גידול שיא של 54% בייצוא התרופות מישראל בינואר-ספטמבר ל-1.59 מיליארד ד'

בהתאחדות התעשיינים צופים כי הגידול יימשך גם בחודשים הקרובים; ייצוא הכימיה הובל בידי ענף המינרלים שהסתכם ב-495 מ' ד'

גידול שיא בשיעור של 54% נרשם בייצוא התרופות מישראל ב-9 החודשים הראשונים השנה, להיקף של 1.59 מיליארד דולר. בתוך כך, נרשם גידול מרשים של 22% בייצוא כלל תעשיית הכימיה והפרמצבטיקה הישראלית, שהסתכם ב-5.6 מיליארד דולר בתקופה זו. לפיכך, היווה ייצוא התרופות והכימיה כ-30% מכלל הייצוא התעשייתי של ישראל (ללא יהלומים) בתקופה זו, שעמד על 18.9 מיליארד דולר. הנתונים מקיפים את ייצוא התרופות כולל ההומאניות (לבני אדם) והוטרינריות.

יו"ר איגוד כימיה, פרמצבטיקה ואיכות הסביבה בהתאחדות התעשיינים, יוסף ברנע, שהינו חבר האקזקוטיבה במפעלי חמצן וארגון ציין, כי הגידול בייצוא הכימיה והפרמצבטיקה צפוי להימשך גם בחודשים הקרובים.

התפלגות ייצוא תעשיות הכימיה מעיד כל כך שייצוא המינרלים הוא הגדול ביותר בקבוצה: למרות שייצוא תחום זה זה גדל רק ב-3% בתקופה הנסקרת, הוא הגיע ל-495 מיליון דולר. ייצוא הפטרוכימיה גדל ב-50% והסתכם ב-250 מיליון דולר. ייצוא דשנים גדל ב-41% והסתכם ב-243 מיליון דולר; ייצוא דטרגנטים גדל ב-10% והסתכם ב-160 מיליון דולר. ייצוא מוצרי נפט גדל ב-37%, והסתכם ב-106 מיליון דולר וייצוא הצבעים גדל ב-53% והסתכם ב-102 מיליון דולר.

הגידול בייצוא הכימיה והפרמצבטיקה, הסביר ברנע, הוא תוצאת הבשלתן של השקעות קודמות, שינויים מבניים והתייעלות במפעלים לצד מאמצי שיווק גדולים מאוד בחו"ל.
עם זאת, במספר תתי ענפים חלו ירידות בייצוא. בעיקר, ירידה של 9% בייצוא כימיקלים תעשייתיים, שהסתכם ב-970 מיליון דולר וירידה של 9% בייצוא חומרי הדברה וחיטוי שהסתכם ב-523 מיליון דולר.

עיקר ייצוא הכימיה והפרמצבטיקה בינואר-ספטמבר היה לאיחוד האירופי, אליו הופנה כ-40% שהם כ-2.2 מיליארד דולר. כ-30% מהייצוא הופנה לארה"ב, שהם כ-1.7 מיליארד דולר, כ-10% למזרח הרחוק, שהם כ-560 מיליון דולר והשאר למדינות אחרות.

ברנע העריך, כי ניתן יהיה להגדיל עוד יותר את שיעורי הצמיחה, אם המדינה תפתח תשתיות לתעשייה הכימית בתחומי שפכים, תחבורה ואנרגיה. הענף אף דורש מהממשלה "להסדיר בהקדם את הליקויים הקשים והבלתי נסבלים בחוק רישוי עסקים, תוך ייעולו בשלה הראשון של תהליך הרישוי, כדי להבטיח וודאות עסקית למשך זמן".