שטרום יסרב לאשר את המיזוג בין סונול לבין דור-אלון

רשות ההגבלים: ייתכן שאם היינו מקבלים זמן נוסף, היינו יכולים לקבוע תנאים מתלים למיזוג * ויסמן: קיבלנו הסכמה מראש של הממונה

רשות ההגבלים העסקיים צפויה שלא לאשר את מיזוג דור-אלון וסונול. כך נודע ל"גלובס". זאת, לאחר ששופטת ביה"ד להגבלים עסקיים, מרים מזרחי, דחתה אתמול (ב') את בקשת היועצת המשפטית של הרשות, מיכל הלפרין, לתת לרשות ארכה עד לסיום בדיקות המחלקה הכלכלית לקבלת החלטה בנושא.

מזרחי מכהנת כשופטת בית הדין במיזוג זה, משום שראש בית הדין להגבלים, מיכאלה שידלובסקי-אור, החליטה לפסול עצמה ממנו. הסיבה היא שבעלה של שידלובסקי-אור, השופט העליון בדימוס תיאודור אור, מייצג את חברות הדלק סונול, פז ודלק, בהפרטת פי גלילות ומקבל מהן שכר טירחה.

אור אמור לאזן בין האינטרס הסותר של שלוש חברות הדלק, שמצד אחד רוצות לקבל מחיר גבוה ככל האפשר עבור חלקן בחברה, ומאידך לשלם מעט ככל האפשר בגין רכישת הפעילות של פי גלילות. עליו גם למנוע מצידן מצב בו תחליט המדינה להפריט את פעילות החברה גם במחירי הפסד.

הממונה היוצא דרור שטרום, שמחר אמור להציג את החלטתו בפני בית הדין להגבלים עסקיים בירושלים, צפוי לסרב לאשר את המיזוג. על פניו ומבדיקות רשות ההגבלים עד כה, עולה כי המיזוג עלול להיות בעייתי מאוד - תוך יצירת מונופול של חברת הדלק המאוחדת שמשמעו פגיעה בתחרות.

אם בית הדין היה מתיר פרק זמן נוסף, טענה רשות ההגבלים, הדבר היה מאפשר לבחון אפשרות לכאורה לאישור המיזוג, בתנאים מגבילים שונים. ייתכן שתנאים כאלו יאפשרו את המיזוג ללא פגיעה מהותית בתחרות.

אולם, גם במקרה של התמשכות הבדיקות ברשות, כלל לא ברור אם המיזוג הבעייתי היה מאושר.

גורמים משפטיים העריכו, כי דור-אלון עשויה לערער על החלטת הרשות שלא לאשר את המיזוג, למרות שהחברה ביקשה מבית הדין שלא לתת ארכה נוספת.

בתגובה אמר יו"ר דור-אלון, דודי ויסמן: "בית המשפט קבע ארבע פעמים שיש לו אמון מלא ביכולת של הממונה על ההגבלים, דרור שטרום, לקבל החלטה בנושא זה, ולכן אין שום סיבה שהוא לא יפרסם אותה מחר".

ויסמן מעריך ששטרום יאשר את המיזוג, וזאת בעקבות האישור המוקדם שנתן לטענתו שטרום לעיסקה, ושעל בסיסה בוצעה ההתקשרות. "כל החלטה אחרת", אומר ויסמן, "שאינה מאשרת את העיסקה, כמוה כשינוי עמדה ולא מהסיבות הנכונות".

עוד אומר ויסמן, שכדי שלא לאשר את העיסקה, על שטרום להוכיח שהיא תגרום לפגיעה חמורה בתחרות. מאחר וברור שהמיזוג לא יגרום לכך, אין שום דרך אחרת אלא לאשר את העיסקה.