חברת קרניבל: הממשל יפוצה אם יהיו 'רווחים עודפים' משיכון פליטי קתרינה

החברה הכניסה סעיף כזה לחוזה עם הממשל בשבוע שעבר, ולדבריה התכוונה להכניסו מראש

החוזה השנוי במחלוקת שחתם הממשל האמריקני עם חברת הספנות קרניבל של משפחת אריסון לשיכון פליטי הסופה קתרינה על סיפון שלוש מספינותיה של קרניבל, מכיל גם סעיף שעל-פיו תחזיר החברה לממשל "רווחים עודפים". הסעיף הוכנס לבקשת החברה בשבוע שעבר - כך דיווח העיתון "לוס אנג'לס טיימס".

עוד סעיף בחוזה שלא היה ידוע עד כה מחייב את הממשל לשלם לקרניבל כל עלות נוספת שתתעורר כתוצאה מכך שהחברה תצטרך למכור עובדים אמריקנים, במקומם של העובדים הזרים שהיא מעסיקה בדרך כלל.

כפי שדווח בשבוע שעבר, החוזה יעניק לקרניבל סך של 192 מיליון דולר במשך שישה חודשים, תמורת העמדת 7,100 תאים לרשות פליטי קתרינה. במקור דובר על עקורי העיר והסביבה, אבל כעת דיירי התאים על האוניות הם בעיקר עובדי חירום והצלה. החברה גם תקבל פיצוי שיגיע עד ל-44 מיליון דולר כדי לכסות את הוצאות הדלק, סילוק הפסולת והוצאות אחרות.

לנוכח הביקורת שהחוזה עורר בקונגרס האמריקני, קרניבל טענה שמלכתחילה היא לא התכוונה להרוויח מעבר למה שהיתה מרוויחה אילו שלוש ספינותיה היו מאכלסות נופשים ופועלות כרגיל. בשבוע שעבר מסרה דוברת קרניבל, ג'ניפר דה לא קרוז, שלחוזה נוסף סעיף שעל פיו תחזיר החברה "כל רווח נוסף" מעל לרווח שהיתה משיגה מתפעול רגיל של הספינות.

לדבריה, הסעיף הזה "היה חלק מהמו"מ שניהלנו עם הממשל מלכתחילה", המו"מ שהוביל להסכם בין הצדדים שנחתם ב-2 בספטמבר. הסעיף החדש הוכנס, עם זאת, לחוזה רק בתום הדיונים עליו בשבוע שעבר. דובר של הפיקוד הממונה בצי האמריקני, שניהל את המו"מ עם קרניבל עבור הסוכנות הפדרלית למצבי חירום שמטפלת בנזקי קתרינה, אמר כי הסעיף שהוכנס לחוזה הוא "וולונטרי", ומתבסס על רצון טוב של קרניבל ועל הערכות כספיות שלה.

הדובר אישר, עם זאת, כי הדיונים על סעיף זה הוצעו על ידי קרניבל כבר ב-2 בספטמבר, והסעיף נכלל בחוזה הסופי בין הצדדים שנחתם ב-30 בספטמבר. ביום שני שעבר, מנכ"ל קרניבל, בוב דיקינסון, שיגר לחברי קונגרס מכתב בו נאמר כי אחרי תום תקופת החוזה, קרניבל "תבחן את ההוצאות שנגרמו ותחזיר כספים במידת הצורך, כדי לשמור על נייטרליות של רווחים".

בעקבות קתרינה, פנתה סוכנות מצבי החירום בממשל ל-75 חברות או סוכנים של ספינות וביקשה הצעות מחיר להעמדת 1,000 תאים לרשות הפליטים בתוך עשרה ימים. רק קרניבל וחברה קנדית שסיפקה ספינה אחת, עמדו בתנאי המכרז הזה של FEMA (סוכנות מצבי החירום).