לידר ושות': ההאצה בפעילות הכלכלית בישראל הסיבה העיקרית להעלאת הריבית מחר

צופים כי ריבית בנק ישראל תעלה ל- 4.75%-5% בעוד שנה; מעריכים כי עליית הריבית מחר עשויה לתמוך בהתחזקת השקל ובכך לתמוך בשחר הארוך

"למרות סביבת האינפלציה הממותנת והתייצבות בשע"ח של השקל, בנק ישראל צפוי להעלות מחר את הריבית ב-0.25%". כך סוברים כלכלני לידר ושות' בסקירתם הכלכלית השבועית.

לדבריהם, הסיבה העיקרית הינה ההאצה בפעילות הכלכלית בישראל (הלמ"ס פרסמה אומדן צמיחה של 5.1% השנה, וגידול של 6.4% בתוצר העסקי). במודלים של בנק ישראל (ובמציאות) צמיחה מואצת מצמצמת את פער התוצר (הפער בין הצמיחה בפועל והצמיחה הפוטנציאלית) ובכך מוחקת את עודף כושר הייצור. משמעות הדבר בהסתכלות קדימה: לחצים לעליית מחירים במשק.

בנוסף, הם מציינים כי פישר מגלה רגישות רבה לגבי שע"ח של השקל דולר ופערי ריביות מול ארה"ב. בארה"ב לאחרונה גברו החששות לעליית קצב האינפלציה עקב עלייה בעלות העבודה (קצב שנתי של כ-4.2%) והתמתנות בפריון. גם סקרי הציפיות השונים בתעשייה מצביעים על לחצים לעליות מחירים.

האנליסטים בלידר צופים כי ריבית בנק ישראל תעלה ל- 4.75%-5% בעוד שנה, בדומה למגמת ריבית הפד.

עוד מנציינים הכלכלנים, כי פער התשואות בין השחר הארוך לאג"ח בארה"ב עלה לרמה של 1.82% (6.2% לעומת 4.38%), לעומת 1.52% לפני שבוע. בסך הכל מדובר בפער גדול יחסית, על רקע נתוני תקציב חיוביים, גיוס מוצלח של המדינה בחו"ל ורגיעה בתחום המדיני.

בטווח הקצר התשואות הארוכות עשויות לרדת על רקע ירידת תשואות בארה"ב, התחזקות מתונה בשקל וירידה במחירי הדלקים. עליית ריבית מחר עשויה לתמוך בהתחזקת השקל ובכך לתמוך בשחר הארוך.

בלידר ושות' סבורים, כי בהסתכלות ארוכת טווח, עלייה בתשואות הארוכות בארה"ב לרמה חזויה של 4.8%-4.7% תקשה על ירידת תשואות בישראל. התשואה על השחר הארוך צפויה להתייצב על רמה של 6.0%-6.2%.