה אשר נעשו בין בתי הספר לאורך השנים, מתוך היכרות אישית עם הנפשות הפועלות בין כתליו ובעיקר מתוך ראייה עסקית וזיהוי נכסיו של מוסד זה, אשר מהווה לטענתו במשך שנים רבות את חוד החנית בלימוד תחומי האמנות.

במקביל לבשורה עם ניחוח הניצחון על המשך פעילותו של בית הספר, מסתמרים להם הספקות לגבי המשך תחזוק אופיה המיוחד של קאמרה, שיש מי שכבר מיהר והספיד אותו. עודד ידעיה, שהיה אחד המורים בקאמרה, ובשלב מסוים ניסה לנהל אותו, פרש והחליט להקים בית ספר חדש לקולנוע, חלופה מיידית לאבידה, והוא טוען נחרצות - "כן משקיעים, לא משקיעים - קאמרה כבר לא קיימת".

לשמור על הרוח

"קאמרה אובסקורה מעולם לא נסגר", טוען עקיבא טבת, ראש המחלקה לקולנוע בקאמרה, "בית הספר נקלע לקשיים לפני כמה חודשים ופעל עד לסוף יולי בניסיונות שונים למצוא תוכנית הצלה פיננסית. בסוף יולי הודענו על חופשה של חודש עד אוגוסט בניסיון למצוא דרך להציל את בית הספר. והנה לפי המהלך הנוכחי בית הספר ימשיך לפעול, פשוט הוא יעבור מבעלות ציבורית לבעלות פרטית, היות והעמותה שהפעילה אותו תפורק".

* המעבר הזה מבעלות ציבורית לפרטית בוודאי יביא עימו שינויים?

"את זה רק הזמן יגיד. הכוונה היא שהמשקיעים החדשים ימשיכו עם אותו סגל אקדמי בכיר במטרה לשמור על רוח בית הספר, אבל בניהול עסקי נכון יותר".

* אתה מברך בלב שלם על השינוי?

"תיראי, המשבר היה מאוד קשה, והפתרון הזה אם הוא יוכיח את עצמו עדיף על סגירת בית הספר. הפתרון האידאלי היה אם היינו מוצאים דרך לשמור על המשך פעילות העמותה, ואם המדינה, קרי משרד החינוך, היה נכנס לתמונה ומשתלט על העניינים, אז היה אפשר לשמר את הציבוריות של בית הספר. אבל אני מוכרח לומר גם שעכשיו כשבית הספר יהיה בבעלות עסקית ולא יהיה נתון לחסדי תמיכת משרד החינוך לא נצטרך כמו גופים אחרים שנשענים על כספי משרד החינוך לדאוג כל שנה מחדש מתי יועבר הכסף וכמה, עם כל המתח שכרוך בזה. אני מוכרח לציין שמשרד החינוך הגדיל את התמיכה שלו בשנים האחרונות. ב-2002 קיבלנו תמיכה של כ-160 אלף שקל, ב-2003 300 אלף שקל וב-2004 600 אלף שקל, אבל בית הספר צבר גרעון כזה שהכספים הללו כבר לא הספיקו. בשנה האחרונה ועדת החינוך של הכנסת מינתה רו"ח מיוחד שהמליץ על מענק מיוחד שיינתן לבית הספר של כמיליון וחצי שקלים בצד תהליכי הבראה, אבל משרד החינוך לא קיבל את ההמלצות".

* ועכשיו אתה רגוע?

"ניסיון החיים שלי לימד אותי לא להיות רגוע לעולם, אבל הסגל האקדמי עושה כל מאמץ, תוך כדי דיאלוג עם עודד גרא, שבית הספר ימשיך להתקיים עם האיכויות המיוחדות שלו".

* ועכשיו יש לכם גם בית ספר מתחרה

"עודד ידעיה מקים בית הספר היה מורה במחלקה לצילום שלנו לפני שנתיים, ולפני כ-20 שנה הוא נמנה עם הסגל האקדמי, הוא הציע את עצמו לניהול בית הספר במהלך חודש יולי האחרון ואחרי פחות מחודש פרש והקים בית ספר אחר, 'מנשר לאומנות' שנשען על הידע שצבר בקאמרה אובסקורה, והוא החל להזמין מורים ותלמידים מבית הספר לעבור אליו והחל להפיץ מעין עובדה שבית הספר קאמרה נסגר".

