מה הכיוון של שוק האשלג העולמי? אם להסתמך על דבריו של וויליאם דויל, נשיא ומנכ"ל פוטש, יצרנית האשלג הגדולה בעולם, כנראה שהכיוון חיובי מאוד. דויל, שערך אתמול (ד') מצגת למשקיעים בניו-יורק, במסגרת כנס של בנק ההשקעות CSFB, ציין כי הביקוש לאשלג צפוי להמשיך ולהיות חזק בעתיד הנראה לעין, ונימק את דבריו בעיקר בביקושים הגבוהים של מדינות מזרח אסיה, המחפות על חולשתם של שווקים אחרים.
ראוי לציון, כי פוטש עצמה מהווה מעין שוטר תנועה בשוק האשלג ודואגת לוויסות רמות המחירים בשווקים, ולפיכך התחזית שמוסר דויל מספקת, על פניו, תמונה מהימנה של מצב העניינים.
המחסור באשלג ימשך
לדברי מנכ"ל פוטש, צריכת האשלג בסין ובהודו תפצה ב-2005 על אובדן התצרוכת השנתית בברזיל. עם זאת, דויל צופה כי שב-2006 ברזיל צפויה לחזור לצמיחה, שכן היא צורכת כיום בעיקר לצרכי מלאי. "שוק האשלג אמנם תנודתי, אבל הביקושים הגבוהים של סין והודו מחפים ואף יותר מכך על החולשה של ברזיל", הוא מציין.
לגבי מצב השווקים ציין דויל, כי השחקניות המובילות בעולם נמצאות כיום במקסימום תפוקה, והצפי הוא כי השווקים ימשיכו לחוות מחסור בשנים הקרובות, למרות התוכניות להרחבת היקפי התפוקה המתוכננות. דויל מציין עוד, כי היצרניות אינן נתקלות מהתנגדויות מכיוון הצרכנים באשר לרמת המחירים, למרות שהמחירים משייטים ברמת שיא של כל הזמנים. "2005 תהיה שנת שיא עבור פוטש בשוק האשלג על רקע היקפי המכירה הגבוהים ומחירי השיא. ניתן להגדיר את רמת המחירים בשווקים כלא גמישה", ציין דויל.
דויל התייחס גם לספקולציות שהועלו לאחרונה לגבי הגדלת היקפי התפוקה, מהלך שעשוי לצנן את רמת המחירים בשווקים. "ההשקעה והזמן שכרוכים בהרחבת משמעותית של היקפי התפוקה מצריכים יחס זהיר לסוגיה זו. הקמת מכרה חדש דורשת השקעה מינימלית של כ-1.2 מיליארד דולר, ומדובר על מכרה שמפיק כ-2 מיליון טון בשנה. בנוסף נדרשות כ-7 שנים על מנת להביא מכרה חדש למצב של הפקה. על מנת שהשקעה כזאת תהיה רווחית ותייצר תשואה שנתית של כ-10%, מחירי האשלג צריכים לטפס מרמתן הנוכחית העומדת על כ-145 דולר לטון לכ-200 דולר לטון (עלייה של כ-40%)".
מבט על שוק האשלג, אותו מציגה פוטש, מראה כי החברה הקנדית היא היצרנית הגדולה בעולם, כשקצב ההפקה שלה עומד על כ-8 מיליון טון בשנה. אחריה נמצאות חברת מוזאיק האמריקנית (Mosaic) וחברת בילורוסקלי (Belaruskali) הבלרוסית, הפועלות בקצב הפקה של כ-7.5 מיליון טון בשנה. כי"ל מדורגת רביעית מבחינת כושר הייצור, העומד על קצת מעל 5 מיליון טון בשנה. אורלקלי (Uralkali) הרוסית היא השחקנית החמישית בגודלה עם קצב הפקה של כ-5 מיליון טון בשנה.
פוטש מציינת עוד, כי הביקוש העולמי לאשלג גדל בכ-21% ב-3 השנים האחרונות. במחצית הראשונה של השנה הביקוש גדל בעוד כ-3.6%. מגמה זו לא מנעה את עליית המחירים החדה בענף, לאור ההיצע המוגבל השורר בשווקים, לדבריה. החברה מוסיפה, כי ישנו קשר הדוק בין רמת הביקוש העולמית לאשלג לבין קצב הצמיחה הכלכלית של השווקים המתעוררים, שכאמור צומחים בקצבים גבוהים למדי בשנים האחרונות.
"מדינות אסיה ואמריקה הלטינית צפויות להגדיל את צריכת האשלג שלהן בשנים הקרובות. סין והודו עשויות לשלש את צריכת האשלג שלהן מהרמות הנוכחיות על מנת לעמוד ביעדי הביקוש, ברזיל צפויה להכפיל את היקפי הצריכה". הוא מציין.
שת"פ בין כי"ל לעמיתתה הירדנית?
נתון מעניין שדויל חשף במצגת הוא ניסיונה של החברה הקנדית להביא לשיתוף פעולה בין יצרנית האשלג הירדנית, Arabpotash, בה מחזיקה פוטש כ-28%, לבין כי"ל, בה מחזיקה החברה הקנדית ב-10%. לדברי דויל, שיתוף הפעולה האמור מתייחס להקמת מסילת רכבת מסדום למפרץ אילת, על מנת לייעל את שינוע האשלג לשוקי המזרח.
ראוי לציין, כי נושא מסילת הרכבת האמורה והיבטים אחרים של שת"פ בין כי"ל לחברה הירדנית, הפועלת בצידו השני של ים המלח, עלו בעבר, אך כרגע לא מדובר בבחינת מהלכים קונקרטיים. עפ"י הערכות, שת"פ מסוג זה יכול להתקיים רק עם ברכת הדרך של הדרג הפוליטי בשתי המדינות, וכרגע נראה כי מערכת היחסים בין ישראל וירדן עדיין לא בשלה להביא למהלך שכזה.
Arabpotash, חברת האשלג הירדנית, מייצרת כיום כ-2 מיליון טון אשלג בשנה, כ-40% מהיקף התפוקה של כי"ל. בין שתי החברות אין כיום הסכמים לשיתופי פעולה, אלא יחסים קולגיאליים בלבד, כעמיתות לאותו ענף. הערכות הן, ששיתוף פעולה מסוג זה עשוי להיות משמעותי מאוד עבור שתיהן, ולהביא לירידת עלויות משמעותית בשינוע הסחורות המתבצע כיום על גבי משאיות. הערכה נוספת היא, ששינוע של כ-5 מיליון טון בשנה באותה מסילת רכבת, עשוי להצדיק את הקמתה, כשהיקף סחורות זה הוא בר-ביצוע מבחינת שתי החברות. *
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.