יונתן בשיא: החשכ"ל ירון זליכה קבע מיגבלות אשר מקשות עליו להעביר כסף למפוני גוש קטיף

ראש מינהלת ההתנתקות בדיון בוועדת הכלכלה: מי שלא חתם שהתפנה מרצון לא קיבל את הפיצויים שמגיעים לו

ראש מינהלת ההתנתקות יונתן בשיא אמר היום כי החשב הכללי קבע מיגבלות נוקשות אשר מקשות עליו להעביר כסף למפוני גוש קטיף. הוא אמר כי מי שלא חתם שהתפנה מרצון לא קיבל את הפיצויים שמגיעים לו.

בשיא אמר זאת בוועדת הכלכלה אשר דנה בצורך למצוא פתרונות לחקלאים שפונו מחבל עזה.

לאחר שמיעת עדויות המפונים אמר יו"ר הוועדה ח"כ אמנון כהן (ש"ס) כי מתגלה תמונה עגומה של "מערכת אטומה סבך בירוקרטי וזריקת אחריות של נציגי המדינה שמותירה את החקלאים מבוזים וחסרי כל".

מנכ"ל משרד החקלאות יוסי ישי הזכיר שמדובר באנשים מבוגרים בגילאי 40-60 שלא קל להעבירם למקום ולקרקע זרים. הוא ציין כי חלק מבעיית שיקומם של החקלאים נאוצה גם במגבלה של היועץ המשפטי לממשלה שאישר לכל חקלאי רכישה עד 40 דונם במחיר של עד 3,000 דולר לדונם אבל במקומות שבהם החקלאים מעוניינים להתיישב המחיר מגיע לכ-5,000 דולר.

ישי ציין כי יש לחקלאים אפשרות לקבל הלוואות גישור עד 600 אלף שקל למשפחה והלוואה נוספת עם ערבים של 200 אלף שקל אולם אחד המפונים ח"כ צבי הנדל אמר כי מדובר בהלוואה אבסורדית בריבית של 5% כשהפיצויים שאינם משולמים למפונים שוכבים באוצר בלא לשאת ריבית.

בשיא אמר כי מתוך 170 חקלאים וב-400 בעלי אדמות רק 20-40 הגישו בקשה מלאה לפיצויים. לדבריו רוב החקלאים עסקו ובצדק בהגשת בקשות לפיצויים על הבית אך טרם הגישו את בקשת הפיצויים על העסק החקלאי כי לדבריו "היא דומה במורכבותה להגשת דוקטורט".

שר החקלאות ישראל כץ שהצטרף לדיון רק בסיומו הטיל את האחריות לטיפול במפונים על המינהלת אך הודיע שיעביר לוועדת הכלכלה טיוטה של תיקוני חקיקה כדי לזרז את תשלום הפיצויים.

היו"ר כהן אמר בסיכום כי "לא יועילו האשמות המינהלת שהחשב הכללי עוצר כספים או טענות שר החקלאות שהסמכות והאחריות אינם אצלו". לדבריו, יש להעביר לחקלאים כספים לאלתר במקביל להמשך הנסיונות למצוא פתרונות ארוכי טווח.

כהן אמר: "בשיא צריך להילחם בכל עיכוב והשר כץ צריך לקחת אחריות ואני מצפה ממנו להפעיל את סמכותו כשר בממשלה להסרת החסמים הבירוקרטיים והחוקיים המונעים מהחקלאים לקבל פיצויים גם על אובדן עונה.