ראש מועצת ירוחם, ברוך אלמקייס, הודח מתפקידו

שר הפנים פז-פינס, אימץ את המלצות וועדת הבדיקה והדרג המקצועי שגרסו כי אלמקייס נכשל בתפקידו * מיהר להמליץ על חמישה מועמדים לתפקיד

ראש מועצת ירוחם, ברוך אלמקייס, הודח הערב (ב') מתפקידו. שר הפנים, אופיר פז-פינס, הודיע הערב מדובר באחת ההחלטות הקשות שקיבל בתפקידו כשר הפנים. פז-פינס, שאימץ את המלצות וועדת הבדיקה והדרג המקצועי במשרדו להדיח את אלמקייס בטענה שנכשל בתפקידו, מיהר להמליץ על חמישה מועמדים לתפקיד ראש מועצת ירוחם.

במשרד הפנים מסבירים כי מדובר במועמדים שכיהנו בעבר כראשי רשויות מקומיות, וכי ההחלטה על בחירת המועמד המתאים, תתקבל עד סוף השבוע. לדברי פז-פינס, "ההחלטה להדיח את אלמקייס קשה, אך בסופו של יום לא ניתן להתעלם מהאמירות הברורות של וועדת הבדיקה ושל גורמי המקצוע הבכירים במשרד, ובהם, הממונה על מחוז הדרום והיועץ המשפטי של המשרד. ההחלטה התקבלה, בין היתר, גם לאור עמדת בג"ץ שקבע כי התנהלותו של אלמקייס היתה לא דמוקרטית".

בסוף חודש ספטמבר הטיל בג"ץ על אלמקייס הוצאות אישיות של 20 אלף שקל, לאחר שאישר שלא כחוק את הצעת התקציב של מועצת ירוחם. עוד אמר פז-פינס, "מדובר באיש מוכשר ורב ניסיון, אך לאור העובדה שהרשות המקומית איננה מתפקדת באופן כרוני, ולאלמקייס יש חלק לא מבוטל בכל הקשור לאי אישור תקציב הרשות, לא היה מנוס מקבלת ההחלטה על העברתו מתפקידו.

אלמקייס הוא חברי לדרך ולמפלגה, אך לנגד עיני עמדו תושבי ירוחם והרצון להביא לעצירת התדרדרותה של העיר. ההחלטה לקחה זמן רב משום שהיה צורך בעריכת בדיקה יסודית ומדוקדקת טרם קבלתה". על פי משרד הפנים, ירוחם היתה הרשות המקומית היחידה שוועדות הבדיקה, שהוקמו על מנת לבחון את תפקודן של הרשויות שלא הצליחו לאשר את תקציביהן, המליצו להעביר מתפקידו את העומד בראשה, וההמלצה אומצה על ידי השר והדרג המקצועי.

אלמקייס שימש "דוגמה למופת" כאשר היה מעורב בנובמבר אשתקד בתקרית אלימה עם מנכ"ל משרד הפנים לשעבר, רו"ח גדעון בר לב. האחרון הותקף על ידי אלמקייס לאחר שהודיע לו על מינוי חשב מלווה למועצה. אלמקייס הכחיש וטען: "בר לב והגורילות שלו תקפו אותי".

בתוך כך, בוחן משרד הפנים גם את עתידם הציבורי של ראשי הרשויות אל-שאגור, בית-ג'אן וקציר-חריש. וועדות חקירה שמונו לרשויות אלה, ימליצו בתוך שלושה חודשים האם יש להעביר את ראשי הרשות מתפקידם על רקע אי תפקוד כולל. כמו כן, נבחנות המלצות חדשות של וועדות החקירה לתפקוד הרשויות עיבלין ו-טורען, הממליצות להעביר את ראשי הרשויות הללו מתפקידם. .