ביה"ד: פארמה גרין עשתה ניסיון להסדר כובל בנוגע למחירים בשוק חטיפי הבריאות

הנאשמים: בפגישות עם מתחרים הוחלפו רעיונות - אך אין להסיק מכך שהוגשה הצעה לכבילה או להגבלה

שופט בית-המשפט המחוזי בירושלים, משה רביד, דחה בשבוע שעבר בקשה של שלושה נאשמים בעשיית הסדר כובל בשוק חטיפי הבריאות לבטל את כתב האישום כנגדם בטענה לפיה "אין להשיב להאשמה".

הנאשמים טענו, כי בפרשה אין לכאורה ראיות לגבי האישומים המיוחסים להם בכתב האישום. נגד מרדכי כהן ואהוד פוזיס המנהלים והבעלים של חברת פארמה גרין ונגד החברה הוגש כתב אישום המייחס להם ניסיון לעשיית הסדר כובל. בכתב האישום שהוגש ב-2003. נטען כי נפגשו עם מתחרים על-מנת לתאם מחירים של חטיפי הבריאות המשווקים.

רביד מציין, כי שוק חטיפי הבריאות, על-פי עדויות במהלך הדיונים, מוערך ב-25-30 מיליון שקל בשנה. וכי הנאשמים ניסו לתאם את המחירים של החטיפים אנרג'י וקורני שהיוו על-פי עדויות בין 70% ל-80% מהשוק.

הנאשמים טענו באמצעות עוה"ד שמואל גלינקא, יוסף בנקל, נבות תל-צור ואילת לשם, כי יש לזכות אותם שכן לא הוכחה לכאורה האשמה המיוחסת להם בכתב האישום וכי בפגישות שערכו במועדים שונים עם מתחרים הוחלפו רעיונות בין אנשי שיווק אך אין להסיק מכך שהוגשה הצעה לכבילה או להגבלה.

עוד טענו, כי יש לזכות אותם בשל העובדה שהחטיפים הם לכל היותר 3.5% משוק חטיפי הבריאות ואלה עניינים פעוטים וחסרי חשיבות.

רביד קיבל את עמדת בא-כוח המדינה עו"ד דוד גדרון, לפיה עלה בידי המדינה להוכיח לכאורה את קיומו של שוק רלוונטי אשר עליו עתיד היה להשפיע ההסדר הכובל הנטען שמטרתו פגיעה בתחרות. הקטגוריה היא קטגוריה של חטיפי בריאות ולא שוק הדגנים כפי שטענו הנאשמים.

עוד קובע רביד, כי המדינה הצליחה להוכיח לכאורה לפחות את קיומו של ניסיון כבילה הנוגע לקביעת מחיר מינימלי של חטיפי הבריאות. רביד דוחה טענה של הנאשמים, כי לכל היותר הם ביצעו מעשי הכנה אשר לא הבשילו לכדי עבירה ואומר כי אין לומר שהתנהגותם הייתה רק בשלב של הכנה. (פ' 167/03).