עמית ברגר ינפיק את סולומון שוקי הון; מתכוון להתמודד על רכישת קרן גדולה מהבנקים

סולומון שוקי הון מתכננת לגייס עשרות מ' ש' לפי שווי של 150 מ' ש' לפני הכסף המתבסס על רווחים שנתיים של כ-12 מ' ש'

כשלושה וחצי חודשים לאחר הקאמבק המתוקשר של עמית ברגר לשוק ההון, הוא מתחיל במהלך ראשון להצפת ערך בחברת סולומון ייעוץ . במסגרת זו, דיווחה החברה בערב החג, כי הגישה טיוטת תשקיף לרשות ני"ע לצורך הנפקת החברה-הבת, סולומון שוקי הון, בית ההשקעות המהווה את האחזקה העיקרית של סולומון ייעוץ.

הנפקת סולומון שוקי הון, אחד מבתי ההשקעות הקטנים בתעשייה המקומית, אינה בבחינת חדשה מפתיעה. ברגר עצמו הצהיר, כי מדובר במהלך שיתבצע לאחר השלמת רכישת החברה-האם, וכחלק ממהלכי הרה-ארגון המתבצעים בה, הכוללים גם את מכירת אחזקותיה בחברה-הבת, רשף מחשבים.

סולומון ייעוץ מסרה עוד, כי מבנה ההנפקה טרם סוכם, אך עפ"י הערכות בשוק עשויה החברה להנפיק את החברה-הבת לפי שווי של כ-150 מיליון שקל, לפני הכסף. היקף הגיוס עצמו מוערך בעשרות מיליוני שקלים ויבוצע באמצעות מניות ואג"ח. הנפקת החברה מיועדת להתבצע עד סוף חודש נובמבר.

ל"גלובס" נודע עוד, ששווי החברה המונפקת, סלומון שוקי הון, מתבסס על הערכה לפיה היא מייצרת רווחים שנתיים של כ-12 מיליון שקל. עוד נודע, כי בקופתה של סולמון שוקי הון מונחים כיום כ-70 מיליון שקל, לאחר הזרמה של כ-35 מיליון שקל מצידו של אילן בן-דב, וכן כי הונה העצמי עומד על כ-70 מיליון שקל.

הקרנות על הכוונת

סולומון, שנמצאת כיום במהלך לגיוס עובדים חדשים כחלק מהרחבת תחומי והיקפי פעילותה, נחשבת גם לאחת המתמודדות לרכישת קרנות הנאמנות שיימכרו הבנקים, במסגרת רפורמת בכר. לאחר שניסיונה לרכוש את אילנות דיסקונט כשל, ולאחר כניסת השותפים בעלי 'הכיסים העמוקים', אילן בן-דב ורוני אלרואי, הערכה היא כי סולומון רואה את עצמה מתמודדת על רכישת אחת מ-3 הקרנות הבנקאיות הגדולות שנותרו על המדף, ביניהן: להק ופקן של בנה"פ ופסגות של בנק לאומי.

על פי הערכות, החברה שהתחייבה להעמיד לפני מספר שבועות למעלה מ-500 מיליון שקל לרכישת אילנות-דיסקונט, מסוגלת לבצע כיום רכישות בהיקפים גבוהים יותר לאור הצטרפותם הרשמית של השותפים החדשים. לשם המחשה, חברת הקרנות פיא, הרביעית בגדולה בשוק, נמכרה לאחרונה לפי שווי של כ-535 מיליון שקל, כך שסולומון בהחלט רואה את עצמה מכוונת גבוה.

סולומון שוקי הון עוסקת כיום במגוון תחומים בתעשיית הפיננסים, ביניהם: ניהול תיקי השקעות, שירותי ברוקראג', ניהול קרנות נאמנות וקופות גמל וחיתום. בנוסף, סולומון היא גם חבר הבורסה לני"ע, ומשמשת כעושה שוק במספר מניות בבורסה של ת"א.

בסיכום המחצית הראשונה של 2005 רשמה החברה-האם, סולומון ייעוץ, שמייצגת כמעט במלואה את פעילותה של סולומון שוקי הון, הכנסות של כ-8.5 מיליון שקל, גידול של כ-25% לעומת המחצית המקבילה, ורווח נקי של כ-5 מיליון שקל, לעומת כ-1.1 מיליון שקל בלבד במחצית המקבילה. נכון לתחילת 2005, ניהלה סולומון שוקי הון נכסים בהיקף של כ-2.3 מיליארד שקל, כ-2 מיליארד שקל בתחום ניהול התיקים והיתרה בתחום קרנות הנאמנות, ובקופות הגמל.

