חוסר של תקציבים בסך 10 מיליארד שקל התגלה בתוכנית הפיתוח של רכבת ישראל, כפול מהאומדן הקודם. כך נודע ל"גלובס".
דו"ח חברת הבקרה האמריקנית פי.בי (PARSONS BRINCKERHOFF) קובע, כי הרכבת תידרש להוסיף 4 מיליארד שקל לפרויקטים בתוכנית החומש, מיליארד שקל להפרדות מפלסיות, 2.5 מיליארד שקל לרכש ו-2.5 מיליארד שקל לפרויקט המסילה הרביעית באיילון שלא נכלל בתוכנית המקורית. לדעתה, תוכנית הפיתוח מתבססת על תכנון לא אופטימלי ואומדנים לא נכונים.
במשרד האוצר ובמשרד התחבורה קיימת תמימות דעים שהתוספת הכרחית. הדרך המתגבשת לקידום תוכנית הפיתוח היא תוספת תקציבית, הארכת תוכנית החומש במספר שנים (לפחות שנתיים) ויצירת מערכת בקרת און ליין.
לרכבת הוקצו במקור 20 מיליארד שקל לקידום התוכנית - 13.5 מיליארד שקל מתקציב המדינה ו-6 מיליארד שקל באמצעות גיוס פרטי. בתוכנית הפיתוח נמצאו ליקויים רבים, הנובעים בין היתר מהמהירות בה הוכנה, תכנון לקוי ותוספות שנדרשה הרכבת להכניס על-ידי ועדות התכנון.
סגן החשכ"ל וראש תחום תשתיות, עמי לנדאו, אמר ל"גלובס": "הביקורת על הרכבת מאפשרת לעשות סדר. הביקורת גילתה בעיות מהותיות בתוכנית הפיתוח, ואנו צריכים לברך על כך שהביקורת מתקבלת תוך כדי עבודה ולא בדיעבד.
"חלק מהביקורת מתייחס אמנם לחריגות, אך חלק גדול מתייחס לפרויקטים שלא נכללים בתוכנית המקורית והם חיוניים לקידום תוכנית הפיתוח". לדבריו, חלק מהליקויים הם בבחינת חבלי לידה.
מנכ"ל משרד התחבורה, אריה בר, אמר: "כל העוסקים בדבר סבורים שהרכבת אכן צריכה תוספת משמעותית. אנו אמורים לדון בנושא בימים הקרובים. משרד התחבורה לא פוסל את האפשרות שתוכנית הפיתוח תתפרס על יותר שנים".
יו"ר הרכבת, משה ליאון, אמר בתגובה, כי 6.25 מיליארד שקל מהחריגות נובעים מפרויקטים שלא נכללו בתוכנית המקורית. לדבריו, פי.בי גם נקטה בשיטת רזרבה גבוהה יותר לכל פרויקט, כאשר אין ביטחון שייעשה שימוש ברזרבה זו.
מנכ"ל הרכבת, עופר לינצ'בסקי, אמר בתגובה, כי הרכבת מנהלת מו"מ עם האוצר ומשרד התחבורה לתוספת של 9 מיליארד שקל, והיא מוכנה להאריך את תוכנית הפיתוח אל מעבר לסוף 2008.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.