תקדים: המדינה תפצה חברה בשל מחדל מצד שופטת שעיכבה מתן פסק-דין

חברת שמעון את טיקו טענה כי השופטת ברכה סמסון עיכבה את החלטתה במשך ארבע שנים וגרמה לה נזק

באופן חסר תקדים מתכוונת המדינה לפצות תובע בשל מחדל מצד שופטת שעיכבה מתן פסק דין. כך נודע ל"גלובס". זאת, למרות חסינות שיפוטית שיש לשופטים.

מדובר בתביעה בהיקף של 260 אלף שקל, שהוגשה נגד הנהלת בתי המשפט בידי חברת שמעון את טיקו, בגין נזק שנגרם לה לטענתה כתוצאה מעיכוב במתן פסק הדין על ידי השופטת ברכה סמסון. סמסון, היא אחת מבין 15 שופטים שקיבלו בזמנו התראה מנשיא בית המשפט העליון, אהרון ברק, בשל עיכוב במתן פסקי דין.

ל"גלובס" נודע, כי באחרונה העבירה התובעת הצעת פשרה למדינה, לתשלום 70% מהתביעה. המדינה שוקלת להסכים לכ-65%.

שמעון את טיקו, המיוצגת בידי עו"ד עופר רון, תבעה לפני 10 שנים את חברת חיים מידן בשל חוב שהיא חבה לה. סמסון נתנה פסק דין רק לאחר ארבע שנים. בפרק הזמן הזה, נרכשה חברת חי מידן על-ידי חברת טרומיטק, מקבוצת חברות פלד-גבעוני שלאחר מכן קרסה.

בשל קריסת קבוצת החברות, הרי שעם מתן פסק הדין לטובת שמעון את טיקו, לא נותר ממי לגבות את הכסף, שכן החברה הפכה לבלתי סולבנטית.

שמעון את טיקו טענה כי על הנהלת בתי המשפט חלה אחריות שילוחית, באי פיקוח ואי מעקב על השופטים, ועל מילוי חובתם לתת פסק דין בתוך פרק זמן מסוים.

מטעם המדינה מטופל התיק בידי עו"ד איתן צור מפרקליטות מחוז חיפה, והלשכה המשפטית של הנהלת בתי המשפט. המדינה טוענת, כי לא היתה רשלנות רבתי, וכי גם התובעת מצידה לא עשתה הכל כדי להקטין את הנזק.

מעבר לכך טענה המדינה, כי רק עם כניסתו לתפקיד של מנהל בתי המשפט הנוכחי, בועז אוקון, פותחו מנגנוני מעקב אחר שופטים ויש אפשרות לעקוב אחר מצב התיקים של כל שופט ושופט.

המדינה ציינה, כי שופטים החורגים משמעותית במועד מתן פסק דין, מועבר דיווח לגביהם לנציבת תלונות הציבור על שופטים.