הנקראות ביותר

"אחרי 8 שנים רדיו ת"א עובר לרווח"

אחרי שנה בתפקיד, אווה מדז'יבוז', מנכ"ל MF102, כבר לא מתנצלת על זה שהיא רוצה להרוויח. בראיון ל"גלובס" היא צופה שהרדיו הדיגטילי לא יפגע בתחנות הרדיו האזורי, על התחרות הצמודה עם רדיו 103 ועל שי ודרור, שלא מכניסים יותר אף אייטם על השואה בלי אישור בכתב > יעל גאוני

"אני המנכ"לית היחידה בתחום הזה ובאמת הגיע הזמן שיהיו נשים נוספות". זהו אחד המסרים אותם מנסה להעביר רו"ח אוה מדז'יבוז', המוסיפה: "גוף תקשורת הוא עסק, וכמו כל עסק, הוא צריך להרוויח. להרוויח זו לא מילה גסה וכך גם עצם הדיבור על כסף". למרות שהיא נשמעת כמו רואת חשבון המועסקת באחת מפירמות רואי החשבון הגדולות בארץ, מדז'יבוז' משמשת כמנכ"ל תחנת הרדיו האזורית רדיו תל אביב.

לדברי מדז'יבוז', "כשהגעתי הנה בעבר, כרואת חשבון, הייתי צריכה להתנצל על זה שרוצים להרוויח. אבל עובדה שהדברים השתנו והרדיו התחיל להרוויח, ואפילו חילקתי בונוס לכל עובדי התחנה. אני חושבת שרוב התחנות כבר החזירו את הלוואות הבעלים שלהן".

מדז'יבוז', בת 34, מכהנת מזה כשנה כמנכ"ל תחנת רדיו תל אביב. היא החלה את דרכה המקצועית בגיל 23, במס הכנסה. "מס הכנסה זה סוג של קרב מוחות וזה מאוד מעניין, בעיקר כשעבדתי מול חברות ועסקתי בתחום תכנוני מס. הגעתי למס הכנסה והתאהבתי, הרגשתי שאני משרתת את המולדת - ואני לא צוחקת. הייתי במס הכנסה יותר משש שנים, בגיל 30 עזבתי ועברתי הנה".

"אני רוצה טלוויזיה"

מדז'יבוז', שהחלה דרכה בתחנה כמנהלת כספים, קודמה לאחר כחצי שנה לתפקיד סמנכ"ל, ולפני כשנה מונתה לתפקיד המנכ"ל, לאחר שהמנכ"לית הקודמת של התחנה, יהלומה לוי, עזבה את התפקיד.

בראיון ל"גלובס" היא מספרת איך התאהבה בתחום התקשורת: "זה תחום מאוד קשה אך הדבר הכי חזק פה, ואולי זה מצחיק לשמוע זאת מרו"ח, זה היצירתיות, ליצור משהו זה כיף. אני רוצה להמשיך בתקשורת. אני, כמו הטאלנטים שלי, רוצה טלוויזיה".

" המכרז לרדיו הדיגיטלי עומד להתפרסם בקרוב. המשמעות היא תוספת של תחנות רבות. מה עתיד הרדיו האזורי עם העידן הדיגיטלי?

"את העידן הדיגיטלי אני לצערי לא רואה קורה כל כך מהר. בסוף השנה שרת התקשורת צריכה להוציא את המכרז, אך על-פי חוק זה יכול להידחות בתקופה של עד שישה חודשים, וגם אז זה לא מהיום להיום. המקום של תחנות הרדיו האזוריות מובטח בעידן הדיגיטלי גם היום, כשיש 14 תחנות ואליהן יתווספו לדעתי 12 תחנות נוספות. לא כולם ישרדו, אך מי שטוב ישרוד. אסור לשכוח שלתחנות האזוריות יש זיכיון בסך-הכל לעוד שנתיים עד שלוש".

" באזור תל-אביב פועלות כיום חמש-שש תחנות רדיו, בעוד שבאזורים אחרים יש רק תחנה אחת. מבחינתכם אתם חיים בסביבה תחרותית גדולה. איך מסתדרים עם זה?

"הסביבה שלנו הכי טובה. אנו דואגים להיות טובים, מבודלים, ולשמור על איכות. השקנו לוח שידורים חדש, עשינו סקרים וניסינו לאפיין את המאזין הממוצע שלנו ואת הצרכים שלו. כך הצלחנו לבדל את רדיו תל-אביב מתחנות אחרות. אנחנו רדיו של כיף, של פאן ואנחנו לא מתביישים בזה, זה דבר שאנו אומרים בגלוי.

