רשת חצי חינם ובתו של המנכ"ל זאכי שלום הורשעו בהטעיית צרכנים

במקרים בהם נמכרו מוצרים בתפזורת צויין מחיר לק"ג, אך שקילת המוצר בוצעה יחד עם האריזה, כך שהמחיר כלל גם תשלום עבור האריזה

בית משפט השלום בראשון לציון הרשיע את הרשת הקמעונאית "חצי חינם" ואת אורית שלום, בתו של המנכ"ל זאכי שלום, ועובד נוסף, בהטעיית צרכנים ובעבירות על חוק הגנת הצרכן.

בכתב האישום שהוגש נגד הכל-בו ושניים מעובדיו, בעקבות פעילות פיקוח שביצע משרד התמ"ת בסניפים בחולון ובצומת ירקונים בפתח תקווה, נטען כי בארבעה מועדים שונים נמצא שלא הוצגו מחירים על קופסאות שימורים שהיו על מדפים ועל גבי המוצרים הקפואים: בשר, עופות ודגים.

עוד נטען, כי ברשת נהגו להפריד בין מחיר המשקה לבין ה"פיקדון" עליו, בסך 25 אגורות, כך שמחיר הפיקדון נגבה בקופה בנפרד ובנוסף למחיר שעל הבקבוק.

הטעיית הצרכנים התייחסה לכך, שבמקרים בהם נמכרו מוצרים בתפזורת, צויין מחיר המוצר לק"ג, אלא שאת שקילת המוצר ביצעו יחד עם האריזה, כך שהמחיר ששולם כלל בתוכו גם תשלום עבור האריזה.

הרשת ושני עובדיה הטילו דופי בעדותה של המפקחת מטעם משרד התמ"ת, וטענו כי "המפקחת העידה עדות שכל כולה הפרזה והגזמה, עד כדי איבוד אמינותה", משום שכמויות המוצרים שכביכול מחיריהם לא סומנו, גדולות הרבה יותר מנפח המקררים בסניפים.

למרות שסמוך למעדניה הוצב שלט המודיע כי "המוצרים נשקלים יחד עם האריזה", קבע השופט אברהם הימן כי מדובר בהטעיית הצרכנים. "אדם מבקש מהירקן ק"ג עגבניות. הירקן נוטל עגבניות, מניחן על כף המאזנים ושוקל. היעלה על הדעת שהירקן ישקול משקלה של כף המאזניים כאילו היתה עגבניות, ויוסיף משקלה למשקל העגבניות?!", תהה השופט.

באשר להפרדת מחיר הפקדון, קבע הימן כי גם אם תתקבל טענת הרשת, כי הוצב שלט המודיע כי מחירי המשקאות הם "לא כולל פיקדון", אין בכך "כדי לרפא את האיסור שבחוק, שהוא מוחלט באופן שאין להתנות עליו, אף אם יוצב שלט סמוך למוצר". שלב הטיעונים לעונש ייפתח ביום רביעי הקרוב. (ת.פ. 1966/04).