חודורקובסקי יעתור כנגד כל הסיכויים נגד מכירת סיבנפט לממשלת רוסיה ע"י אברמוביץ

חודורקובסקי, לשעבר הבעלים והמנכ"ל של יוקוס, טוען כי העסקה מפרה הסכם בעל תוקף חוקי בינו לבין אברמוביץ למזג את יוקוס ואת סיבנפט

רומן אברמוביץ, בעליה של קבוצת הכדורגל הבריטית צ'לסי, מבקש למכור תמורת 13 מיליארד דולר את גרעין האחזקה שלו בחברת הנפט הרוסית סיבנפט לחברת האנרגיה גזפרום, המצויה בבעלות ממשלת רוסיה. אולם עורכי דינו של מיכאיל חודורקובסקי, לשעבר הבעלים והמנכ"ל של חברת הנפט הרוסית יוקוס, מתכננים לעתור לבית המשפט לאסור את העסקה. חודורקובסקי מרצה עונש מאסר בן שמונה שנים ברוסיה.

בעתירה יטען חודורקובסקי שהעסקה מפרה הסכם בעל תוקף חוקי בינו לבין אברמוביץ למזג את יוקוס ואת סיבנפט.

ההסכם בין חודורקובסקי ואברמוביץ נחתם לפני שממשלת רוסיה עצרה את חודורקובסקי לפני שנתיים בגין מירמה והעלמת מס. למרות שיוקוס וסיבנפט כבר החלו להתמזג, נסוג אברמוביץ מהעסקה לאחר מעצרו של חודורקובסקי.

כתוצאה מהשלמתו החלקית של המיזוג מחזיקה עדיין יוקוס ב-20% מסיבנפט, אולם יוקוס עצמה כבר נמצאת בשליטת ממשלת רוסיה.

טים אוסבורן, מנהל חברת האחזקות של חודורקובסקי, מנאטפ, אישר שחודורקובסקי מחפש דרכים למנוע את עסקת סיבנפט-גזפרום, אולם הביע ספקות שמערכת המשפט הרוסית תאפשר לחודורקובסקי לעשות זאת.

הדעה הרווחת היא שהצעדים המשפטים שבהם נקטה ממשלת רוסיה כלפי חודורקובסקי נבעו ממניעים פוליטיים. בחודש שעבר ערער חודורקובסקי על הרשעתו, אולם הערעור נדחה. עונש המאסר שלו קוצר, עם זאת, מתשע לשמונה שנים.

דוברו של אברמוביץ אמר, כי "אין כל בסיס" לתביעה משפטית נגד מכירת גרעין השליטה של סיבנפט לגזפרום".

אברמוביץ, בן 39, האיש העשיר ברוסיה (במקומו של חודורקובסקי), רכש 72% ממניות סיבנפט לפני כעשר שנים תמורת כ-100 מיליון דולר בלבד.