טבע כבשה פסגה חדשה והתבססה בשיא של 23.2 מיליארד דולר; לידר ושות': "טבע מסודרת גם ב-2008"

מחיר היעד הממוצע למניה הוא 37 דולר והיא נושקת אליו * האנליסט אורי הרשקוביץ: "השוק הגנרי בארה"ב קשה בגלל תחרות מהמזרח אבל לטבע זה לא משנה עד 2009 מכיוון שהשפנים שלה בכובע מוגנים בבלעדיות"

23.2 מיליארד דולר. זהו שווי השוק אליו הגיעה חברת טבע אתמול בוול סטריט, שיא של כל הזמנים. בכל פעם שנראה כאילו טבע נעצרת והרכבת קצת מקרטעת, מתברר שהקטר של טבע מושך קדימה במלוא האון. לא רק בטווח הקצר, אלא גם בטווח הארוך, טבע ממשיכה להצדיק את התואר שיושב לה לאחר השלמת רכישת אייווקס: חברת התרופות הגנריות הגדולה בעולם.

בכל פעם יש מקל אחר שנתקע בגלגל, לפחות לפי תפיסת המשקיעים. פעם זו תרופת הטיסברי המבטיחה של ביוג'ן-איידק שאמורה הייתה להקשות על טבע בשוק הטרשת הנפוצה. במקרה נוסף, מדובר בדחייה באישור סופי לשיווק תרופה שמובילה לאזהרת רווח. במקרה אחר "פס ההאטה" הוא שנת 2005 הקשה והשחונה, שסובלת ממיעוט של פקיעות פטנטים - לא כר נוח לפעולה לחברות גנריות.

פייזר סובלת מהגנריות

לא רק הגנריות מתקשות, גם חברות אחרות בסקטור הפארמה כולל חברות אתיות. תעיד על כך החברה המובילה בעולם, פייזר, שרק היום פרסמה תוצאות כספיות עם הכנסות של 12.2 מיליארד דולר ורווח נקי של 1.6 מיליארד דולר, לעומת רווח נקי של 3.3 מיליארד דולר ברבעון המקביל. פייזר נהנתה בשנה שעברה ממכירות שנתיות גבוהות של מספר תרופות אתיות כמו הליפיטור לטיפול בכולסטרול (כמעט 11 מיליארד דולר) או ה-Norvasc (4.5 מיליארד דולר). רווחיה של פייזר הידרדרו, בין היתר, בעקבות התחרות הגנרית. את התחזיות הקודמות שהחברה נתנה ל-2006 ו-2007 היא החליטה למשוך לעת עתה ובשנה הבאה היא תיצוק מספרים חדשים לתוך רובריקות אלה. בשנה שעברה פייזר תפסה 13.1% משוק הפארמה האמריקני, גבוה מהותית מהמתחרה הבאה (גלקסו סמיתקליין עם 8% מהשוק האמריקני).

סביר להניח שנתקלתם לא פעם בפורומים השונים במשקיעים שממהרים לקבוע ש"הנה, טבע נופלת, ואל תגידו שלא הזהרנו". תמיד יש מי שמוכן לנבא שמכאן המניה תידרדר ו"תמכרו מהר שלא תצטערו". זו חוכמה שבדיעבד, זה נכון, אבל אפשר לראות בבירור כיצד כל המשברים הללו היו לכל היותר גיהוק טורדני עבור טבע. בכל פעם היא הצליחה להתאושש, לייצר מנועי צמיחה חדשים ולשלוף שפן חדש מן הכובע. הרכבת ממשיכה לנוע קדימה.

צפירת הרגעה

בשבוע החולף אירעו שני אירועים משמעותיים עבור החברה: האחד, הוא הגעה לפשרה עם חברת התרופות Wyeth בנוגע לתרופת ה-Effexor שמכירותיה הן 2.5 מיליארד דולר לשנה. ההסכם שנוגע לתרופה אנטי דיכאונית זו, יסלול כנראה את הדרך לטבע להשיק את התרופה סמוך לפקיעת הפטנט העיקרי, יוני 2008. השני, ערעורה של חברת Merck לא התקבל בביהמ"ש העליון בנוגע לתרופת ה-Fosamax לטיפול בהידלדלות העצם (מכירות של 1.9 מיליארד דולר), ולכן טבע תוכל להיכנס עם גרסה גנרית לשוק בפברואר 2008.

"רכישת איווקס באה לסדר לטבע את 2006 ורבים חששו מנפילת מתח שעשויה להתרחש לאחר מכן", כותב אורי הרשקוביץ, אנליסט בית ההשקעות לידר ושות' בדו"ח על החברה. "השבוע נוכחנו לדעת כי טבע מסודרת גם ב-2008 עם שתי תרופות ענק בבלעדיות של 5 מיליארד דולר (במונחי תרופות המקור) בשנה זו לפחות". כלומר, הרשקוביץ רואה בשתי ההתפתחויות הללו מעין צפירת הרגעה לטווח הבינוני. "רואי השחורות ייאלצו להמתין לפחות עד 2009", הוא מאשר.

לדבריו, השוק הגנרי בארה"ב הוא קשה בגלל תחרות עזה מהמזרח אבל לטבע אין זה משנה עד 2009, "מכיוון שהשפנים שלה בכובע מוגנים בבלעדיות". ומה לעשות באופן אופרטיבי? "עכשיו צריך להפנים את זה ולהתאים פוזיציות בהתאם. אנחנו ממליצים על הנייר כ'קנייה' עם מחיר יעד של 38 דולר למניה".

38 דולר? זה כבר לא כל כך רחוק. המניה נסחרת היום במחיר של 36.7 דולר בוול סטריט אחרי עלייה של 5.2% אמש, והיא מתקדמת בצעדי ענק למחיר היעד הממוצע שמציבים לה בתי ההשקעות, 37 דולר. מה לעשות? למכור משיקולי שווי? להחזיק? יש להניח שחלק מבתי ההשקעות המכסים את המניה יבצעו בקרוב עדכונים של מחיר היעד.