נבזלין, דובוב וברודנו: "חודורקובסקי בסכנת חיים - הועבר לכלא בסיביר"

שנתיים למעצרו של העשיר מס' 1 ברוסיה לשעבר " טוענים: "פוטין מושחת בהרבה מסטלין"

העברה לכלא בסיביר, קרוב לגבול שבין רוסיה, סין ומונגוליה, במרחק 6,000 ק"מ ממוסקבה, בניגוד לחוק הרוסי שקובע שיש לכלוא אסיר סמוך למקום מגוריו - זהו המחיר ששילם מיכאיל חודורקובסקי, יו"ר חברת הנפט יוקוס ואיש העשיר ברוסיה לשעבר, על ההחלטה להכריז על התמודדות לפרלמנט הרוסי מכלאו במוסקבה ב-7 בספטמבר.

היום כינסו שותפיו של חודורקובסקי שהשכילו להימלט לישראל לפני מעצרו לפני שנתיים, ליאוניד נבזלין, ולדימיר דובוב ומיכאיל ברודנו, מסיבת עיתונאים משותפת נדירה ברמת גן, כדי לנסות לגייס את דעת הקהל העולמית נגד הרעת תנאי מאסרם של חודורקובסקי ושל השותף פלטון לבדב, שנידונו ביוני השנה למאסר של תשע שנים, שבינתיים הומתק לשמונה שנים.

השניים הואשמו, כזכור, בעבירות מגוונות של הונאה והעלמת מס ביחד עם יוקוס, לשעבר חברת הנפט הגדולה ברוסיה, במשפט ראווה שנועד להדק את אחיזתו של הקרמלין במגזר האנרגיה הרוסי, ולמנוע את ניסיונם של חודורקובסקי ושותפיו להכניס את חברת הנפט המערבית אקסון מוביל לשותפות ביוקוס, ולהבטיח בכך את עצמאותה כלפי הקרמלין.

העילה למסיבת העיתונאים שכונסה היום, בהשתתפות התקשורת הישראלית והבינלאומית (וכן לפרסום מודעות עמוד בעיתונים "הארץ", "ניו יורק טיימס" ו"פייננשל טיימס" בו זמנית) היתה מה שליאוניד נבזלין, בכיר הדוברים, הגדיר כהתבטאות חריפה ויוצאת דופן של חודורקובסקי על כוונת השלטונות לחסלו פיזית. "אנחנו מכירים את חודורקובסקי, ויודעים שהוא חזק מאד, ואם הוא מתבטא כך, יש דברים בגו", אמר נבזלין.

לטענת האוליגרכים שחיים בישראל, השינוי בהתייחסות לחודורקובסקי ולבדב החל לפני שלושה חודשים, בעקבות ראיון שקיים חודורקובסקי בעקיפין עם התקשורת הבינלאומית. השניים הועברו לתאים של 9-16 אסירים אחרים, ונשללו מהם זכויות ביקורי משפחה ועורכי דינם. לבדב, שבריאותו רופפת, ריצה שבוע בצינוק עקב סירובו לצאת לטיול היומי, למרות שתמיד סירב לצאת לטיול מנימוקי בריאות. לאחר מכן בא תהליך החקיקה המזורז ששלל מחודורקובסקי את הזכות להתמודד על מושב ב"דומא" (הפרלמנט), שהושלם ב-10 בחודש שעבר. שלושה ימים לפני כן עוד בירך חודורקובסקי את פוטין לרגל יום הולדתו, ובתגובה לכך, ב-19 באוקטובר, נשלחו באישון לילה חודורקובסקי ולבדב לסיביר, שוב ללא קשר עם משפחותיהם. רק כעבור כשבוע נודע למשפחות ולפרקליטיהם של השניים שהם הועברו לסיביר, והכוונה היא שהשימועים וההליכים בעניינם יתנהלו שם, כדי להרחיקם ממוסקבה.

ולדימיר דובוב שהוא עורך דין במקצועו דיבר על ההליך המשפטי הבלתי חוקי ובלתי דמקורטי שבו התנהל המסע נגד חודורקובסקי ולבדב. להיות עורך דין של השניים הוא, מסתבר, עסק מסוכן: 17 עורכי דין רוסיים סבלו ישירות כתוצאה מהמשפט, אם משלילת רישיונם ואם מחיפושים במשרדיהם ובבתיהם באישון לילה. עורך הדין הקנדי של חודורקובסקי זכה לביקור אנשי ה-FSB (הק.ג.ב. לשעבר) ואשרת שהייתו ברוסיה נשללה ממנו.

בתשובה לשאלות, העריך נבזלין שהמניע העיקרי של פוטין ועוזריו בשלטון, שאותם הגדיר כמקורבי ה-FSB הוא צבירת נכסים אישיים. אפילו ליוזף סטלין היתה אגנדה של הקמת מדינה, ולא גניבה אישית, אמר. רוסיה של היום מזכירה מבחינות רבות את הסטליניזם, אך המניע של המשטר הוא מטריאליסטי לחלוטין: להתעשר ככל שניתן.

פוטין העניק אמש ראיון לכתבים הולנדיים, ובו חזר על טענתו שחודורקובסקי הקים מדינה בתוך מדינה ברוסיה. נבזלין טען שפוטין שיקר והיה ציני כהרגלו. מיכאיל ברודנו הסביר שיוקוס לא פעלה בדרך שונה מסיבנפט, חברת הנפט הגדולה שנמכרת כעת על ידי רומן אברמוביץ לרוסנפט בעסקה גדולה. לדבריו, ההוכחה לכך שהשלטונות רודפים דווקא את חודורקובסקי היא העסקה של אברמוביץ, שבה הוא מקבל מיליארדי דולרים.