אהרון ברק מסביר את התנגדותו למינוי רות גביזון לעליון: "יש לה אג'נדה"

נשיא העליון: טוען שגישתה של גביזון אינה מתאימה; מצהיר: אני לא מחפש מישהו שיחשוב כמוני

"האג'נדה של פרופ' רות גביזון לא נראית לי טובה לעליון. היא נוגדת את מה שבית המשפט העליון צריך לעשות ולעת הזו, האג'נדה שלה לא ראויה לעליון". כך אומר נשיא ביהמ"ש העליון, אהרון ברק, בהתבטאות ראשונה לגבי הסיבות להתנגדותו למינויה של גביזון לביהמ"ש העליון.

שרת המשפטים, ציפי לבני, מבקשת למנות את גביזון לעליון, אך ברק מתנגד, ובשל כך דוחה לבני את כינוס הוועדה לבחירת שופטים. ברק דיבר שלשום (ו') בכנס הפורום למשפט וחברה של המכללה האקדמית נתניה.

לדברי ברק, גביזון היא מועמדת לגיטימית, אלמלא היתה מעלה את דעותיה באשר לתפקידו של בית המשפט. ברק אמר: "אף פעם לא שאלנו שופטים לגבי עמדותיהם. אלה דברים שהשופט לומד תוך כדי הליכה. תמיד חיפשנו את המשפטנים הטובים ביותר.

"בעניין של רות גביזון, זה נשבר. היא מועמדת לא כי היא מוכשרת, אלא כי יש לה אג'נדה. זה כשלעצמו לא טוב, זו לא השיטה. בכך אונסים אותי לנקוט עמדה לגבי האג'נדה. כשבא אדם ומציג אג'נדה, הוא אונס אותי שלא ברצוני לנקוט עמדה לגבי האג'נדה שלו".

לדברי ברק, האג'נדה של גביזון לא ראויה לעליון בשלב זה, אך הוא לא היה מצביע על כך, לולא גביזון העלתה את האג'נדה שלה. לדבריו, "הדבר האחרון שאני מחפש, זה אחד שיחשוב כמוני. ביהמ"ש הוא גוף פלורליסטי".

בהתייחסו לאי כינוסה של הוועדה לבחירת שופטים, וכתוצאה מכך, אי מינוי שופטים לעליון למרות הרכבו החסר, גביזון, אמר ברק, כי נכון לעכשיו ביהמ"ש העליון לא נפגע. זאת, מכיוון שהשופטים עובדים קשה יותר, ונוספו הרכבים.

ברק אמר: "המאמץ של השופטים שלנו גדל, ובינתיים בית המשפט לא נפגע, אך אי אפשר להמשיך כך. יש גבול מסוים שמעבר לו אי אפשר להמשיך. אני מבין שהשרה מבינה את זה ויימצא פתרון".