דבורה חסיד

יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים

אם תת-אלוף דבורה חסיד הייתה גבר, היא כבר מזמן הייתה ראש אגף כוח אדם בצבא - כך אומרים גורמים יודעי דבר בצה"ל. יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים משרתת בצבא למעלה משלושים שנה והייתה האישה הראשונה ששובצה בתפקידי שדה בכירים בחיל השלישות.

היא הייתה האישה הראשונה ברוב תפקידיה, ולא שובצה בהם כ"אישה", אלא כאשת מקצוע. חסיד שימשה בין היתר כמפקדת הבקו"ם וקצינת פניות הציבור באכ"א. היא בעלת תואר ראשון בכלכלה ותואר שני במדעי המדינה ובוגרת המכללה לביטחון לאומי.

בשלוש השנים האחרונות עומדת חסיד בראש הגוף שהחליף את מוסד קצינת ח"ן, ופועלת נמרצות לקידום שוויון הזדמנויות לנשים בצה"ל. בשנה האחרונה, לדבריה, עלה בעוד 10% היקף התפקידים שהיו בעבר נחלתם של גברים בלבד.

"היום פתוחים בפני נשים 88% מהתפקידים בצה"ל", אומרת חסיד. "במקביל אנו עוסקים בביטול הבחנות מגדריות בשירות, איחוד קורסי הקצינים והקצינות, ביטול בה"ד 12, השוואת רמת רובאות ועוד".

בשנה האחרונה יזמה חסיד פרויקט מקיף שנועד לבטל את מוסד "הפקידה", "הפקידה הפלוגתית" ו"פקידת הבוס" בפרט, להיפטר מביטויים משפילים ולהתאים את שירותי המשרד לשנות האלפיים. היא גם פועלת להקמת מערך חינוך והסברה: "המטרה היא לחנך לשוויון בין המינים בין מפקדי צה"ל. במסגרת זו מתקיימות סדנאות העצמה לקצינות, סדנאות לתכנון קריירה ופעולות הכנה לגיוס בקרב נערות".

אתר האינטרנט של היועל"ן משמש מקור מידע וסיוע לחיילות ולמתגייסות. יחידת המחקר של היועל"ן עורכת מחקרים בכל זירה שבה משתלבות נשים בצבא, עוקבת אחרי פעילות נשים בצה"ל ובצבאות אחרים ומרחיבה כל העת את מאגר הנתונים המשמשים לניטור מתמיד של מעמד הנשים בצה"ל.