לא הפנימו את הביקורת

מבקרי הפנים ברוב הרשויות המקומיות מצפצפים על הוראת משרד הפנים לבצע סקר סיכונים. הנימוק: אין לנו כוח אדם והכשרה מתאימים. המשרד מבטיח: לא נוותר, הסקר יתבצע בשנה הבאה * מונתה ועדה שתבדוק חברות עירוניות ועמותות בהן מכהנים ראשי רשויות

מבקר המדינה נזף, משרד הפנים גיבש נהלים ומבקרי פנים ברשויות המקומיות מתעלמים.

דו"חות שונים חושפים, פעם אחר פעם, ליקויים בדרכי הפעולה של המבקרים הפנימיים ברשויות המקומיות. החל מאי הגשת דו"חות ביקורת אחת לשנה, וכלה בהעדר מעקב אחר תיקון ליקויים שהועלו בדו"חות ביקורת קודמים.

לשם הגברת יעילות העבודה ויישום המתחייב מהוראות החוק לגבי עבודת מבקר הפנים, החליט לפני שנה וחצי מנכ"ל משרד הפנים דאז, רו"ח גדעון בר-לב, לגבש הנחיות חדשות לייעול תהליכי העבודה והפיקוח.

ההנחיות, שפורסמו במאי 2004 בחוזר מנכ"ל קבעו, כי על מבקרי הפנים לפעול לביצוע מיידי של סקר ניהול סיכונים, שמשמעותו מיפוי פעולות הרשות המקומית ודירוגן לפי קבוצות סיכון: כספית, ניהולית וטכנית. על בסיס תוצאות הסקר, אמור מבקר הפנים להכין תוכנית עבודה ולקבוע סדרי קדימויות נכונים שיתמקדו בנושאים בהם חשיפת הרשות המקומית לסיכונים, מחייבת טיפול נכון.

כמו כן, הונחו מבקרי הפנים לערוך תוכנית עבודה רב-שנתית שנועדה לוודא, כי הביקורת תקיף במשך מספר שנים את כל הנושאים המהותיים המטופלים על-ידי היחידות השונות ברשות, וכן לערוך רשימה המפרטת את הנושאים שנכללו בתוכנית העבודה השנתית של המבקר.

ל"גלובס" נודע, כי עד כה, שנה וחצי מאז פרסום ההנחיות, רק 18 רשויות דיווחו לאגף הביקורת ברשויות המקומיות במשרד הפנים על ביצוע הסקר. לא הועילה גם תזכורת שנשלחה למבקרים בדצמבר 2004. יצוין, כי הנחיות משרד הפנים אינן מחייבות מועצות איזוריות, שכן פקודת העיריות מחייבת העסקת מבקר פנים רק בעיריות ובמועצות מקומיות.

בין הרשויות המעטות שביצעו את המוטל עליהן נמנות נתניה, עכו, גבעת שמואל, גבעתיים, טירה, בית אריה, יהבים, נתיבות, עומר ורמלה, המגייסת בימים אלה הון באמצעות אג"ח מוניציפלי.

לדברי יו"ר איגוד המבקרים הפנימיים ברשויות המקומיות, דב כץ, המשמש גם כמבקר פנים בעיריית נתניה, משרד הפנים דורש משהו שהמבקרים לא ערוכים לו, "לא מבחינת הכשרה, כוח אדם ועלויות.

"סקר סיכונים היא מטלה אדירה. במרבית המועצות המקומיות המבקרים עובדים ברבע משרה. איך אפשר לצפות ממבקר ברבע משרה לערוך סקר כזה? זה יקח לו שנה שלמה לעשות רק את זה. מכיוון שמדובר במטלה גדולה כל כך, היא צריכה להיות באחריותו של מנכ"ל הרשות ולא של מבקר הפנים".

להערכתו, "מבקרים רבים ביצעו את הסקר אך לא העבירו את תוצאותיו, מחשש שמא תוכנית העבודה העתידית שלהם תיוודע לגורמים המבוקרים".

עיריית חולון, שלא ביצעה סקר סיכונים, מסרה, כי נושא הסקר נדון באיגוד וזה קיבל החלטה שלא לבצע את הסקר מאחר ואין זה מתפקידו של המבקר. "האיגוד יידע את משרד הפנים, ולמיטב ידיעתנו הנושא הוקפא ואף נשקל ביטול הנחייה זו. עריכת סקר שכזה כרוכה בעלויות כספיות גבוהות ביותר לכל רשות מקומית, במיוחד בערים הגדולות".

בר-לב אמר היום (ד'), כי רשויות מקומיות, כמו כל גוף, לא אוהבות ביקורת פנימית. "ראש רשות לא שש לבצע עבודת ביקורת, ומבקר הפנים היושב בתוך הרשות חושש מההשלכות, ולכן ההנחיות נשארות בגדר המלצה".

גם מנהל אגף הביקורת ברשויות המקומיות במשרד הפנים, דני רייף, סבור שהסיבה לאי ביצוע הסקר במרבית הרשויות נובעת, בין היתר, מחששם של המבקרים הפנימיים מפגיעה בהתנהלותם השוטפת מול הנהלת הרשות.

מנכ"ל משרד הפנים, אוסקר אבורזק, מסר בתגובה, כי בתחילת 2006 יקיים משרדו הדרכות בנושא למבקרי הפנים, אשר יידרשו לראות בסקר חלק מתוכנית העבודה שלהם לשנת 2006.

"סקר סיכונים צופה קדימה ומתריע בפני מקבלי ההחלטות על בעיות עתידיות. לכן הוא חשוב כל כך. אני לא רוצה שהשוטר יבוא אחרי התאונה, אני רוצה שהוא ימנע את התאונה. מי שבודק את העבר, לא יכול לתקן נזק עתידי. יכול להיות שלא דרשנו מספיק. נדרוש יותר", אמר אבורזק.