עתירה לבג"ץ: הפקעת קרקעות מכוח צו הדרכים אינה חוקית - סותר את חוקי היסוד

הטענה: מתייחסת להפקעת שטחים אם הדבר דרוש להגנה או לפיתוח הארץ; "מדובר בצו מנדטורי"

עתירה הטוענת, כי הפקעת קרקעות מכוח צו הדרכים ומסילות הברזל אינה חוקית, הוגשה שלשום (א') לבג"ץ. העתירה הוגשה על-ידי דוד זרד ממושב ינוב, הטוען כי יש לבטל את הצו המתייחס לכביש הרוחב 531, המחבר את כביש החוף לחוצה ישראל.

ביולי 1997 הופקדה תוכנית מתאר שעניינה הקמת תוואי מסילה לרכבת הפרברים, שתחצה את כביש 531. במקביל פורסמה באותו חודש תוכנית המתאר שעניינה סלילת כביש 531 כדרך מהירה.

לטענת זרד, תוואי הכביש ותוואי המסילה המתוכנן, יעברו במרכז חלקת המקרקעין שלו כאשר הכביש יהיה משני צידי מסילת הברזל. לטענתו, מאחר שגם הכביש וגם המסילה אמורים לעבור על שטחים השייכים לו, עומדות הרשויות להפקיע שטחים מנחלתו.

העותר אומר, כי ההפקעה תיעשה באמצעות שימוש בפקודת הדרכים, אך השימוש בפקודה זו אינו אפשרי, שכן פקודה זו אינה מאפשרת הוצאת צווי הפקעה.

העתירה מפרטת את לשון הפקודה לפיה מותר לשר העבודה ולשר התחבורה להפקיע שטחים, אם הדבר דרוש להגנה על הארץ או לפיתוחה. לטענתו, הבהרה למונח פיתוח הארץ, הוספה ב-1951.

לדבריו, באותה עת האינטרס הציבורי של פיתוח הארץ לצורך חיזוקה של המדינה גבר על הצורך בהגנה על זכויות היסוד של הפרט. לטענתו, כיום לא הייתה מתקבלת פקודה כזו, שכן היא סותרת את חוקי היסוד.

עוד נאמר, כי הצו הוא צו מנדטורי שהקנה סמכויות הפקעה נרחבות לנציב העליון לצורך הגנה על הארץ. העתירה הוגשה באמצעות עו"ד שלי נגר.

(בג"ץ 11181/05).