להעביר בשלום את העסק לדור הבא

רק 50% מהחברות המשפחתיות מצליחות להעביר שליטה לדור שני, ו-90% נכשלות במעבר לדור שלישי

ק אחוז נמוך מהחברות המשפחתיות שורדות את הדור השלישי. על-פי הסטטיסטיקות, יותר מ-50% מהחברות משפחתיות אינן צולחות את העברת השליטה לדור השני. רובן, כ-90% נכשלות בניסיון לעבור אל הדור השלישי.

אז אם אתם בעלי עסק משפחתי, ואחת מהשאיפות שלכם היא שהעסק אשר בניתם במו ידיכם, ושעבדתם עבורו שנים רבות כל-כך, יישאר ביד בניכם ויורשיכם, כדאי שתדעו להעביר את המקל בתבונה ובשיקול דעת, רגע לפני שיתחילו המלחמות שאולי גם יקרעו את המשפחה לגזרים.

"העברת מקל" בין הדורות היא סוגיה מרכזית וחשובה בהתנהלותה של חברה משפחתית.

מקרים שבהם בני הדור שני או השלישי של חברה משפחתית "מורדים" בבני הדור שקדם להם, הם אירוע אופייני למשפחה שלא הצליחה לפתור את אחת הדילמות החשובות והבעייתיות בחיים של חברה משפחתית.

נקודות החיכוך הקריטיות להישרדותה של חברה משפחתית לאורך זמן, כרוכות בשורה של דילמות, כמו:

* מי מנהל את החברה ועד מתי?

* מי יורש את מקומו ונוטל את התפקיד הבכיר?

* מי ממשיך להשתתף באופן פעיל בניהול החברה ובאיזה תפקיד או מעמד?

* איך יוצרים מצב שניתן יהיה לחיות איתו כאשר חלק מבני המשפחה, מבחינת תפקוד פעיל בחברה, נשארים בחוץ.

אלה הן דילמות שכולן סובבות בעצם סביב שאלה אחת: היכן ועד מתי ירוכז הכוח והשליטה בעסק בידי אדם אחד או קבוצה אחת. בשאלה הזאת יש פוטנציאל הרסני כפול: היא יכולה לא רק לפורר משפחה, אלא גם לדרדר עסק משגשג.

כאשר עולות על הפרק השאלות הקריטיות לחיים המשותפים בחברה משפחתית, צריך לעיתים מישהו להקריב את האגו והמעמד לטובת שימור התא המשפחתי. לא פעם היצר יותר חזק, ובמקום ויתור על כוח ושלטון בעסק, מישהו מעדיף להקריב את השלמות ואת ההרמוניה במשפחה.

אירועים כאלה צפויים להתרחש במצבים הבאים:

הדור הבכיר, דור המייסדים, אינו משכיל או נדיב מספיק כדי להעביר את שרביט הניהול לדור הבא כאשר הבשילו התנאים לכך. הדור הצעיר נלחץ לבצע "דחיפה" של הדור הוותיק החוצה, בשם המשכיות ההצלחה העסקית. הפער והשוני בין הדורות, רבים יותר מההזדהות ומהמשמעת המשפחתית שמדביקה בין הנפשות הפועלות בחברה.

ענפי העץ המשפחתי התרבו, הקשר בין הענפים כבר אינו הדוק דיו כדי לשאת את עול הקונפליקט בין העסק לבין המשפחה. כך נוצר מצב של קואליציות בתוך ענף משפחתי נגד ענפים אחרים, משפחות בתוך העסק המשפחתי, בעלות אינטרסים שונים, שהקשר ביניהן אינו הדוק מספיק כדי לבלום את השאיפות של תת-המשפחות להשתלטות ולדומיננטיות בחברה. השוני באינטרסים בין הענפים רב יותר מהדביקות של המשפחה הגדולה סביב העסק המשפחתי.

ובכל-זאת יש לא מעט חברות משפחתיות, שכן הצליחו להמשיך את החזון, צלחו את הדילמה ופתרו את הקונפליקט. זאת, בזכות חוכמתם ונדיבותם של בני הדור המייסד. מעל הכול, נחוצה הבנה והכרה בקיומו של הקונפליקט, ואומץ ופתיחות לנהל מאמץ לא קל להתמודדות איתו.

בחברת קוגניטו, המתמחה בייעוץ לעסקים משפחתיים, ממליצים ליצור חוקה משפחתית. חוקה משפחתית היא תוצאה של תהליך המפגיש שותפים הקיימים בעסק, את בניהם ואת משפחותיהם. מפגש בין-דורי המתמקד בבעלי עניין ועשייה, המגדירה את כללי המשחק.

מטרת המפגש היא לנטרל את "היצר הרע"; הקנאות, מאבקי הכוח, השליטה ותחושת הקיפוח.

החוקה המשפחתית יוצרת מחסומים בראייה ארוכת-טווח ומגדירה תפקידים, תחומים, סמכויות וגבולות.

* הכותבת היא מנכ"ל-משותף ב'קוגניטו' לייעוץ לחברות משפחתיות.

לתגובות: www.cognito-con.co.il