ברגר, שזכה לביקורת מסוימת על תג המחיר הגבוה שהצמיד לסולומון ייעוץ עם רכישתה, כבר הספיק 'להצדיק' את העסקה, ואף לרשום רווח "על הנייר" ממנה. הנתונים מראים, כי שוויה של סולומון ייעוץ זינק מאז רכישתה ע"י ברגר בכ-150%, ועומד כיום על כ-70 מיליון שקל. ברגר עצמו רכש את החברה לפי שווי של כ-50 מיליון שקל, שגילם לה אז שווי כמעט כפול ממחירה בשוק.

מאז אותה עסקה, הספיק ברגר לנחול אכזבה מסוימת, כשהמהלך שרקם לרכישת חברת הקרנות אילנות-דיסקונט לא צלח, עקב התנגדותו של בנק דיסקונט למהלך. ברגר עצמו כבר חתם על הסכם עם אי.די.בי לרכישת 45% מחברת הקרנות החמישית בגודלה בשוק, ב-228 מיליון שקל, אך בנק דיסקונט מימש את זכות הסירוב שלו באילנות והפך לבעל השליטה המלאה בחברה לאחר שרכש את חלקה של אי.די.בי.

רווחים "על הנייר"

ברגר (41) נחשב לאחד הפיננסיירים הצעירים בשוק המקומי, וזכור במיוחד בזכות הסיבוב שלו, בברגר-הולדינגס. ברגר הקים יחד עם אודי דור את ברגר הולדינגס בשנת 1992, והחברה הנפיקה את מניותיה בבורסה של ת"א בשנת 1997, תוך צירופם מיכאל שטראוס, חיים סקאל והוד יובלים לגרעין השליטה בחברה.

בשנת 2002 רכש ברגר-הולדינגס את השליטה בחברה הבורסאית דש ני"ע מקבוצת שרפ"ק ומיזג לתוכה את כל פעילות הכספים של החברה-הבת, קפיטל ברגר. דש ני"ע נחשבה כבר אז לאחד הגופים הפרטיים הגדולים בשוק ההון עם היקף כספי מנוהל של כ-7 מיליארד שקל.

בתחילת שנת 2004 הפתיעה חברת הוד יובלים, הנמצאת בבעלות קרנות פנסיה של הסתדרות העובדים הלאומית, את ברגר. החברה, בהובלת המנכ"ל מיקי צולר, רכשה ללא תיאום מוקדם עמו את מניותיהם של מיכאל שטראוס וחיים סקאל בברגר הולדינגס, ודחקה אותו למעשה מהשליטה בחברה. ברגר עצמו התייאש לבסוף, ומכר את אחזקתו בחברה שהקים להוד יבולים.

המהלך הנוכחי של ברגר, שזכה להדים רבים בשוק ההון, מתברר לעת עתה כחיובי למדי, מה שבא לידי ביטוי ברווחים "על הנייר" שייצר ובבעלי ההון שהצטרפו להשקעה בסלומון. עם זאת, כלקח מאירועי העבר, הקפיד ברגר לבצר את שליטתו בחברת סלומון, והוא מחזיק כיום בכ-50% מזכויות ההצבעה בה, באמצעות חברת ברגר שוקי הון.

בין השותפים הבולטים בסולומון כיום, חברת קמ"ן אחזקות, שבשליטת רוני אלרואי, שהודיעה לאחרונה שתצטרף לגרעין השליטה בחברה, ומימשה אופציה לרכישת כ-49.99% מברגר שוקי הון. שותף בכיר נוסף של ברגר הוא אילן בן-דב, שמשלים בימים אלו רכישת כ-49.99% מהחברה-הבת המיועדת להנפקה, סלומון שוק הון, באמצעות חברת ההשקעות טאו, תמורת 35 מיליון שקל.

בעלי מניות נוספים בחברה-האם, סלומון ייעוץ, מלבד ברגר שוקי הון, הם: עזרא עטר, מנכ"ל סולומון שוקי הון, מחזיק בכ-6.3% מהון החברה, חברת הברוקרים אלטשולר-שחם המחזיקה בכ-7%, החברה-הבת רשף מחשבים המחזיקה בכ-8.4% וחברה-בת נוספת המחזיקה בכ-16.7% מההון, אך ללא זכויות הצבעה.