מינהל מקרקעי ישראל חויב לשלם למעלה ממיליון ש' לעיזבון בשל תשלום דמי היתר ביתר

מדובר בתשלום דמי היתר ביתר עקב עסקה למכירת זכויות במקרקעין ע"ש המנוח אליהו ברוידא לקבלן יהודה קורדומני ב-1.2 מיליון דולר

בית המשפט המחוזי בת"א חייב את מינהל מקרקעי ישראל לשלם לעיזבון המנוח אליהו ברוידא כמיליון שקל, בצרוף ריבית והפרשי הצמדה מיום הגשת התביעה ביולי 1999.

פסק הדין ניתן לאור אי הגשת סיכומי המינהל במועד. השופט ניסים ישעיה, קבע כי אי הגשת הסיכומים דינה כאי הופעה לדיון, על כן יש לחייב את המינהל בתשלום מלוא סכום התביעה בתוספת הוצאות משפט בסך 40 אלף שקל.

עניינה של התביעה שהוגשה באמצעות מנהל העיזבון עו"ד רפאל שטוב, הייתה טענה לתשלום דמי היתר ביתר, בעקבות עסקה למכירת זכויות במקרקעין על שם המנוח, לקבלן בשם יהודה קורדומני, תמורת 1.2 מיליון דולר, כתנאי להיתר בנייה במקרקעין.

המינהל טען להגנתו, כי דמי ההיתר חושבו כדין וכי התובע מיצה את הליכי ההשגה על שומת דמי ההיתר. הראיות בתיק הסתיימו ביוני 2004 והגשת הסיכומים נדחתה לפחות חמש פעמים לבקשת הצדדים ובהסכמתם.

לאחר הגשת סיכומי התובע, ביקש המינהל לפחות פעמיים להאריך את מועד הגשת הסיכומים על-ידו ובקשות אלה נענו בחיוב. בית המשפט נעתר בבקשה האחרונה של המינהל להאריך את מועד הגשת הסיכומים עד יום 1.10.05, אולם הסיכומים לא הוגשו על אף שחלף שבוע ממועד זה. (ת.א 2239/99).