החלה בניית פרויקט היוקרה של אייל עופר במנהטן בכ-1.3 מיליארד דולר

הבניין יוקם במתחם מלון המייפלאואר בסמוך לסנטרל פארק וישווק החל מ-2007 > גלי וינרב

חברת גלובל הולדינגס, שנמצאת בבעלותם של אייל עופר (בנו של סמי עופר ואחיו של עידן), גולדמן זאקס וחברת זקנדורף, החלה היום בבניית פרויקט היוקרה "15 סנטרל פארק ווסט" במתחם בו עמד בעבר מלון המייפלאואר, מול הסנטרל פארק. בבניית הפרויקט יושקעו כ-900 מיליון דולר מעבר ל-400 מיליון שהושקעו ברכישת המתחם. כמו כן יידרשו השותפים לשלם מיסים גבוהים ופיצוי לארבעה דיירים מוגנים שהתגוררו במתחם, וכן לבנות דירות לדיירים מועטי יכולת בפרויקט אחר ברחוב 102 פינת ברודווי, זאת בתמורה להיתר לבנות במתחם המייפלאואר בניין גבוה מן המותר באזור. השקעות אלו מצטברות למחיר שיא, אפילו יחסית להשקעות בנדל"ן בניו יורק, שהרקיעו שחקים בשנים האחרונות.

האם יצליחו עופר וחבריו להחזיר את ההשקעה? השנים האחרונות מאופיינות ברתיחה יוצאת דופן בשוק הנדל"ן הניו יורקי. נראה כי השותפים מהמרים כי הגל הזה, אף שהוא גבוה מאוד, עדיין לא הגיע לשיאו ואינו מתכוון להישבר עד 2007 לפחות - אחרת קשה לראות כיצד ירוויחו על השקעתם. נתון שפועל לטובתם הוא העובדה כי באזור בו הוקם הבניין - מול הסנטרל פארק בין הרחובות 61 ו-62, ישנם יחסית מעט בנייני דירות, לעומת ריבוי של מלונות ובנייני ציבור, ביניהם הלינקולן סנטר וה-YMCA המקומי. לאחרונה עלה ערך הנדל"ן באזור - הן לדיור והן שלא לדיור - בעקבות השלמת פרויקט מרכז טיים וורנר הנמצא בקרבת מקום.

"השוק נותר חזק מאוד", אמר ארתור זקנדורף, אחד השותפים בפרויקט, כשנשאל לגבי ההשקעה באוגוסט השנה. "הפרויקט הזה פונה לקצה העליון של הסקאלה, שאין לו היצע מספק של דיור במרכז נו יורק". עוד הוסיף זקנדורף כי "מתחם המייפלאואר הוא ודאי החלקה המלאה היחידה מול סנטרל פארק ודרומית לשדרה 96, שתהיה זמינה במהלך החיים שלנו". כך שגם אם לא יהיה מדובר בסופו של דבר בפרויקט רווחי מאוד, הרי שמבחינת הנשמה והתדמית, אין ספק שעופר וחבריו עשו עסקה טובה.

גלובל הולדינגס צפויה לבנות על הקרקע שני בניינים מחוברים בבסיסם, האחד בן 20 קומות והשני בן כ-40 קומות. בסך הכול יכלול הפרויקט מעל 200 דירות, החל מדירות חדר יקרות אך קטנות (כ-2 מיליון דולר עבור 90 מ"ר) ועד סוויטות ופנטהאוזים בגודל של כ-500 מ"ר, שמחירן יכול להגיע אף עד ל-45 מיליון דולר. בתחתית המשותפת של הבניין ייפתחו חנויות יוקרה. אכלוס הדירות צפוי להתחיל ב-2007.

הפרויקט עוצב על ידי האדריכל רוברט שטרן, דיקן בית הספר לאדריכלות באוניברסיטת ייל, שעיצב בין היתר מלונות ברשת דיסני, את מרכז קומקאסט בפילדלפיה, את משרדי רשת גאפ, את קמפוס אוניברסיטת ג'ורג'טאון בוושינגטון די.סי ומבנים נוספים.

זקנדורף הסביר באוגוסט כי מדובר בפרויקט יותר חמים ופחות מודרניסטי והיי-טקי מאלה שנבנו במכרז ניו יורק בשנים האחרונות. "המביטים מבחוץ יוכלו לראות צמחייה ולעיתים גם בני אדם נכנסים, יוצאים או מסתובבים. לא יהיה זה בניין נטול חיים כמו רבים כל כך מאלה שנבנו סביבו". כחלק מגישה זו, יכלול הבניין מרפסות פרטיות ומעברים ציבוריים, שיפנו לרחוב ולפארק שמעברו. *