הרחבת רכבת העמק: משרד התחבורה בוחן הקמת מסילה לנצרת ומגדל העמק

עמדתו של שטרית היא בניגוד להמלצה של משרדי האוצר והתחבורה שביקשו לעכב את ביצוע קו הרכבת עכו-כרמיאל ואת קו רכבת העמק

משרד התחבורה בוחן אפשרות להקים מסילת רכבת לנצרת ומגדל העמק כחלק מתוכנית רכבת העמק.

שר התחבורה, מאיר שטרית, הורה לאחרונה למנכ"ל המשרד, אריה בר, לבחון את הישימות ההנדסית והכלכלית של חיבור נצרת ומגדל העמק למסילת ברזל.

פרויקט מסילת העמק כולל הקמת מסילה כפולה באורך של 60 ק"מ בין חיפה לנשר ומסילה בודדת בין נשר לבית שאן. לאורך הקו יוקמו חמש תחנות רכבת: בנשר, כפר יהושע, כפר ברוך, עפולה ובית שאן.

רכבת ישראל מתוכננת להתחיל או לפרסם מכרזים לביצוע עבודות במהלך 2006 והעבודות צפויות להימשך עד סוף 2008. זמן הנסיעה מחיפה לבית שאן יהיה 46 דקות. שטרית ביקש לבחון את האפשרות להרחיב את הפרויקט ולכלול בו גם חיבורים לנצרת ולמגדל העמק.

לדברי שטרית, ישנה חשיבות רבה לפיתוח תשתית רכבת לגליל ולנגב במטרה לקצר את המרחקים בין המטרופולינים לפריפריה. חיבור ערים כמו נצרת ומגדל העמק לרשת מסילות ארציות יקצר באופן משמעותי את זמן ההגעה למרכז הארץ, אמר.

עמדתו של שטרית היא בניגוד להמלצה של משרד האוצר והתחבורה שביקשו לעכב את ביצוע קו הרכבת עכו-כרמיאל ואת קו רכבת העמק. מדובר בשני פרויקטים שהכדאיות הכלכלית שלהם היא נמוכה. ההחלטה מיוני 2005 קבעה, כי יש להקפיא את קידום הפרויקטים עד להשלמת דו"ח הבקרה של החברה האמריקנית פרסוננס ברינקהוף.

על-פי לוחות הזמנים המקוריים של רכבת ישראל, המועד להתחלת ביצוע קו העמק נקבע לרבעון הראשון של 2005 והסיום תוכנן לסוף 2007. עלות הפרויקט הראשונית נאמדה ב-984 מיליון שקל.