המיניוואן מאזדה MPV, הפופולרי גם בישראל, קיבל ציון גרוע במבחן ריסוק צידי בארה"ב

המבחן נערך ע"י מכון ביטוח, המנהל קמפיין להתקנת כריות אוויר צידיות בכלי רכב

מכון מחקר בתחום הביטוח בארה"ב פרסם היום (ב') דו"ח לפיו שני מיניוואנים פופולאריים בארה"ב, פורד פריסטאר ומאזדה MPV (האחרון פופולרי בישראל) אינם מגינים על נוסעיהם במקרי התנגשויות בצמתים, אם כי פורד יכול לספק הגנה אם מציידים אותו בכריות אוויר צידיות.

"מכון הביטוח לבטיחות בדרכים מהירות" (IIHS) מווירג'יניה קבע גם ששלושה דגמי מיניוואן אחרים, טויוטה סיינה, ניסאן קווסט והונדה אודיסיי, משיגים ציוני בטיחות גבוהים במבחני ריסוק (התנגשות) צידיים. במבחנים אלו מוטחת בצד הרכב קורה במשקל 3,300 פאונד (כ-1,500 ק"ג) במהירות של 31 מייל בשעה (49 קמ"ש), שהיא הדמיה של התנגשות צידית של רכב מיניוואן או טנדר ברכב שבו מבוצע הניסוי. במושבי הרכב יושבות בובות במקום הנוסעים והנהג.

במיניוואנים האמורים של טויוטה, ניסאן והונדה מותקנות כריות אוויר סטנדרטיות נגד פגיעות ראש. לעומת זאת, המצב הבטיחותי של MPV ופריסטאר הוגדר "גרוע" במבחני ריסוק צידי, מפני שאין להם כריות אוויר צידיות. דגם פריסטאר מצויד בכרית כזו, עברה את המבחן בציון "מתקבל על הדעת".

המכון לא ניסה דגם MPV עם כריות אוויר צידיות מפני שמאזדה, בניגוד לפורד, לא ביקשה זאת במפורש.

התקנת כריות אוויר צידיות בפורד פריסטאר עולה 695 דולר, והיא כוללת הגנה על ראשי היושבים בכל שלושת שורות המושבים בדגם זה, בתוספת כריות רגילות להגנה על הנהג והיושבים לצידו. הגנה דומה ב-MPV של מאזדה עולה לנהג האמריקני 400 דולר.

מאזדה מסרה בתגובתה כי היא "עומדת מאחורי הבטיחות והאיכות של דגם MPV". מכון הביטוח האמריקני מנהל קמפיין לכלול בכל כלי הרכב גם כריות אוויר צידיות כציוד סטנדרטי.

"הסיכוי לתאונות חזיתיות קטלניות פחת משמעותית בשנים האחרונות", מסר מנכ"ל מכון הביטוח, אדריאן לונד, בהודעתו, "אבל לא היתה הפחתה כזו במקרי התנגשויות צידיות", שהן שכיחות בצמתים בהם אחד הנהגים אינו מציית לרמזור אדום, לדוגמה.

תוצאות הניסוי הראו שבמקרי תאונות אמת, נהג MPV יסבול, קרוב לוודאי, מפגיעה באזרים פנימיים ומשבר בצלעות. הנוסע שיישב במושב האחורי בצד הרכב עלול לסבול משבר באגן.

מאזדה ציינה בהודעתה שבמבחני ריסוק ממשלתיים, היא צברה את הדירוג הגבוה ביותר, חמישה כוכבים, בהגנה צידית וחזיתית.