רופאים נגד קופות החולים: לבטל את הקריטריונים להגדרת רופא מומחה

טוענים בביהמ"ש: העדפה של רופאים בעלי תפקידים בכירים במוסדות הרפואה - אפליה

76 רופאים מומחים בענפי הרפואה השונים טוענים כי הגדרת "רופא מומחה" של קופות החולים כללית, מאוחדת, מכבי ולאומית חוסמת אותם מלתת שירות רפואי בתחומי מומחיותם למיליוני מבוטחים. הרופאים עתרו היום (ה') לבית המשפט לביטול הקריטריונים של המשיבות להגדרת רופא מומחה לצורך זכאות המבוטחים להחזר כספי בגין התייעצות עם רופא מומחה.

לטענתם, יש לתקן את הגדרת "רופא מומחה" ולהחליפה בהגדרה כוללת כל רופא מומחה שהוסמך כרופא מומחה על-פי הדין והמדינה ולחלופין כל רופא מומחה המחזיק ברישיון מומחה כדין במשך 5 שנים, כל זאת מבלי לתת העדפה למנהלי מחלקה, סגני מנהלי מחלקה, מנהלי יחידה, מנהלי מחוז, סגני מנהלי מחוז, סגני מנהלי מכון או פרופסורים לרפואה.

לטענתם, ההגדרה של רופא מומחה בתקנוני המשיבות פוגעת פגיעה חמורה בחופש העיסוק והזכות להתפרנס בכבוד של מאות ואף אלפי מומחים, ללא הצדקה עניינית וללא בסיס חוקי ותוך אפליה לרעה של המומחים. לדבריהם, לא זו בלבד שנמנעת מאותם אלפי רופאים מומחים האפשרות לפנות למבוטחי המשיבות המקבלים החזר מהביטוח המשלים, אלא שאי-ההכרה באותם מומחים יוצרת להם תדמית כאילו כושרם הרפואי נופל מזה של המומחים המוכרים על-ידי המשיבות.

בפנייה לבית המשפט נאמר כי היקפו של השוק הרלבנטי של ייעוץ מומחים לפי תקנוני השב"ן (שירותי בריאות נוספים) הוא מאות מיליוני שקלים בשנה וכי משוק זה נהנים רק 3,000 בעלי תפקיד ותואר פרופ' מומחים מתוך כ-13 אלף רופאים מומחים במדינה.

לדברי העותרים, המשיבות אינן מקיימות את פסק דין בית המשפט המחוזי בת"א מינואר 2005 בו נקבע עקרונית כי הקריטריון שמתווה הגדרת רופא מומחה בתוכניות השב"ן של כללית ומאוחדת הוא שרירותי ומפלה לרעה. בית המשפט קבע כי הגדרה זו תבוטל בתום 6 חודשים מיום מתן פסק הדין כדי לאפשר למשיבות לגבש קריטריונים עניינים להגדרת רופא מומחה שבהתאם להם תגובש הגדרה חדשה ויתוקנו תקנוניהן. טרם נתקבלה תגובת המשיבות (ה.פ 1358/05).