תובע ברשות המיסים נעצר בחשד לשוחד, מירמה, הפרת אמונים ואיסור הלבנת הון

מעצרו הוארך בחמישה ימים; שמו נאסר לפרסום מחשש שיפגע בעצמו לאחר שהתמוטט

עורך-דין המשמש כתובע ברשות המיסים נעצר אתמול (ד') בחשד לקבלת שוחד, מירמה והפרת אמונים ועבירה של איסור הלבנת הון. שמו של החשוד נאסר לפרסום למשך חמישה ימים.

החשוד הובא אמש באמבולנס משטרתי לביהמ"ש מבית החולים בו הוא מאושפז, והדיון בעניינו החל באמבולנס. אולם לאחר שהשופטת הדסה נאור התרשמה, כי לא ניתן לקיים דיון בנוכחותו מאחר שהוא אינו משתף פעולה, שוכב על המיטה כשעיניו עצומות ולא מגיב לקריאות ופניות אליו, התקיים הדיון בהסכמת באי כוחו באולם ביהמ"ש בהעדרו.

תובעים באגף מס הכנסה מטפלים בהגשת תביעות בנושאים טכניים, כגון אי העברת ניכויים ואי הגשת דו"חות במקור. עבירות מהותיות יותר מטופלות בידי הפרקליטות.

נציגי המשטרה, סגן-ניצב דוד אוסמו ורב-פקד אלון צרפתי, טענו, כי נגד נאספו ראיות המצביעות לכאורה על כך שלקח שוחד במסגרת תפקידו. מסכת הראיות מצביעה, כי הוא גרם נזק כספי למדינה ובכך הפר את אמון הציבור שניתן בו. החוקרים ביקשו מביהמ"ש להאריך את מעצרו של החשוד ב-15 ימים.

לדברי החוקרים, מדובר בחקירה בעל רגישות לאור מעמדו של החשוד, ויש צורך לחקור מקרים נוספים. כמו כן, טענו, קיים חשש לשיבוש ותיאום גרסאות בין החשוד לבין אנשים הקרובים אליו ואשר היו בטיפולו.

לדבריהם, קיים חשד לפיו החשוד נטל טובות הנאה לכיסו הפרטי, והוא סיכן ומסכן שאת ביטחון הציבור בהיותו בתפקידו. עוד טענו, כי החשוד טרם מסר גירסה ראשונית.

באי-כוחו של החשוד הביעו הסכמה לכך שהוא יישלח להסתכלות פסיכיאטרית למשך חמישה ימים בתנאי מעצר וטענו, כי קיימת חוות דעת רפואית לפיה קיים חשש לחיו. עוד ביקשו להוציא צו האוסר על פרסום שמו או כל פרט מזהה, וזאת לאור מצבו הנפשי ובהיות החקירה בראשיתה.

המשטרה התנגדה לכך בנימוק, כי דווקא בנסיבות מקרה זו, פרסום שמו של החשוד יכול לקדם את החקירה ולסייע לה, ומתלוננים נוספים עשויים לשפוך אור על התנהלותו של החשוד במשך כל שנות עבודתו.

השופטת הדסה נאור ציינה בהחלטתה, כי התרשמה שבחומר הראיות קיים חומר המבסס חשד סביר לביצוע העבירות המיוחסות לחשוד, וכי קיים חשש לשיבוש החקירה ואף לפגיעה בראיות.

עם זאת קבעה נאור, כי אין לקבל את טענת המשטרה, לפיה מעצרו של החשוד דרוש כדי למנוע סכנה לציבור. לדבריה, אם הוא ישוחרר ויורחק ממקום עבודתו, כך שלא תהיה לו גישה לחומר בו עסק עד למעצרו, אין כל סכנה לציבור.

לדברי נאור, אלמלא התרשמותה ממצבו הנפשי של החשוד, היא היתה בהחלט סבורה שיש להאריך את מעצרו למלוא התקופה המבוקשת ע"י המשטרה. זאת, לאור העבירות החמורות, שבוצעו תוך הפרת אמון הממונים עליו ואמון הציבור, וכן לאור החשש לשיבוש החקירה מצידו.

אולם לאור התרשמותה ממצבו הנפשי, והחשש שהביע פסיכיאטר שבדק אותו לפיו הוא עלול לפגוע בעצמו ולאור בעיותיו הנפשיות בעבר, קבעה נאור, כי יש לשלוח את החשוד להסתכלות פסיכיאטרית מעמיקה על מנת לעמוד על מצבו הפסיכיאטרי. לשם כך האריכה כאמור את מעצרו בחמישה ימים.

בהתייחסה לאיסור הפרסום ציינה נאור, כי הפרסום אכן דרוש על מנת לאפשר למתלוננים נוספים - אם יש כאלה - להגיע למשטרה. אולם עד לסיום הבדיקה הפסיכיאטרית היא סבורה, שאין מקום לפרסם את שמו של החשוד, מאחר שהפרסום עלול להחמיר את מצבו הרפואי. (תיק מעצרים 14744/05).