פורום ה-CFO: עסקים במשק דוחים עסקאות בכ-40 מיליון ש' בהמתנה להחלטת האוצר בנושא מס הבולים

טוענים: המס, שמקורו בימי התורכים, מעודד סגירת עסקאות בעל פה או בחתימת צד אחד, ומעוות כל ניהול תקין של חברות מודרניות

חברות גדולות ועסקים במשק דוחים בשבועות האחרונים חתימה על עסקאות, התקשרות וחוזים, במטרה לראות האם משרד האוצר יבטל החודש את מס הבולים. כך עולה ממידע שהגיע לפורום ה-CFO, המאגד את סמנכ"לי הכספים של החברות הגדולות במשק. על פי נתוני הפורום, מדובר בדחיית חתימה על עסקאות וחוזים בהיקף של כ-40 מיליון שקל. בפורום מזהירים, כי דחיית החתימה על העסקאות עלולה לפגוע בחברות ובספקים רבים, במיוחד לקראת סגירת שנת הכספים.

מס הבולים עומד כיום על 4 פרומיל מכל חוזה במשק. לעיתים, הוא נרשם כמה וכמה פעמים בגין אותה עסקה. בעקבות לחץ שהפעיל הפורום, החליטה וועדת הכספים בדצמבר 2004 לשים תקרה לגביית המס בשנת 2005, בגובה של 600 מיליון שקל. עוד החליטה הוועדה, כי במידה ותעבור רשות המיסים את היקף הגביה שנקבע - ירד שיעור המס רוחבית על כל סוגי המסמכים. על פי בדיקה שערך הפורום, מס הבולים שיגבה השנה מהחברות יעמוד על כ-710 מליון שקל. כך שצפויה ירידת גובה המס לשנת 2006.

בפורום ה-CFO טוענים, כי בהפחתה צפויה זו אין די, שכן, מס הבולים הינו מס אנכרוניסטי ונוגד צמיחה, בהיותו מושתת כמס שאינו תלוי ברווחיות החברה או העסקה אלא בסוג המסמך שעליו הדפיסה את החוזה הנוגע לעסקה. "מס זה, שמקורו בימי התורכים, מעודד סגירת עסקאות בעל פה או בחתימת צד אחד, ומעוות כל ניהול תקין של חברות מודרניות" אומרים בפורום.

בשיחה שהתקיימה השבוע בין איתן רוב, מנהל רשות המסים, ובין נגה קינן, יו"ר פורום ה-CFO הודיע רוב כי רשות המסים החליטה לתמוך בביטול המס עוד החודש, והמלצה ברוח זו הוגשה לשר האוצר. ההמתנה כעת היא לחתימתו של אהוד אולמרט על ביטול המס לאלתר.

במסמך פנימי שהפיץ הפורום בין 500 סמנכ"לי הכספים של החברות הגדלות במשק, נקראו החברות להיערך לכך שמס הבולים עשוי להיות מבוטל עוד החודש, ולקחת עובדה זו בחשבון בתכנוני התקציב שהן עורכות לשנה הבאה ובחתימתן על חוזים והסכמים עכשווים.