בעוד ניו-אורלינס מוסיפה להיאבק במי המבול שחוללה סופת ההוריקאן קתרינה, מתחיל להציף אותה מבול חדש: שיטפון של קבלנים, מחפשי הזדמנויות וספקולנטים. כולם מייחלים לפרוס לעצמם נתח מעוגת הסיוע האדירה, שמייעד ממשל בוש לעיר ההרוסה ולערים פגועות אחרות לאורך חוף מפרץ מקסיקו.
תחקיר שמתפרסם בגיליון החדש של "ניוזוויק" מתאר את שפע הסיוע שצפוי להגיע לאזור החרב כ"צונאמי של הוצאות".
עד עתה אישר הקונגרס 62 מיליארד דולר לצרכי סיוע ושיקום מיידיים. לפי הערכות של פקידי ממשל ומחוקקים, בסופו של דבר, יוקצבו לאזור מפרץ מקסיקו כ-200 מיליארד דולר, בערך הסכום שהוציא ממשל בוש עד עתה על המלחמות באפגניסטאן ועיראק.
כפי שקרה בבגדאד ובקאבול, אלה שנהנים בראשונה מגשמי הברכה של תקציבי הסיוע לניו-אורלינס רבתי הם התאגידים בעלי הקשרים הפוליטיים הנכונים, כותב השבועון: פלואור (Fluor), בכטל וקבוצת שו (Shaw), שקיבלו חוזי עבודות שיקום בשווי 100 מיליון דולר כל אחת, ללא מכרז, והאליברטון, שבראשה עמד בעבר סגן הנשיא, דיק צ'ייני, לפני שזומן לבית הלבן, שיושבת על חוזה בשווי 500 מיליון דולר לשיפוץ בסיסים של הצי באזור.
דמוקרטים וגם רפובליקנים החלו לזעוק חמס נוכח הפוטנציאל לשחיתות. אפילו הנשיא בוש עצמו הכיר באפשרות לקלקול מידות, כאשר שלח לאזורי האסון מבקרים שיפקחו על תנועות כספי הסיוע. אך המחווה הנשיאותית לא בלמה את האשמות, שהליך חלוקת פרויקטים לעבודות השיקום נגוע בהעדפת מקורבים.
שעתם של המקורבים
האשמות אלה מבוססות בעיקר על העובדה שג'ו אולבו, לשעבר מנהל מסעות הבחירות של בוש, משמש כיועץ בשכר לקבוצת שו ולהאליברטון. אולבו ושתי החברות מכחישים כאילו יש לו, לאולבו, קשר לעובדה שהן קיבלו חוזים לפרויקטים מהממשל. "כל מי שטוען זאת ממציא דברים", אמר אולבו ל"ניוזוויק".
אבל אולבו מודה שהוא התקשר לראש מטה הבית הלבן, אנדרו קארד, והציע סיוע לנפגעי קתרינה, ושייעץ לקבוצת שו כיצד להקים צוות תגובה להוריקאנים.
מוסיפה לסיבוך גם העובדה, שהרשות לניירות ערך (SEC) מנהלת חקירה נגד שו בחשד לאי סדרים חשבונאיים, לדברי "ניוזוויק". דובר של החברה אמר, כי היא משתפת פעולה באופן מלא עם הרשות. לדבריו, "אין כל סיבה להאמין, שחקירה בלתי פורמלית זו תימשך".
לדברי השבועון, מאמצי השיקום מתחילים להיראות מבולגנים בדיוק כמו בימים הראשונים לאחר קתרינה. יש שפע דוגמאות. למשל: הסוכנות הפדרלית לניהול מצבי חירום (FEMA), שמנהלה כבר נבעט הביתה בעקבות אין-אונות ביצועית, הזמינה מרשת החנויות לחיות-מחמד פטסמארט (PetsMart) 970 כלובים, בשווי 28,370 דולר, כדי לטפל באלפי חיות בית רעבות שמשוטטות בעיר.
כשמשאית של החברה, עם הכלובים, הגיעה לבסיס ימי ליד ניו-אורלינס, לפי ההוראות, נאלץ הנהג להסתובב יום שלם בבסיס, ולעבור 152 מייל, עד שנמצא מישהו שיהיה מוכן לקבל את המשלוח.
ודוגמה אחרת: ביום שלאחר קתרינה, שלחה חברת משאיות הקירור קול אקספרס לניו-אורלינס 75 משאיות עמוסות קרח, לפי הוראת חברות לייצור קרח שנשכרו על-ידי FEMA. אך אנשי צבא שהוצבו מחוץ לעיר החזירו את המשאיות כלעומת שבאו, והנחו את נהגיהן להמתין להוראות חדשות בערים שמרוחקות מאות מיילים מניו-אורלינס.
בסוף השבוע שעבר המתינו 1,400 משאיות של קול אקספרס ברחבי ארה"ב להוראות שלא הגיעו מהגורמים האחראיים בניו-אורלינס.
הבנקאים באים
ובינתיים, מגיעים לעיר זרים בחיפוש אחר הדולר המהיר. בנקאים בוול סטריט היו מוכנים לעלות על המטוס הראשון לעיר באטון רוז' בעקבות שיחת ועידה בשבוע שעבר עם החשב הכללי של מדינת לואיזיאנה, ג'ון קנדי, שביקש מהם מימון לשיקום עירו.
"לא נוכל לעשות כסף מיד", אמר גורם בוול סטריט ל"ניוזוויק". "אבל אחרי שנתחיל, ייתכן שיהיו עשרות מיליארדי דולר זמינים למימון".
במקביל נוהרים לאזור ניו-אורלינס קבלני בניין ויזמי נדל"ן ממדינת פלורידה הסמוכה. כדי לקבוע חזקה על השכונות ההרוסות בעיר. איש העסקים פינס שלנאט, מניו-אורלינס, טוען שגייס שלושה משקיעים מפלורידה, המוכנים להשקיע מאות מיליוני דולר בהקמת רבי-קומות בנוסח הרובע הצרפתי, שיהיו עמידים בפני הוריקאן בדרגה 5.
יזמים מכל הסוגים קופצים על ההזדמנויות שמקנה השוק החופשי הפרוע בניו-אורלינס. נהג משאית מטנסי אומר שהוא משתכר עתה 3,000 דולר ביום (במקום 1,500) מהובלת קראוואנים בשירות FEMA.
בניו-אורלינס מקווים, שאחרי המים יתחילו לזרום כספים ברחוב בורבון, העורק המרכזי ברובע הצרפתי, שיצא נקי ולא פגוע יחסית. פרנסי העיר מצפים, שתיירים יחלו לנהור אליה בתוך שלושה חדשים.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.