הבורסה בתל-אביב בוחנת הצטרפות למערך הבורסות האירופי אירונקסט

לאחר שהכנסת אישרה תיקון לחוק, נסללה הדרך להצטרפות רשות ני"ע של ישראל לארגון העולמי

הבורסה לניירות ערך בתל-אביב בוחנת אפשרות להצטרף כחברה מלאה לאירונקסט - מערך הבורסות לניירות ערך ומכשירים נגזרים, שבו חברות הבורסות של פאריס, אמסטרדם, בריסל וליסבון.

המערך האירופי כולל גם את המסחר בנגזרים בבריטניה. באירונקסט רשומות למסחר 1,300 חברות בעלות ערך שוק כולל של 1,800 מיליארד אירו.

הבורסה המקומית כבר בוחנת העברת מסמכים שונים לראשי אירונקסט, כדי להתחיל בבדיקת המשמעויות המשפטיות של הצטרפות הבורסה התל-אביבית למערך האירופי. במקביל, בוחנת הבורסה את פלטפורמת המסחר של אירונקסט, כדי לבדוק את התאמתה לישראל ואת יעילותה מול חלופות אחרות.

לדברי מנכ"ל הבורסה בת"א, שאול ברונפלד, הדרך לפתיחת השיחות עם אירונקסט נסללה לאחר שהכנסת אישרה לפני כמה ימים תיקון לחוק שמאפשר לרשות ניירות ערך למסור מידע לרשויות פיקוח מקבילות בחו"ל.

בעקבות תיקון זה, מצפה רשות ניירות ערך של ישראל להצטרף כחברה מלאה לארגון העולמי של רשויות ניירות ערך, IOSCO, והדבר יפתח אפשרות חוקית להצטרפות ישראל למערך הבורסות האירופיות.

ברונפלד ציין, כי אם ההצטרפות של הבורסה המקומית תצא לדרך, חברי הבורסה התל-אביבית יהיו באופן אוטומטי חברי אותן בורסות החברות באירונקסט, והחברים באותן בורסות ייחשבו חברים בבורסה התל-אביבית. פירוש הדבר: חברי הבורסה בישראל יוכלו לסחור בניירות ערך ובמכשירים נגזרים בלי צורך לעבור דרך ברוקר אירופי.

ברונפלד הוסיף, כי תנאי סף לקבלת ישראל למערך האירופי הוא אימוץ פלטפורמת המסחר של אירונקסט, שהיא בעצם פלטפורמה של פאריס. מדובר בפלטפורמה למסחר במניות ובמקביל פלטפורמה למסחר בנגזרים.

אירונקסט כוללת את LIFFE, בורסת הנגזרים של לונדון. הבורסה המקומית צריכה להחליט אם ברצונה לבחור באותה פלטפורמה, לעומת חלופות כמו שדרוג הפלטפורמה המקומית או רכישה של מערכת מבורסה אחרת.

יש לציין, כי אם הבורסה התל-אביבית תצטרף לאירונקסט, המניות הנסחרות בה יופיעו על מסכי הבורסות האחרות, וגם מניות של אותן בורסות יופיעו במסכים המקומיים. הדבר עשוי ליצור מצב חדש לגבי אותן בורסות, שכן כל החברות בה שייכות לאיחוד המוניטרי, כל המחירים נקובים באירו, והסליקה מתבצע באותו מטבע.

ברונפלד ציין, כי מניות ישראליות ימשיכו להיסחר בשקלים. לדבריו, שני הצדדים יצטרכו לבחון את ההשלכות שיכולות להיות למצב זה על המסחר של ניירות ערך.

מנכ"ל הבורסה הוסיף, כי מדובר כרגע בתחילתו של תהליך, וגם לאחר ההצטרפות האפשרית, יהיה צורך להשקיע בפיתוח הקשרים ובהרחבת הנוכחות הישראלית באותם שווקים.