ביהמ"ש העליון: יש למדוד את השטח ברוטו לצורך חישוב ארנונה של דירי החזירים באעבלין

השטח יכלול את הקירות, המסדרונות והשטחים שאינם מקורים * השופט: הוראות הארנונה צריכות להיות ברורות יותר

בית המשפט העליון אישר היום (ה') את עמדת המועצה המקומית אעבלין, לפיה יש לחשב את גודל דירי החזירים חישוב ברוטו ולא נטו, לתשלום הארנונה.

בית המשפט העליון קבע, בין השאר, שעל-פי עקרון האחידות, רשאית המועצה המקומית, לא להמשיך הסדר עם בעלי הדיר לחישוב השטח נטו ולהתייחס לשטח על-פי חישוב ברוטו כשם שנעשה לגבי אחרים.

חישוב נטו מתייחס לשטח הפנים של תאי הגידול ולא מתחשב בקירות, במסדרונות ובשטחים שאינם מקורים.

עוזי יעקובוביץ, המחזיק בשני דירים בתחום המועצה, הגיע להסכם ב-1993 לפיו יחושב השטח לצורכי הארנונה בחישוב נטו. בשנים שלאחר מכן חישבה המועצה לצורכי ארנונה את שטח הדירים על-פי הברוטו שלהם, ועל כך עתר יעקובוביץ לבית המשפט המחוזי בחיפה. בית המשפט המחוזי בחיפה אישר את עמדת המועצה ומכאן הערעור לעליון.

השופט אליעזר ריבלין דוחה בפסק הדין את הערעור. עם זאת מתייחס ריבלין להוראות הארנונה ולניסוחן, ואומר כי אלה עלולים לטמון בחובם פגיעה בזכויות האזרח המתקשה למצוא את ידיו ואת רגליו, וממילא גם לתכנן את צעדיו. ריבלין אומר, כי יש לעשות את ההוראות ברורות יותר.

ריבלין אומר, כי במקרה זה, למרות שאינו נקי מקשיים, אין להתערב במסקנות המחוזי. פסק הדין מציין כי לא ברור מה עומד מאחורי ההסכמה בין הצדדים ביחס לארנונה נטו, שלמעשה אינה נאחזת בדבר.

עוד מציין פסק הדין, כי הבחירה בין שיטות חישוב אפשריות נתונה לשיקול דעתה של המועצה. (עע"מ 11137/04).