לאומי: דצמבר, המאופיין במגמה חיובית בשילוב נתונים חיוביים, צפויים לתמוך בעליות בשוק

כך מעריכים כלכלני הבנק בסקירה השבועית של שוק ההון * "לעת עתה המשקיעים הזרים נמצאים בעמדת המתנה "

כלכלני בנק לאומי מציינים בסקירתם השבועית של שוק ההון המקומי כי, בהמשך למגמה החיובית בתקופה האחרונה, גם השבוע לא איכזב שוק המניות והמשיך במסע העליות שלו כאשר בדרך הוא ממשיך לשבור שיאים.

במהלך השבוע האחרון חצה מדד המעו"ף את רף 790 הנקודות והגיע למרחק נגיעה מרמת 800 הנקודות. בראש המשיכו להוביל מניות הבנקים כאשר מניות הכימיה שימשו כשחקני חיזוק.

בלאומי מציינים כי מחזורי המסחר בבורסה המקומית ממשיכים להיות גבוהים, אך מסתמן כי לעת עתה המשקיעים הזרים נמצאים בעמדת המתנה ואינם ממשיכים להגדיל את חשיפתם לשוק המניות המקומי.

עם זאת, מעריכים בבנק כי הזרים לא מדירים רגליהם מהשוק המקומי ולכן גם לא מקטינים את החשיפה לשוק. להערכת כלכלני לאומי, השוק המקומי ממשיך להוות יעד אטרקטיבי מבחינת המשקיעים הזרים, ועמדת ההמתנה בה הם נוקטים נובעת מהציפייה להמשך התפתחויות באזורינו. בנוסף, על אף עמדת ההמתנה בה נמצאים המשקיעים הזרים בשוק המניות, הם ממשיכים להביע אמון בשוק המקומי וקיימים לא מעט גופים זרים המתעניינים בהשקעות ריאליות בישראל.

בלאומי מסכמים ואומרים כי שוק המניות מקרין יציבות וממשיך במקביל לשבור שיאים כמעט מידי שבוע. חודש דצמבר, המאופיין במגמה חיובית בשוק ההון, בשילוב עם המשך פרסום אינדיקטורים חיוביים, צפויים לתמוך במגמה החיובית.

עם זאת, מגמה של המשך עלייה בריבית וחולשה בשוק הסולידי יכולים להעיב על המסחר. בנוסף, השפעת המכירה הרעיונית יכולה להעיב על המגמה החיובית בטווח הקצר שכן ייתכן וידרשו מימושים בניירות השונים בכדי לממנה.

בשוק המט"ח מציינים בבנק לאומי כי המסחר בשוק השקל-דולר התאפיין השבוע בהתחזקות השקל על רקע העלאת הריבית במשק בשבוע שעבר, כאשר מהלך הריסון המוניטרי הביא לעלייה בפער הריביות ישראל-ארה"ב לרמה של 0.5%.

ביום שלישי הקרוב צפוי הפדרל ריזרב להתכנס שוב ולהכריז על העלאת ריבית בשיעור של 0.25%, כך שהפער האמור יצטמצם ל-0.25% בלבד. לעת עתה, מסתמן שגם בפגישתו הראשונה של הפד בשנה הבאה תועלה שם הריבית. לפיכך, סביר שגם בנק ישראל ימשיך בהעלאת הריבית המקומית, כך שפער הריביות ישראל-ארה"ב יישאר חיובי ויתרום ליציבות בשער החליפין שקל-דולר.

השפעה נוספת על שער החליפין תיגזר, להערכת הכלכלנים, מסנטימנט המשקיעים הזרים כלפי השווקים המתעוררים בהם כלולה ישראל. על רקע התשואות המרשימות שנרשמו בשווקים אלו בשנים האחרונות, האטה בקצב הפעילות העולמית, העלייה בסביבה האינפלציונית העולמית ועלייה בעלויות המימון, תתכן האטה בזרם ההשקעות של משקיעים זרים לשווקים אלו ובהתאם החלשות המטבע המקומי.

לפי נתוני בנק ישראל, תנועות ההון לישראל וממנה נמשכות במגמה מעורבת. השקעות משקיעים זרים בשוק ההון המקומי רשמו לאחרונה האטה, כאשר במהלך החודשיים האחרונים אף נרשמו מימושים קלים במניות הנסחרות בבורסת ת"א.

במקביל, מציינים בלאומי, על רקע הרפורמה במס והגלובליזציה של השקעות, נמשך הגידול בהשקעות משקיעים פרטיים וישראלים בחו"ל.

בשורה התחתונה טוענים כלכלני הבנק כי, רמת הסיכון של השקל כנגד הדולר הינה גבוהה יחסית, ותושפע ממדיניותו האקטיבית (המצמצמת) של בנק ישראל, השומרת על פער ריביות חיובי בין ישראל לארה"ב, ממגמות המסחר בשוק האירו-דולר ומהסנטימנט העולמי כלפי השווקים המתעוררים.