הוועדה לבחירת שופטים תדון הערב בהדחתה של השופטת הילה כהן

כינוס הוועדה התאפשר לאחר שבג"ץ דחה ביום ו' את בקשתה של כהן להוציא צו ביניים שיורה לשרת המשפטים לבני שלא לכנס את הוועדה

הוועדה לבחירת שופטים התכנסה היום (א') כדי לדון בהצעתה של יו"ר הוועדה ושרת המשפטים, ציפי לבני, להדיח את השופטת הילה כהן, שהורשעה בדין משמעתי בפיברוק פרוטוקולים והחלטות שיפוטיות.

הוועדה התכנסה בשעה 15:00, כדי לדון במינויים של שבעה שופטים מחוזיים ו-11 שופטי שלום. השופטת כהן זומנה להופיע בפני הוועדה בשעה 18:00, אז אמורה הוועדה לדון בעניינה.

באופן מפתיע, השופט אליעזר ריבלין שהוא חבר הוועדה וגם אחד השופטים שישבו בהרכב בית הדין המשמעתי, אינו מתכוון להיעדר או לצאת בזמן הדיון. מקורביו אמרו, כי "נושא ההדחה אינו קשור לבית הדין המשמעתי" ולכן אין מניעה שישתתף בדיון.

למרות זאת, אם תהיה הצבעה, עדיין צפוי שלבני תשיג את הרוב הנדרש של שבעה מבין תשעת חברי הוועדה, כדי להביא לתקדים, בו לראשונה יודח שופט מכהן.

היועץ המשפטי של הוועדה, עו"ד משה דיין, אמור היה למסור חוות דעת, שתקבע האם ניתן לקיים היום גם הצבעה בהצעה להדיח את כהן, או שמא יש להקים ועדת-משנה שתקיים לה הליך שימוע, שרק בסופו ניתן יהיה לקיים הצבעה.

כינוס הוועדה התאפשר לאחר שבג"ץ דחה ביום ו' את בקשתה של כהן, להוציא צו ביניים שיורה לשרה שלא לכנס את הוועדה. השופטים פרוקצ'יה, נאור וגרוניס סירבו להתערב במהלך, משום שההחלטות שתקבל הוועדה עשויות "לייתר את השאלות העולות בעתירה, ואלה תיהפכנה תיאורטיות".

"לא נתערב לפני מעשה במועדי כינוסה של הוועדה ובדרך הפעולה הננקטת על ידיה", הוסיפו השופטים. הם ציינו, כי העתירה עצמה, בה טענה כהן כי הוועדה משוללת סמכות להדיח אותה, עומדת בעינה ככל שתהיה רלוונטית אחרי ההחלטה.

השופטת פרוקצ'יה אמרה בדיון, כי טוב היתה עושה כהן אם היתה מגיעה להסדר עם השרה, שיכול היה למנוע את העלאת ההצעה להדיחה. ואכן, במהלך סוף השבוע, נמשכו המגעים האינטנסיביים בין נציגי משרד המשפטים לבין פרקליטה של כהן, עו"ד יעקב רובין, בניסיון להגיע לפשרה.

עד למועד פרסום הידיעה, המגעים לא נשאו פרי, ובהנהלת בתי המשפט אומרים שהם עדיין ממתינים להצעה קונקרטית מצידה של כהן. השופטת דורשת העברה לתפקיד חלופי במערכת, שאינו תפקיד של שפיטה, ובתמורה היא תפרוש ביוזמתה מתפקידה כשופטת.

מי שתיווך בין הצדדים היה לא אחר מאשר השופט בדימוס אמנון סטרשנוב, ששימש התובע מטעם השרה בהליך המשמעתי. סטרשנוב העביר לכהן מסר ממנהל בתי המשפט, בעז אוקון, לפיו "אנחנו לא לשכת תעסוקה", ומשכך ההנהלה לא תסכים לשבצה בתפקיד אחר.

עם זאת, בהנהלה מוכנים להגיע עימה להסדר כלכלי מסויים, שיסייע לה מבחינה כלכלית. כהן כיהנה כשופטת פחות מארבע שנים, ומשכך היא אינה זכאית לפנסיה מלאה. מאחר שקשה לראות לקוחות שינהרו לשכור את שירותיה כעורכת דין, כהן חוששת לעתידה הכלכלי.

בתשובה שהגישה לבני לבג"ץ בשבוע שעבר, נאמר שכהן אינה מתאימה לכהן כשופטת, לא רק בשל האירועים שהיוו בסיס לדין המשמעתי והיו בפני בית הדין למשמעת, "אלא גם בשל חומר נוסף המצביע על אי-התאמתה של לכהן כשופטת, ובשל מסקנות הנוגעות להתאמתה לתפקיד".

לבני הבהירה, כי לוועדה יש סמכות לדון בעניינה, הן לפי חוות דעת של היועץ מזוז והן לפי עמדת נציבת תלונות הציבור על שופטים, השופטת בדימוס שטרסברג-כהן. לדעת לבני, אין בהליך המשמעתי כדי למנוע קיום הליך מינהלי של העברה מכהונה.