האישה שהצמיחה לצ'ק פוינט עוד 3 רגליים

ד"ר דורית דור, סגנית נשיא למוצרים בצ'ק פוינט, היא אולי המנהלת הכי אנונימית מבין חמשת הבכירים בחברה, אבל היא למעשה זו שעומדת מאחורי המעבר של החברה מקו מוצרים אחד לארבעה * "אני אפילו לא יכולה להסביר כמה אני אוהבת את הנושאים שאני עוסקת בהם" > גתית פנקס

נתאר לכם פרופיל של סמנכ"ל בחמישייה הפותחת של ענקית אבטחת האינטרנט צ'ק פוינט (סימול CHKP). גיל: 38. תפקיד: ניהול כל הפיתוח בחברה. עוד נתונים: תקציב המו"פ הוא של כ-50 מיליון דולר בשנה. זהו הארגון הגדול ביותר בצ'ק פוינט שפועל משלושה מרכזים בעולם. צבא: עתודה, ראש מדור ב-8200. אוניברסיטה: כלכלה ומדעי המחשב בת"א, דוקטורט. פרסום מחקרים בנושאים מרנינים כמו פירוק של גרפים, בחירת החציון והתאמת צורות גיאומטריות במרחב.

לא נטעה אם אחרי קריאת פסקה זו תגיעו למסקנה שמדובר בתיאור של סמנכ"ל מאוד מוכשר. מוכשר, אבל גבר. נדיר מאוד שאת המסלול הזה עושה אישה. ד"ר דורית דור, סגנית נשיא למוצרים בצ'ק פוינט, היא באמת מזן נדיר שכן קשה לחשוב על אישה אחרת שמחזיקה בתואר של מנהלת כל הפיתוח בחברות בסדר גודל כזה. אפילו בחברות קטנות יותר זה לא חזון נפרץ.

דור איננה זו שנמצאת בפרונט התקשורתי. הבמה הזו שמורה לגיל שויד, היו"ר והמנכ"ל של צ'ק פוינט, או לאייל דשא, סמנכ"ל הכספים ("אנחנו חברה תוצאתית, פרודוקטיבית, מאמינים שהתוצאות מדברות בעד עצמן", היא אומרת). לא תמצאו אותה משוחחת עם משקיעים על כיווני החברה או עם העיתונות. מאחורי הקלעים, היא אחת מהמנהלות המשפיעות ביותר על קבלת ההחלטות בחברה הנוגעות למוצרים.

היא זו שעומדת מאחורי המהפכה של צ'ק פוינט, במסגרתה הפכה מחברה של מוצר אחד - הגנה היקפית באמצעות פיירוול או VPN - לחברה של ארבעה קווי מוצרים. נוסף להגנה ההיקפית, בצ'ק פוינט מציעים כיום פתרונות להגנה פנימית, הגנת Web והגנת מוצרי קצה. תוך קצת יותר משנה השינוי הושלם וצ'ק פוינט למדה את הלקח ומחפשת כיום כיוונים חדשים להיות בהם ראשונה בשוק. ראיון עם דור מתפרסם היום גם במוסף "50 הנשים המשפיעות" של "ליידי גלובס".

במצגת שקיים לא מכבר דשא בניו יורק, מיד אחרי שהתגאה בכך ש-97% מחברות פורצ'ן 1000 משתמשות בתוכנות צ'ק פוינט ו-100% מחברות פורצ'ן 100, הוא התפנה להסביר את המשמעות הכספית של השינוי הנוגע לעיבוי קווי המוצרים. ב-2003 השוק אליו צ'ק פוינט פנתה עם ה-VPN והפיירוול היה 2.3 מיליארד דולר. הוא אמור היה להגיע ב-2008 ל-3.8 מיליארד דולר, כך שהצמיחה הייתה אמורה להיות מתונה יחסית. כעת, עם ההתרחבות לארבעה קווי מוצרים, צ'ק פוינט תפנה לשוק שיגיע ל-8.3 מיליארד דולר ב-2008. זה כבר הרבה יותר מרשים.

"יש אינטראקציה לכל אורך הדרך"

* במה באה לידי ביטוי המעורבות שלך במהלך?

דור: "אצלנו אין חטיבת מו"פ, היא נקראת חטיבת מוצרים. אנחנו מנהלים ומובילים את תהליך יצירת המוצרים בחברה החל בשלב ההתחלתי של המחקר, דרך פיתוח, וכלה בבקרת איכות לקראת הפצת המוצר. זו לא עבודה של אדם אחד, לוקח זמן לרעיונות כאלה להתגבש. יש נקודות בתהליך שאני יכולה לסמן לזכותי, אבל יש אינטראקציה לכל אורך הדרך".

דור מדגימה: פעמיים בשבוע, היא מספרת, היא נפגשת עם שויד ומריוס נכט, השותף השני מבין שלושה לייסוד החברה ב-1993, והם בוחנים את המוצרים השונים (Product Review). "זה כר לחשיבה על מה שיש היום ומה שהיינו רוצים שיהיה. בסופו של דבר, ארגון הפיתוח הוא זה שפורט לפרטים את ההחלטות שמתקבלות ומחליט איך עושים את המוצרים", אומרת דור.

