אל-על מבקשת לערער על החלטת ביה"ד להשיב לעבודה נציג בכיר שלה ברומניה

לטענתה, הנציג התעלם מנהליה כשבחר שלא להפקיד בבנק כסף שקיבל בגין מתן שירות; הנציג, מצידו, טוען כי פעל בתום לב עפ"י ההנחיות

אל-על נתיבי אוויר לישראל הגישה לביה"ד הארצי לעבודה בקשת רשות ערעור על החלטה של ביה"ד האזורי לעבודה בתל-אביב, שהורה לה להשיב לעבודתו את הנציג הבכיר ביותר שלה ברומניה.

הנציג, תמיר שמעוני, הועסק בחברה במשך כשנה. במסגרת תפקידו היה אחראי, בין השאר, על שיווק מוצרי החברה, קיום סדרי מינהל תקין ופעילות חשבונאית וכספית של הנציגות.

על-פי הבקשה, ביוני השנה נודע לראש אגף אזורי לאסיה, אפריקה, מרכז ומזרח אירופה בחברה, אבי שוורץ, כי סכומי כסף שנגבו מסוכן השינוע של חברת אייר-אינדיה תמורת שירות של טכנאי עובד אל-על ברומניה הועברו ישירות ובמזומן לטכנאי ולשמעוני עצמו.

בעקבות זאת ביצע מבקר החברה בדיקה והוציא דו"ח בו הועלה חשד לכאורה לחריגה מכללי מינהל תקין. שמעוני שילם לטכנאי אל-על עבור עבודתו לאייר-אינדיה והשאיר לעצמו סכום בגין הוצאות דלק ברכבו הפרטי.

בדו"ח צוין, כי "אסור היה לנציג להחזיר לעצמו ולשלם לטכנאי מכספים שהגיעו במזומן לנציגות בגין שירות שניתן לגורם זר, ללא רישום בספרים. נטילת הכספים לעצמו והתשלום במזומן, שלא מקופת החברה לטכנאי, מהווים חריגה מהותית מכללי המינהל התקין".

אל-על זימנה את שמעוני לשימוע ולאחר מכן הודיעה על פיטוריו. שמעוני פנה לביה"ד האזורי בבקשה לצו זמני שימנע את פיטוריו ובקשתו התקבלה. ביה"ד האזורי קבע, כי על אל-על כגוף דו-מהותי חלים דיני המינהל הציבורי באופן חלקי ועליה לנהוג בהגינות ובסבירות, ואסור לה לשקול שיקולים זרים ופסולים.

ביה"ד הוסיף, כי לדעתו החברה מיהרה לחרוץ את דינו של שמעוני לחומרה וקיום התניה בחוזה ההעסקה שלו לגבי סיום ההעסקה נעשתה שלא בתום לב וטרם זמנה.

אל-על טוענת בבקשה, כי שמעוני פעל על דעת עצמו תוך התעלמות מנהליה כשבחר שלא להפקיד בבנק כספים שקיבל בגין מתן שירותים, ותחת זאת "שלשל לכיסו" סכומים הנחזים להיות "החזר הוצאות" ללא קבלת אישור והעביר כספים ישירות לטכנאי.

שמעוני טען בתגובה, בין היתר, כי פוטר בחוסר תום לב ומשיקולים זרים. לגבי אותו מקרה, הוא טוען כי בתחילה התכוון לקבל את התשלום ישירות באמצעות הוצאת חשבונית לסוכן השינוע. בהתאם, הוצאה חשבונית הכוללת את שכר הטכנאי ולשעות עבודתו צורפו הוצאות הדלק שמילא שמעוני ברכבו בסך 80 דולר.

לטענת שמעוני, כשהתייעץ עם חשב הנציגות בארץ הורה לו זה לבטל את החשבונית בטענה שמדובר בעבודה פרטית ואין אפשרות לרשום הכנסה זו בספרי החברה. לטענת שמעוני, הוראת החשב הייתה לבטל את החשבונית ואת הקבלה, ולא להפקיד את התשלום בחשבון הנציגות. לטענתו, הוא פעל בתום לב, על-פי הנחיות שניתנו לו מהגורמים המוסמכים בחברה.