הגשר התלוי הארוך בעולם ייבנה באיטליה: בין היבשה לסיציליה

הגשר, שאורכו 3.3 קילומטר, ייבנה בעלות של 4.4 מיליארד אירו

סילביו ברלוסקוני, ראש ממשלת איטליה, נהג תמיד לרכז סביבו עניין ציבורי רב.

הפעם, בזכות תוכנית, שיש המגדירים אותה יומרנית, לבניית הגשר התלוי הארוך ביותר בעולם, שיחבר בין סיציליה לאיטליה.

את הפרוייקט הענק יוביל קונסורציום בין לאומי, בראשות Impregilo האיטלקית, שיכלול, בין היתר, את Ishikawajima-Harima Heavy Industries היפאנית, Sacyr Vallehermoso הספרדית וחברות איטלקיות נוספות.

Impregilo ניצחה במכרז את הקונסורציום שבראשות Astaldi SpA.

התחלת בניית הגשר מתוכננת לשנה הבאה, כשהשלמת בנייתו מתוכננת לשנת 2012.

היקף הפרוייקט עומד על 4.4 מיליארד אירו (כ-5.3 מיליארד דולר). גורמים רבים העריכו כי עלות בניית הגשר עלולה להסתכם לבסוף בסך של 6 מיליארד אירו (כ-7.2 מיליארד דולר).

פרוייקט גשר מסינה תוכנן ושורטט על שולחנות אדריכלים רבים בארבעים השנים האחרונות, וסבל מלא מעט הסתבכויות במהלך השנים.

במרוצת השנים נקשרו לפרוייקט הענק שמועות רבות על מאבקים בין מתכנניו, ואף על מעורבות של המאפיה.

הקטע העיקרי בגשר מסינה, שלא כולל את קטעי הגישה, יהיה באורך של 3.3 קילומטר (2.1 מיילים), ובכך יהפוך לארוך ביותר בעולם.

הגשר התלוי הארוך ביותר בעולם כיום הינו גשר Akashi Kaikyo היפאני, שאורכו, בקטע התלוי, עומד על 1.991 קילומטר.

גשר מסינה יהיה ארוך כמעט פי שלושה מאורכו של גשר שער הגולדן גייט שבסן פרנסיסקו, ושני המגדלים שיוצבו משני צדדיו ייתמרו לגובה של 383 מטרים (1,257 רגל) - גבוה יותר מאשר מגדל אייפל שבפאריז.

הגשר, כולל כבלי התמיכה, ישקול כ-300,000 טון, והכבלים המשמשים לתמיכתו יהיו מונחים האחד בקצהו של משנהו.

בין תומכי הפרוייקט, אשר הוגדר על ידי רבים באיטליה כאוטופיה, נמנה בראש ובראשונה ראש הממשלה ברלוסקוני, שטוען כי בניית הגשר הכרחית לפיתוח דרום איטליה - איזור המפגר כלכלית ביחס לצפון וסובל מקשיים סוציו-אקונומיים רבים.

כמו כן, טוען ברלוסקוני, כי בניית גשר מסינה תשפר את כלל רשת התחבורה באיטליה.

הרעיון לחבר את סיציליה עם איטליה הועלה לראשונה על ידי הממשלה האיטלקית בשנת 1968. בזמן מערכת הבחירות בשנת 2001 העלה ברלוסקוני את הנושא מחדש לכותרות, כשטען כי הגשר יביא להמרצתה הכלכלית של דרום איטליה.

על פי תומכיו, הפרוייקט ייצור 40,000 מקומות עבודה בדרומה של איטליה, במהלך שש השנים שידרשו לבנייתו.

בעלי המניות העיקריים בחברת , Stretto di Messina, שתנהל את הפרוייקט מטעם המדינה, הינם חברת האחזקות הממשלתית Fintecna, חברות הרכבות והכבישים המהירים האיטלקיות, וכן רשויות סיציליה וקלבריה.

עם מתנגדי הפרוייקט נמנים מפעילי קו המעבורות בין סיציליה ליבשת האיטלקית, שטוענים כי הגשר האמור יביא אותם לפשיטת רגל.

כמו כן, מתנגדים פעילי איכות הסביבה באיטליה לפרוייקט, וטוענים כי מדובר ב"סוס טרויאני של המאפיה", וכי הגשר מסוכן, מכיוון שהוא ייבנה באיזור מועד לרעידות אדמה.

בהקשר זה נזכיר, כי בשנת 1908 מתו במסינה 87,000 איש, כשהעיר נהרסה כליל מרעידת אדמה בעוצמת 7.1 בסולם ריכטר.

מתכנני הפרוייקט טוענים כי הגשר יעמוד ברעידות אדמה בעוצמה גבוהה מ-7.1 בסולם ריכטר, גם אם מרכז הרעש יהיה במרחק של 15 קילומטר (9 מייל) בלבד מהגשר.

עם השלמת בניית הגשר, יקוצר זמן הנסיעה מסיציליה לאיטליה ל-10 דקות נסיעה במכונית.

זאת, לעומת שעתיים באמצעות מעבורת כיום. התוכניות לגשר גורסות כי הוא יכלול כביש מהיר בן שישה מסלולים, כשבעלי הרכבים יידרשו לשלם חמישה אירו עבור מעבר בגשר.

בנוסף, הגשר יכלול 4 מסלולים נוספים לרכבי חירום ורכבות. על פי התוכניות הגשר יוכל לעמוד בעומסי תנועה של 6,000 כלי רכב מדי שעה ו-200 רכבות מדי יום.

נציין כי בשנה האחרונה נחנך הגשר הגבוה בעולם - גשר Millau Viaduct שבדרום צרפת, שעלות בנייתו הסתכמה בכ-394 מיליון אירו.