רוש ישראל: אין לנו מו"מ עם אף חברה ישראלית לייצור התרופה טמיפלו

טבע: הוגשה הצעה רשמית לרוש העולמית, ולא היו כל מגעים עם רוש ישראל

"אף חברה ישראלית, כולל טבע , לא ניהלה עם רוש ישראל מגעים לייצור טמיפלו, ואין שחר לפרסומים ולשמועות בעניין". כך מסר מנכ"ל רוש ישראל, אבי דנציגר, בתגובה לידיעות, כי טבע תייצר את התרופה נגד שפעת העופות.

בשבוע שעבר פורסם, כי על רוש מופעל לחץ להתיר לחברות ידועות ייצור של התרופה, כדי לספק את הביקוש הגובר. בשל כך הודיעה רוש הבינלאומית, כי הגדילה את הייצור פי 10, וכי תמשיך בהיקף זה עד אמצע 2006.

לפי הודעתה, רוש מוכנה לדון על הגדלה נוספת של הייצור, רק אם החברות מסוגלות לייצר כמות משמעותית בסטנדרט גבוה, ולפי הקריטריונים הנדרשים.

בקשות לזיכיון לייצור התרופה, הובהר, ייעשו רק תוך פנייה לאתר אינטרנט שהוקם לשם כך, וצוות בכיר ברוש יעריך את יכולת החברות לייצור התרופה, בסטנדרטים של מינהל המזון והתרופות האמריקני, ושל מקביליו באירופה.

לדברי דנציגר, ייצור הטמיפלו מורכב ואורך מעל שנה, ורק חברות עם מתקנים מתקדמים יכולות להיערך לכך, אחרת הייצור יארך שנה עד שלוש שנים. בכל מקרה, ציין, גם אם ייכנסו חברות אחרות, מדובר בייצור מלאי לשנה הבאה, לכל המוקדם.

"יש מספיק טמיפלו לעונת השפעת הקרובה, וכל ההזמנות ל-40 מדינות סופקו או מסופקות בימים אלה. הכמות הממוצעת המומלצת למדינה נועדה לכיסוי של 25% מהאוכלוסייה. בארה"ב הוזמן עד כה כיסוי של 50%, ובארץ - של 6%".

טמיפלו היא תרופה אנטי-ויראלית, שיצאה לשוק ב-1999, למניעה וטיפול של שפעת עונתית רגילה, על כל סוגיה. מחקר מצא, כי היא יעילה גם בשפעת העופות, כולל כזו הנגרמת באמצעות הנגיף האלים H5N1.

טבע מסרה בתגובה, כי היא הגישה הצעה רשמית לרוש העולמית וממתינה להחלטתה, וכי אין לה ולא היה לה בנושא כל מגע עם רוש ישראל.