היישוב חורה יקבל שטחים ליד יער יתיר במקום ליד צומת שוקת

שר הפנים אישר המלצות ועדת החקירה - לטובת היישוב מיתר

שר הפנים היוצא, אופיר פז-פינס, אישר את המלצותיה של הוועדה לחקירת גבולות בראשות פרופ' רפי בר-אל, שהוקמה על-ידי משרד הפנים בנושא סכסוך הגבולות בין המועצה המקומית מיתר לבין היישוב הבדואי חורה, הממוקמים צפונית-מזרחית לבאר-שבע. הוועדה המליצה לשר לדחות את בקשתה של חורה לקבלת שטחים באזור צומת שוקת.

הוועדה הוקמה לבדיקת הגבולות בין המועצה המקומית מיתר לבין מועצת חורה והמועצה האזורית אבו בסמה, המאגדת חלק גדול מיישובי הבדואים בנגב. הוועדה מונתה במטרה לבחון את בקשתה של מועצת חורה להרחבת תחום שיפוטה, וכן לבחון את המעמד המוניציפאלי העתידי של היישוב אל-סייד.

בעניינה של אל-סייד, קבעה ועדת הגבולות כי החלטת הממשלה בדבר צירופה של אל-סייד כשכונת מגורים חדשה ליישוב חורה, בעינה עומדת. אל-סייד הינה חסרת מעמד מוניציפאלי, וחורה ואבו בסמה התנגדו לצירופה לחורה. מאידך, באל-סייד התנגדו לצירופה לחורה והם מעדיפים להיות יישוב עצמאי במסגרת המועצה האזורית אבו בסמה.

כמו כן, בחנה הוועדה את בקשתה של חורה להעביר מהיישוב מיתר לתחומה מתחם מקרקעין גדול, בו עתיד לקום אזור תעשייה וכן מתחם מגורים גדול. הוועדה החליטה שלא לצרף את אל-סייד כשכונה של חורה, אלא להקים יישוב חדש במסגרת המועצה האזורית אבו בסמה. כמו כן, החליטה הוועדה לא לשנות את המסגרת של ההסכם בדבר חלוקת הארנונה של אזור התעסוקה בצומת שוקת בין מיתר, חורה, בני שמעון, לקיה ואבו בסמה. כן נדחתה בקשתה של חורה להעביר אליה מתחום השיפוט של מיתר את אזור התעסוקה בצומת שוקת ואת מחצית השטח המפריד בין שכונת מגורים במיתר ושכונת מגורים צמודה השייכת לחורה.

עוד נקבע, כי ייקבע שקו תוכנית המתאר בין שני היישובים יהווה את הבסיס לגבולות שטח השיפוט של חורה. לעומת זאת, אושרה בקשתה של חורה לקבלת מתחם מקרקעין נוסף, בסמוך ליער יתיר.

לדברי סלומון כהן, ראש מועצת מיתר, המלצות הוועדה ואישורן על-ידי שר הפנים היו חשובות מאוד למיתר, שכן לדבריו, גבולות השיפוט של מיתר חיוניים על מנת לפתח את היישוב עם רזרבות קרקע לבנייה למגורים.