מונתה ועדה שתבדוק חברות עירוניות ועמותות בהן מכהנים ראשי רשויות

הוועדה, בראשותו של עו"ד ישעיהו אתגר, תבחן את מערכת התאגידים העירוניים ואת נחיצותם

שר הפנים, אופיר פז-פינס, מינה ועדה לבדיקת 300 חברות עירוניות ועמותות בהן מכהנים ראשי רשויות, חברי מועצות ועובדיהן.

הוועדה, בראשותו של עו"ד ישעיהו אתגר, תבחן את מערכת התאגידים העירוניים (הכוללים חברות עירוניות ועמותות הקשורות בשלטון המקומי) ואת נחיצותם. היא תגיש המלצותיה עד סוף השנה, ותגבש תוכנית להתייחסות כוללת בנושא זה מבחינה ארגונית, חוקית ומבנית. בין היתר, תתייחס התוכנית לנקודות הבאות: יחסי גומלין בין השלטון המרכזי לבין התאגידים העירוניים; היחסים בין התאגידים העירוניים לרשויות המקומיות; פיתוח כלי בקרה לגבי התנהלות התאגידים העירוניים; כוח האדם בתאגידים ונכסיהם; יישום חוק חובת המכרזים על התאגידים העירוניים; חובות דיווח המוטלות עליהם.

במסמך פנימי שכתב בנושא מנכ"ל המשרד, אוסקר אבורזק, והגיע לידי "גלובס", נאמר: "התאגידים העירוניים פועלים בשולי המערכת הממוסדת של השלטון המקומי בישראל, תוך היזקקות להסדרים חלקיים בלבד, במידה מסוימת ללא הפיקוח הנאות המתחייב וללא הסדרי חקיקה מספיקים".

עוד כתב אבורזק: "התאגידים העירוניים מבצעים פעילויות רחבות היקף בסכומי כסף נכבדים מפעילות מערכות רחבות, וטומנות בחובן פוטנציאל משמעותי מאוד, הן למערכת הכלכלית והן ובפרט לשלטון המקומי".

אתגר אמר היום (ד'), כי ראשי משרד הפנים מעוניינים להשיג הישגים משמעותיים בקידום מעמדו של המגזר המוניציפלי בפרק זמן קצר ככל האפשר, וללא היזקקות לתקציבים נוספים, כי אין כאלה.

"אחת הדרכים לכך היא להשתמש במנוף של תאגידים באותו אופן שבו הממשלה משתמשת בתאגידים ממשלתיים כדי לקדם פרויקטים ב-50 השנים האחרונות.

"משרד הפנים רוצה להשתמש בתאגידים העירוניים גם ככלי לפיתוח ולביסוס הכלכלי של הרשויות המקומיות עצמן, וגם לפיתוח הערים. אם רוצים להשתמש בתאגידים, הם חייבים להיות תחת ארגון, פיקוח ובקרה".