לנדאו שפרש מהמירוץ: תומך בנתניהו

מקורבי שלום: ההסכם בין נתניהו ולנדאו מזכיר את ההסכם בין פרס ווילנאי ערב הפריימריס בעבודה

עוזי לנדאו, מי שהוביל את המאבק נגד תוכנית ההתנתקות מתוך הממשלה ולאחר מכן מהספסלים האחוריים בכנסת, מסיר את מועמדותו לראשות הליכוד. לנדאו החליט לתמוך במועמדותו של בנימין נתניהו.

אתמול, עם סגירת רשימת המועמדים לראשות הליכוד, העריכו גורמים בליכוד, כי עוזי לנדאו יסיר בסופו של דבר את מועמדותו. אלא שבסביבתו הכחישו את הדיווחים. אמש היה לנדאו בכנס פעילים בחיפה. באותה שעה הפיצו מקורבים לנתניהו את הידיעה, ולפיה הוא צפוי לפרוש. במהלך הלילה נועדו השניים בת"א.

נודע, כי במהלך הפגישה הלילית, וישיבות צוותים שבאו בעקבותיה, התגבש מסמך הבנות בין לנדאו ונתניהו.

מקורביהם טוענים, כי אין סיכומים כלשהם בנושא הפרסונלי, אלא רק בסוגיות המדיניות שייכללו במצע הליכוד לכנסת הבאה, כפי שלנדאו מבקש לראותו: בנייה בשטחים ובאיזור E1 (בין ירושלים למעלה אדומים); הישארות ברמת הגולן וטיפול במפונים.

בסביבתו של לנדאו מתארים ויכוחים קשים ברמה האידיאולוגית, שהגיעו כמעט לכדי פיצוץ, "אולם בסופו של דבר הושג הסכם שטוב למדינה ולליכוד".

בתקופה האחרונה הפעילו המועמדים השונים, ובראשם בנימין נתניהו, לחצים כבדים על לנדאו. הם ניסו לשדלו לפרוש מן המירוץ. גם גורמים ביש"ע הפעילו לחצים דומים. לאחר שמעמדו בסקרים הידרדר ולנוכח ההערכות, כי למעשה לא נותר לו כל סיכוי ריאלי לכבוש את ראשות הליכוד, החליט לנדאו לוותר על ההתמודדות.

פעילי ליכוד סיפרו, כי בימים האחרונים כבר היה ברור למי שהסתובב במטה של לנדאו כי הוא לקראת פרישה, ואין לו אנרגיות לנהל קמפיין. ועם זאת, לנדאו התמיד בעריכת כנסים וסיורים בשווקים. באותו זמן הציג בפניו נתניהו סקרים שערך, ולפיהם הוא "מתרסק" וזוכה לאחוזי תמיכה בודדים.

כעת מקווה בנימין נתניהו, שמוביל בהפרש ניכר בסקרים, לזכות בראשות הליכוד כבר בסיבוב הראשון, שיתקיים ב-19 בחודש. הוא יגביר את הלחץ על השר ישראל כץ כדי שיסיר אף הוא את מועמדותו, ויתגייס למחנהו מול שאול מופז וסילבן שלום, שלעומתם - תמכו בתוכנית ההתנתקות והתייצבו לצדו של שרון.

בסביבתו של סילבן שלום הישוו היום את ההסכם בין נתניהו ולנדאו, להסכם בין שמעון פרס ומתן וילנאי ערב הפריימריס לראשות מפלגת העבודה. "גם בליכוד ההסכם הזה לא יצליח", ציין מקורב לשלום והוסיף: "כל מאמצי החבירה של גורמים בתוך הליכוד נועדו לנסות ולחסום את התמיכה ההולכת וגדלה בסילבן".

מקורבי השר כץ הבהירו היום, כי "ישראל לא יירד כל-כך מהר, וגם בכלל לא בטוח שיחבור לנתניהו. "כולם חושבים שבאופן טבעי שני אלה יחברו, אבל לא כל-כך מהר", ציין מקורב לכץ. גורמים בליכוד הזכירו, כי בין כץ לנתניהו כבר לא שוררת אותה אידיליה שהייתה. אך כדי למנוע סיבוב שני, הם מעריכים, כץ יסיר בסופו של דבר את מועמדותו, שמעולם לא נראתה כבעלת סיכוי ממשי, ולמעשה נועדה לשדרג את מעמדו בשורה אחת עם ה"תותחים הכבדים" במפלגה. כץ מצדו מתמיד בינתיים במירוץ.