"גם הטאלנטים שלנו מאוד מעורבים כי חשוב לנו למצוא את האיזון בין התוכן למסחריות. הקמנו מחלקת קד"מ עם אנשי מכירות שמיועדת אך ורק למוצר של קידום מכירות. זה גם מחזק את הקשר שלנו עם המאזינים. זה הייחוד שלנו כי נכון לרגע זה, באזור המרכז, חוץ מרדיו 103 (רדיו ללא הפסקה י.ג), אין לנו מתחרים".

" ההכנסות שלכם מתבססות על פרסומות בלבד?

"ההכנסות שלנו מגיעות משלושה מקורות: משפ"א (שידורי פרסומת אזוריים) שעובדת מול משרדי הפרסום, ממחלקה מקומית של אנשי מכירות שלנו שעובדים מול לקוחות שאינם נמנים על לקוחות של משרדי פרסום וממחלקת הקד"מ, ששם אנו מפתחים מוצרים ושיתופי פעולה שמכניסים בסופו של דבר כסף וכוללים גם חסויות".

" אז מי המתחרים שלכם? רדיו 103 או כל מי שבעצם פועל באזור גוש דן?

"המתחרה שלנו זה 103. זו התחנה המובילה והחזקה באזור גוש דן. אנחנו נמצאים באזור זה במקום השני, מיד אחריהם, והפערים בינינו לא גדולים מבחינת אחוזי השמיעה".

" אולם, לאחד המתחרים שלכם, גם אם לא העיקרי, רדיו 99, הסכם שיתוף פעולה עם אסקייפ, הסכם שמניב להם הכנסה יפה ויחסי ציבור. מדוע אתם לא עושים דברים כאלה? או שלא פנו אליכם?

"בעבר הרחוק, לפני שלוש-ארבע שנים, היה הסכם דומה לרדיו תל אביב עם פפסי מיוזיק. אני, כרואת חשבון, מסתכלת על הסכמים כאלה מבחינה כספית אך לא רק, גם על הערך המוסף ועל המאזן בין השניים. לכל דבר יש מחיר, אם רדיו 99 קיבל על זה מחיר שאי אפשר לסרב לו אז שאפו, אך יש עם זה בעייתיות גדולה. זה מסחור מוחלט ולכן אני חושבת שרדיו תל אביב בעצם משדר ניקיון. כרגע אין לנו כוונה ללכת לכיוון כזה אך אם מישהו יציע סכום גבוה אני לא יודעת אם נוכל לסרב לו".

"לשי ודרור אין תחרות"

" הזיכיון שלכם מתחדש מחודש לחודש על רקע הסכסוך בעניין עם משרד התקשורת. איך עובדים במצב כזה?

"זה אכן מתחדש מחודש לחודש למרות שקיבלתי דיווח שהגיעו להסכמות בעניין. בשנתיים-שלוש הראשונות לזיכיון היה סכום מסוים לכל תדר ואז במשרד התקשורת החליטו להכפיל ואף לשלש את הסכום, בלי קשר לכלום.

"אני לא מתווכחת שצריך לשלם מאחר והשתמשתי בתדר שנתנו לי. יש לי השגות לגבי איכות התדר והסכום שהוקפץ באופן חד-צדדי. הסכום הראשון שנקבע הוסכם בין הצדדים ועל זה אין ויכוח, ועל זה גם שילמתי. יש לי את ההשגות שלי על איכות התדר, הנובעות מכך שבמשך שנים תחנה פלשתינאית היתה על התדר שלי ובנוסף יש לנו לא מעט בעיות קליטה. המדינה מנצלת את הכוח שלה וקובעת דברים באופן חד-צדדי".

" נתקלתם, לא פעם, בביקורת חריפה מצד הגורמים הרגולטורים וכן מצד מאזינים, באשר לתוכנית "שי ודרור", בעיקר על רקע ההתבטאות שלהם בעניין השואה. למה אתם לא ממגרים את התופעה?

"נכון, אך נתקלנו בביקורת גם ביחס לתוכניות נוספות של מנחים אחרים. אני אישית החזרתי את שי ודרור אחרי שעזבו. הם עדיין בטלוויזיה, אך הם התגעגעו לרדיו ואני מאוד אוהבת ומעריכה אותם כאנשים. אני מאמינה שבמדינה דמוקרטית, סאטירה היא אחד הסממנים הכי ברורים למה שאנו צריכים. אני חושבת שרוב הזמן הם מצחיקים ולגיטימיים ונכון, לפעמים צריכים להציב להם גבולות ואני עושה את זה. כך למשל התחייבתי בפני הרשות שכל עניין השואה ייבדק בעשר עיניים, ואכן שי ודרור חתומים על כך, שכל אייטם על השואה הם צריכים להראות לי. זה דבר שאני לא עושה בדרך כלל. מעתה, רק עם אישור בכתב הם יכולים להכניס אייטם כזה. אין ספק שלפעמים הם נסחפים בשידור חי אך הם מוצדקים ויש להם מקום וחייבים את התוכנית שלהם. אני מאוד גאה שהם אצלי. לשי ודרור אין שום תחרות במדינה".