"קאמרה הוא גוף מת"

"אני הקמתי את כל תוכנית הלימודים של קאמרה אובסקורה והמחלקה לקולנוע בשנות ה-80", טוען עודד ידעיה. "בקאמרה אמנם אומרים שהייתי רק ראש מגמה אבל אני הייתי מנהל בית הספר בשנות ה-80 , פשוט 18 שנה לא הייתי שם, אז הם נפגעו מזה. כשחזרתי לקאמרה שנקלעה לקשיים, התנדבתי מטעם עצמי לנסות להציל אותם, הצעתי תוכנית עסקית, ואז חודש שלם שבו קיבלתי את המינוי, ניסתי לגבש את אותה תוכנית בהסכמה עם מירב בעלי החוב, ואז הבנתי שאני לא מצליח ודיווחתי על זה שגודל החוב לא מאפשר שיקום מחדש. הצעתי ללכת למפרק, והם אכן קיבלו את הצעתי, ובסופו של דבר התפטרתי מתוך אחריות לתלמידים ולמורים. הצעתי להקים בית ספר אחר כי ראיתי ששם יש חברי הנהלה לא אחראים שיעשו הכל כדי להציל את כיסאם. הם רצו שאני אמשיך לנהל את העסק גם כשחסרים לו שלושה-ארבעה מיליון שקלים בתקציב".

* בקאמרה אומרים שתקעתם להם סכין בגב?

"היום מה שאת קוראת לו קאמרה הוא גוף מת, זה לא קיים. זה מותג בלבד שנקנה ע"י אנשי עסקים פרטיים, והם רוצים לעשות כסף, הוא גם אמר את זה. יש מי שבא להציל ותמיד קל לומר עליו שהוא זה שתקע סכין בגב. אפשר להציג את זה ככה, אבל זו רק אמירה, אחת מיני שקרים רבים שקאמרה הפיצו בעניינים עסקיים בשנים האחרונות".

* אז אתה לא רואה בברכה את פתיחת המוסד מחדש?

"אני לא מתעסק בזה. אז יש עוד בית ספר לצילום ולקולנוע. בתכלס זה רק שם של מותג, אני לא מתעסק בזה. אני עושה בית ספר לאמנות, לציבור, וגם מקום עבודה למורים טובים".

* ויש כבר סגל מורים שעבר אליך מקאמרה?

"עוד פעם אני אומר לך, קאמרה לא קיימת לכן אף מורה לא צריך לעזוב, כבר הקמתי צוות מורים והוא כולל את המורים הטובים ביותר. יש תוכנית לימודים, ואנחנו קונים ציוד, הכל תוך שלושה חודשים. אנחנו קיימים, מי שלא קיים זה קאמרה".

יואב גרא, אחד המשקיעים שהחליטו לשקם את קאמרה, מפריח כל סברה כאילו בית הספר אינו עוד, "בית הספר נשאר על כנו. הצוות הבכיר נשאר, הכל נשאר כמו שהיה. אמנם חלק מצוות המורים ישתנה, כמו שהוא תמיד משתנה בכל בית ספר, אבל ראשי מגמות ומורים מובילים - אנחנו עובדים על זה שהם ישארו וזה לא כל כך קשה. אנחנו גם שומרים על תוכנית הלימודים, רק שהמסגרת קצת משתנה, אנחנו מצרפים כיתות, הלימודים יהיו יותר קבועים, יותר יעילים".

תוכנית הייעול

* מה זאת אומרת, אתה יכול לתת דוגמא?

"למשל במקום שיעור של שעה ורבע מאיזה קורס, אנחנו ניתן שיעור של שלוש וחצי שעות ונקצר את משך הקורס, כי ככה בשיעור של שעה ורבע, עד שהמורה מגיע ועד שהתלמידים מגיעים, עד שמתחילים ללמוד, נגמר השיעור. ככה מספיקים יותר חומר".

* מהראייה העסקית שלך איפה היו המחדלים בניהול קאמרה?

"זה כדור שלג של 20 שנה. אני מלווה את קאמרה 18 שנה וראיתי את זה. למשל בשנה האחרונה אני זוכר ליקויים רבים בחלוקה של שעות והפריסה של מערכת הלימודים, במקום כל מיני תתי קורסים, וקורסוסונים מיותרים, צריך לאחד הכל לגוף אחד יותר יעיל".

* עודד ידעיה טוען שקאמרה לא קיימת בעצם.

"הוא גם החליט שבית הספר נסגר, כשבפועל הוא לא נסגר מעולם. מה יש לו להגיד? הוא מחק את בית הספר. חבל".

* מבחינתך, זה לא להכניס ראש בריא למיטה חולה?

"לא, כי אין לנו שום שייכות לעמותה, אנחנו עסק פרטי. זה העמותה שחייבת כסף, לא אנחנו".

* אז אתם לא עומדים לשלם את החובות?

"לא, אנחנו באמת קנינו את המותג, והמרצים הם אותם מרצים, ואתם מורים, אבל אין לנו שום קשר לחובות. אנחנו פותחים דף נקי לחלוטין". *