העצמאים: רוב העסקים הקטנים טרם הסדירו מסגרות האשראי

זאת למרות שבינואר ייכנסו לתוקף ההוראות החדשות של הפיקוח על הבנקים לפעילות ללא חריגה

מרבית העסקים הקטנים טרם הסדירו את מסגרות האשראי החדשות בבנקים, למרות שבינואר ייכנסו לתוקף ההוראות החדשות של הפיקוח על הבנקים לפעילות ללא חריגה. כך עולה מבדיקה של לשכת ארגוני העצמאים בקרב 40 הארגונים החברים בה.

הואיל ועפ"י ההוראות החדשות ייאסר על בעלי החשבונות לפעול בחריגה ממסגרת האשראי המאושרת, הבנק יקבע עבור כל מי שלא יסכם מסגרת אשראי עד סוף השנה, את מסגרת האשראי החדשה למשך שנה אחת.

בארגוני העצמאים מציינים עוד, כי מסגרות האשראי המאושר לא סוכמו, למרות שהמערכת הבנקאית שיגרה באחרונה הודעות לבעלי החשבונות להגיע אליהם בהקדם להסדרת הנושא.

לדברי נשיא לשכות העצמאים, זאב וינר, 64% מהעסקים הקטנים נמצאים בחריגת אשראי כרונית, למרות הריביות הגבוהות שהם נאלצים לשלם, לכן קיימת חשיבות רבה לסכם מסגרות אשראי חדשות על בסיס תוכנית פיננסית ריאלית.

לדבריו הסיבה לכך שהיערכות כזו לא מתבצעת, היא אי יכולתם של עסקים קטנים רבים לשלם עלות של שכירת מומחה חיצוני שיכין עבורם תוכנית פיננסית המחויבת לצורך קביעת צרכי האשראי שלהם לשנה הקרובה, שעל בסיסה מסוכמת המסגרת עם המערכת הבנקאית.

לדברי וינר, "חששנו ממצב זה כבר לפני מספר חודשים עם פרסום ההוראה. לכן הובטח לנו, באמצעות ח"כ אהוד רצאבי, העומד בראש לובי העצמאים בכנסת, כי בנק ישראל יהיה מוכן לממן מערכת הדרכה לעסקים קטנים בהכנת תוכנית פיננסית, בהפעלתנו, באמצעות הארגונים החברים בלשכה. בינתיים הדבר לא בוצע, ואנו חוששים שהפעלת ההוראות החדשות תביא לקשיים רבים לעסקים".