" מה דעתך על הרגולציה שמופעלת מצד הרשות השנייה כלפי הרדיו האזורי?

"אני בסך הכל עובדת מול הרשות השנייה די צמוד ואני חייבת להגיד לך שהם הוגנים. אני לא תמיד מסכימה איתם וגם אם הם לא תמיד מקבלים את הטיעונים שלי, הם הוגנים. יש בינינו דיאלוג טוב ואין לי תלונות. אולי היה מקרה אחד. כשמיניתי את מנהלת התוכניות של התחנה, היא היתה צריכה לעבור את אישור הוועדה ברשות, ואחד מהחברים בוועדה, שלא אנקוב בשמו, שאל אותה למה אין תוכניות המיועדות לקהל הבדואי. אז נכון, אזור הזיכיון שלנו מוצף בדואים, אבל...".

" ומה דעתך על הרגולציה שמופעלת כלפי אחייך הבכורים, הערוצים 2 ו-10?

"אני מבינה מה עומד מאחורי זה. אני גם מבינה את החשיבות ואני מאוד אמביוולנטית. כשהיה את עניין המכרז יצאו כמה תוכניות מצוינות בגלל ההכרח הזה, אך באופן כללי אני חושבת שאין צורך במגבלות והגבלות. אני מאמינה בחופש הביטוי ובחופש היצירה".

" האינטרנט וההתחזקות שלו פוגעת בכם?

"לא. בכלל לא. יש לנו אתר אינטרנט מוביל בקרב תחנות הרדיו ואנו הרחבנו את רוחב הפס שלנו כדי שכמה שיותר אנשים יוכלו להיכנס אליו. יש כניסות אפילו ממדינות ערב. מבחינה מסחרית אינטרנט ורדיו הם מוצרים משלימים ואני באמת חושבת שזה הולך בד בבד.

"בטלוויזיה זה ההיפך. כניסת ה-PVR וה-VOD הולכת לתת מכה חזקה מאוד לפרסומות בטלוויזיה. גם האינטרנט הוא איום מאוד חזק על הטלוויזיה. נכון שזה יכול לנגוס גם ברדיו אך בצורה מינורית. הפגיעה האמיתית תהיה בטלוויזיה, אין ספק."

"האינטרנט והרדיו משלימים"

" ובכל זאת, לאחר פרסום סקר TGI האחרון אמרו שהרדיו נחלש בעקבות התחזקות האינטרנט.

"הרדיו נפל באחוזים, וכך גם הרדיו האזורי. רבים רוצים לתרץ את זה כנגיסה של האינטרנט, אך גם אם זה נכון וגם אם היתה נגיסה, היא לתקופה הקרובה ולא לטווח הרחוק שכן אלה מוצרים משלימים".

" למרות חוסר האיום שאת מדברת עליו, למרות ההשקעות בפיתוח, במכירות ובקידום המכירות, רדיו תל אביב מרוויח?

"אחרי שמונה שנים - רדיו תל אביב עבר לרווח. את 2004 סיימנו עם רווח ועם גידול בשיעור של 450% ובשני הרבעונים הראשונים של 2005 כבר הגענו לרווח המצרפי של 2004. יחד עם זאת, החציון השני צפוי להיות פחות גבוה, הן בגלל הליך ההינתקות שהקפיא את המכירות והן בגלל חודש החגים, חודש אוקטובר, בו אנשים לא היו בארץ. עם זאת, אני צופה למחוק את כל הפסדי השנים הקודמות, ומדובר בלמעלה מ-5 מיליון שקל, ובעזרת השם ב-2005 נמחוק את זה כבר. בנוסף, אחרי תשע שנים מאז הקמת התחנה, התחלנו להחזיר הלוואות בעלים, כך שהמצב טוב מאוד". "

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא הסיפורים הגדולים של השבוע?
אני מאשר/ת קבלת תוכן פירסומי מגלובס
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
נדל"ן
גלובס טק
נתוני מסחר
שוק ההון
נתח שוק
דין וחשבון
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
עקבו אחרינו ברשתות