בתכנון: להתנות הכרה בהוצאות דלק של ציי רכב ורכבי עבודה בהתקנת דלקן

התוכנית הועברה באחרונה לבדיקת הממונה על ההגבלים לקראת הגשתה לאישור שר האוצר והכנסת

רשות המיסים מתכננת להתנות הכרה בהוצאות הדלק של רכבי ציים ורכבי עבודה, בהתקנת דלקן ממוחשב בכלי הרכב. ל"גלובס" נודע, כי התוכנית הועברה באחרונה לבדיקת הממונה על ההגבלים לקראת הגשתה לאישור שר האוצר והכנסת.

כיום מכירים אגפי מס הכנסה ומע"מ בהוצאות דלק עסקיות של עוסקים, בהתאם לחשבוניות שמגישים הנהגים. שיטה זו פותחת פתח להונאות, כגון תדלוק כלי רכב פרטיים תוך זקיפת ההוצאה בחשבונית על רכב העבודה, תדלוק בתחנות דלק בלתי מורשות וכדומה.

המעבר לדלקן ממוחשב יאפשר לרשות המיסים לעקוב במדויק באמצעות דו"חות חודשיים אחרי כמות התדלוק המשויכת לכל רכב ספציפי ואחרי מקורות הדלק. בענף מעריכים, כי כיום מותקנות מערכות מילוי דלק ממוחשבות ב-860 אלף כלי רכב, ועוד 500 אלף יהיו מחויבים בכך לאחר התקנה.

בענף מעריכים, כי לעוסקים תינתן "תקופת הסתגלות" של שנה-שנתיים עד לתחילת יישום התדלוק הממוחשב בשוק המוסדי. רשות המיסים אמרה בתגובה, כי הנושא נבחן כיום, אך סירבה להתייחס ללוח הזמנים ליישום הצעד.

כהכנה ליישום התקנה מבוצע בחודשים האחרונים ניסוי טכני, בשיתוף עם מינהל הדלק, בשימוש ב"דלקן אוניברסלי". המערכת מאפשרת לרכז על בסיס משותף את נתוני התדלוק ולהחליף את המערכות הנפרדות הקיימות כיום כגון "פזומט", "דלקן" ועוד.

המערכת, שפותחה על-ידי חברת אוניברסלי שבבעלות יובל מור, מאפשרת לשלוח עדכונים מקוונים של פרטי התדלוק ולהפיק דו"חות תקופתיים. עלותו של המוצר צפויה לעמוד על 110-120 דולר לרכב בהשקעה חד-פעמית, שפרושה לאורך תקופה, בתוספת תשלום חודשי עבור הדו"ח.

בענף הרכב מעריכים עוד, כי הצעד יאפשר לחברות רבות להדק את הפיקוח על הוצאות הדלק של העובדים המקבלים רכב צמוד. לאחרונה בוחנות חברות שונות דרכים לקיצוץ הוצאות הדלק השוטפות בעקבות ההתייקרות החדה שלו בשנה האחרונה.