שנתיים אחרי ההצבעות הכפולות: מזוז יוכל להגיש כתב אישום נגד גורלובסקי

בג"ץ: למרות הזמן שחלף ניתן להחיל על גורלובסקי את החוק החדש המבטל את החסינות האוטומטית

למרות שחלפו כמעט שנתיים וחצי מאז פרשת ההצבעות הכפולות, היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, יוכל להגיש כתב אישום נגד ח"כ מיכאל גורלובסקי, עוד לפני שוועדת הכנסת תדון בחסינותו. כך עולה מפסק דין שניתן פה אחד בהרכב של 7 שופטי בג"ץ בראשות הנשיא אהרון ברק. את פסק הדין כתב ברק, בהסכמת השופטים מיכאל חשין, דורית בייניש, אליעזר ריבלין, איילה פרוקצ'יה, אדמונד לוי ואשר גרוניס.

נגד ח"כ גורולובסקי הוגשו קובלנות לוועדת האתיקה של הכנסת לאחר שבחודש מאי 2003 בהצבעות על תוכנית החירום הכלכלית הצביע גם עבורו וגם עבור ח"כ ארדן היושב לידו כשלא היה נוכח באולם המליאה.

שבועיים לאחר ההצבעות הכפולות, ועדת האתיקה של הכנסת החליטה לנקוט בהליך משמעתי נגד גורלובסקי והרחיקה אותו מישיבות המליאה וועדותיה ל-4.5 חודשים. במקביל, בחודש יוני 2003 החלה חקירה פלילית כנגדו בהוראת היועץ המשפטי למממשלה דאז, אליקים רובינשטיין. כתב האישום שגובש כלל זיוף בכוונה לקבל דבר בנסיבות מחמירות, מירמה והפרת אמונים.

רובינשטיין פנה אז ליו"ר הכנסת בבקשה להסיר את חסינותו של גורלובסקי. הפנייה הועברה לוועדת הכנסת וזו החליטה בדצמבר 2003 שלא להסיר את חסינותו של גורולובסקי. יומיים לאחר ההחלטה עתרה התנועה לאיכות השלטון לבג"ץ כנגדה. בפברואר 2005 הרכב מורחב של 7 שופטים קיבל את העתירה, וקבע כי שהחלטת וועדת הכנסת התקבלה משיקולים החורגים מסמכותה. בג"ץ החליט להחזיר את העניין לוועדת הכנסת על מנת שתדון שוב בעניין. גם בדיון השני, החליטה הוועדה ברוב של 10 נגד 6 שלא להסיר את חסינותו של גורלובסקי. החלטה זו גררה עתירה נוספת של התנועה לאיכות השלטון.

בתוך כך קיבלה הכנסת בחודש יולי השנה חוק חדש ביחס לזכויות וחובות חברי הכנסת. החוק קובע כי חסינות הח"כים לא תהיה אוטומטית. על-פי החוק החדש, החסינות, אם וועדת הכנסת תחליט עליה, תוענק אחרי שכבר הוגש כתב האישום. אם ועדת הכנסת תקבע חסינות לח"כ, הרי שהחלטתה הופכת להמלצה, והעניין עובר למליאת הכנסת להכרעה סופית.

ברק מציין בפסק הדין כי ניתן להחיל את החוק החדש גם על גורלובסקי.

בג"ץ דחה את העתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון להסרת חסינותו של גורלובסקי, שכן כאמור, ניתן להחיל עליו את החוק החדש.

את התנועה ייצגו עו"ד ברק כלב ודן קירס. את הכנסת ייצגה עו"ד סיגל קוגוט. את היועמ"ש ייצגו עורכי הדין יוכי גנסין וגלעד שירמן, ואת מיכאל גורלובסקי ייצג עו"ד גרשון גונטובניק.

(בג"ץ 5372/05)