הסאגה נמשכת: הוועדה לבחירת שופטים לא הכריעה אם להדיח את השופטת הילה כהן

המדיניות שלא לנתב תיקים לשופטת כהן, שאמורה להיות משובצת כשופטת שלום בבית המשפט בבית שאן או בצפת, תימשך

הוועדה לבחירת שופטים סיימה הערב (א') את הדיון בעניינה של השופטת הילה כהן, מבלי לקבל החלטה אם להדיחה מתפקידה. הוועדה החליטה להתכנס שוב, על-מנת לאפשר לכהן להביא בפני הוועדה עדים מטעמה, וכן כדי לאפשר בחינת אפשרות לסיום הנושא בפשרה.

הוועדה התכנסה בשעה 15:00, כדי לדון במינויים של שבעה שופטים מחוזיים ו-11 שופטי שלום. השופטת כהן זומנה להופיע בפני הוועדה בשעה 18:00. הדיון בעניינה ארך כשעתיים.

כהן הגיעה לדיון בלוויית פרקליטה, עו"ד יעקב רובין. הוועדה שמעה תחילה את הטענות המקדמיות שהעלתה השופטת בנוגע לחוסר סמכות הוועדה וכן דברים נוספים שנאמרו בנימה אישית.

כהן ביקשה מהוועדה, כאמור, לדחות את ההצבעה ולקיים דיון נוסף, בין היתר כדי לאפשר לה להגיע להסדר עם הנהלת בתי המשפט. היא הודיעה, שבכוונתה לזמן עדים שיעידו לטובתה.

הוועדה נענתה לבקשתה, מבלי שקיימה דיון לגופה של ההצעה להדיח את כהן. כל חברי הוועדה הסכימו לדחות את הדיון למועד שטרם נקבע, אולם גורם בוועדה אמר שבתוך שבועיים-שלושה ייקבע המועד. בהנהלת בתי המשפט מבהירים, כי תימשך המדיניות שלא לנתב תיקים לשופטת כהן, שאמורה להיות משובצת כשופטת שלום בבית המשפט בבית שאן או בצפת.

כפי שדיווחנו מוקדם יותר, השופט אליעזר ריבלין שהוא חבר הוועדה וגם אחד השופטים שישבו בהרכב בית הדין המשמעתי, הפתיע בכך שהשתתף בדיון. מקורביו אמרו, כי "נושא ההדחה אינו קשור לבית הדין המשמעתי" ולכן אין מניעה שישתתף בדיון. עם זאת, ריבלין הביע את עמדתו ויצא, משום שמיהר לטוס לחו"ל.

כינוס הוועדה התאפשר לאחר שבג"ץ דחה ביום ו' את בקשתה של כהן, להוציא צו ביניים שיורה לשרה שלא לכנס את הוועדה. השופטים פרוקצ'יה, נאור וגרוניס סירבו להתערב במהלך, משום שההחלטות שתקבל הוועדה עשויות "לייתר את השאלות העולות בעתירה, ואלה תיהפכנה תיאורטיות".

"לא נתערב לפני מעשה במועדי כינוסה של הוועדה ובדרך הפעולה הננקטת על ידיה", הוסיפו השופטים. הם ציינו, כי העתירה עצמה, בה טענה כהן כי הוועדה משוללת סמכות להדיח אותה, עומדת בעינה ככל שתהיה רלוונטית אחרי ההחלטה.

השופטת פרוקצ'יה אמרה בדיון, כי טוב היתה עושה כהן אם היתה מגיעה להסדר עם השרה, שיכול היה למנוע את העלאת ההצעה להדיחה. ואכן, במהלך סוף השבוע, נמשכו המגעים האינטנסיביים בין נציגי משרד המשפטים לבין פרקליטה של כהן, עו"ד יעקב רובין, בניסיון להגיע לפשרה.

עד למועד כינוס הוועדה, המגעים לא נשאו פרי, ובהנהלת בתי המשפט אמרו היום, כי הם עדיין ממתינים להצעה קונקרטית מצידה של כהן. השופטת דורשת העברה לתפקיד חלופי במערכת, שאינו תפקיד של שפיטה, ובתמורה היא תפרוש ביוזמתה מתפקידה כשופטת.

מי שתיווך בין הצדדים היה לא אחר מאשר השופט בדימוס אמנון סטרשנוב, ששימש התובע מטעם השרה בהליך המשמעתי. סטרשנוב העביר לכהן מסר ממנהל בתי המשפט, בעז אוקון, לפיו "אנחנו לא לשכת תעסוקה", ומשכך ההנהלה לא תסכים לשבצה בתפקיד אחר.

עם זאת, בהנהלה מוכנים להגיע עימה להסדר כלכלי מסויים, שיסייע לה מבחינה כלכלית. כהן כיהנה כשופטת פחות מארבע שנים, ומשכך היא אינה זכאית לפנסיה מלאה. מאחר שקשה לראות לקוחות שינהרו לשכור את שירותיה כעורכת דין, כהן חוששת לעתידה הכלכלי.