הביקורת הגדולה שהופנתה לעבר צ'ק פוינט לאורך השנים ועדיין איננה שוככת היא על ההתעוררות המאוחרת שלה בעיבוי קווי המוצרים. על ההתעקשות לבצע זאת בעצמה, באמצעות מו"פ פנימי, ולא באמצעות רכישות. חריג אחד לכך אפשר למצוא ברכישת Zone Labs שביצעה החברה בשנה שעברה ושהכניסה אותה חזק יותר לכיוון המשתמשים הביתיים.

* למה בעצם ביצעתם בשלב מאוחר כל כך את ההתרחבות הזו של החברה?

"כל חברה עושה את הדברים בקצב שלה, צריך בשלות מסוימת כדי לעשות מהלכים כאלה. בעבר, למשל, היו לנו ניסיונות שנגנזו כמו לעסוק בבקרת איכות שירותים (QoS) או בניהול של רשתות IP. הניסיונות הללו שאולי לא היו מוצלחים לימדו אותנו איך לעשות דברים. החשיבה של צ'ק פוינט נעשית בריצה למרחקים ארוכים ובדיקה מה יביא לנו את המנהיגות בעוד שנים רבות מהיום, וזה לוקח זמן".

החליפה את שלמה קרמר

ב-1995, כאשר דור הצטרפה לחברה, היא החליפה את שלמה קרמר, המייסד השלישי של צ'ק פוינט, ותחת ידיה נכנס כל ארגון הפיתוח. כאשר דור נכנסה לתפקיד, היא הייתה אחראית על 15 עובדים. כיום יש בארגון שלה 500 עובדים בשלושה מרכזי פיתוח בעולם, כולל ישראל. באופן פופוליסטי אפשר לטעון שהתואר שלה נשאר די דומה בעשור האחרון, אלא שהחברה גדלה ואיתה התפקיד.

"זה אולי נראה אותו התפקיד, אבל אל תשכחי שבהתחלה היה לנו רק מוצר אחד עם גירסה אחת. התפקיד הוא הכול חוץ מסטטי, ומה שאני לומדת לעשות היום שונה לחלוטין מאז. היום אני מנהלת שלושה מרכזי פיתוח, מנהלת שני סגני נשיא, כך שקשה להשוות בכלל בין 1995 להיום".

* במקום להצטרף לצ'ק פוינט יכולת ודאי להישאר באקדמיה.

"אני חושבת שכאשר אני אצא לגמלאות, אני אעשה פוסט דוקטורט. יש לי פינה חמה בלב לאקדמיה. יש שינוי מאוד גדול בין הדברים: באקדמיה הייתי תיאורטיקנית, בעבודה אני מעשית. אני לא נוגעת בתיאוריה בעבודה שלי ולא נוגעת בתחום המעשי באקדמיה. היום אני מבינה שכנראה עברתי את השלב שאני אוכל לפרוח באקדמיה ואין בי שום צער. אני מרוצה מהבחירה. באקדמיה ההצלחות בודדות מאוד, אין בכלל לקוחות. בצ'ק פוינט יש בערך 100 אלף לקוחות שאני מכירה לא מעט מהם וזה קשר שבנתיב של אקדמיה יכול להיות מאוד חסר".

"שויד מאוד ייחודי"

* איך היית מתארת את העבודה עם גיל שויד?

"גיל היום מתווה את הדרך בחברה. אני מכירה אותו הרבה שנים, עוד מהצבא, ואני יודעת להעריך מאוד את האינטלקט שלו והתמורה שהוא נותן בחזרה. יש לנו אינטראקציה של מספר פעמים בשבוע בישיבות ובפורומים שונים והוא באמת מאוד ייחודי".

* מה הלאה בקריירה שלך?

"שואלים אותי את השאלה הזו בכל מיני אירועים. אני לא יודעת אם הייתי שמחה ללכת למקום אחר רק כדי להגיד שהנה, אני עושה משהו אחר לגמרי. כשהצטרפתי, לשם ההקצנה, פיתחתי קוד בקרנל (החלק העיקרי של מערכת ההפעלה, ג.פ.). כתבתי מדריך למשתמשים באינספקט, שזו השפה בה מתוכנתים דברים בצ'ק פוינט, שעד היום כל מי שלומד את השפה - לומד ממנו. גם היום יש לי קשר הדוק לדברים. אני כבר לא כותבת קודים, אני יותר עוסקת בניהול מבעבר וברור שכשצ'ק פוינט משתנה, גם התפקידים שלה משתנים. אין לי כרגע משהו אחר שהיה מעניין אותי לעשות. אני אפילו לא יכולה להסביר כמה אני אוהבת את הנושאים שאני עוסקת בהם". *

ראיון עם ד"ר דור מתפרסם היום ב"ליידי גלובס".