סקר הכסף הגדול, "גלובס" 2005: חושבים ששרון ייבחר כרה"מ, רוצים את נתניהו כשר האוצר

מה חושבים הגופים המובילים בשוק ההון על המדד, הדולר, הריבית, הפוליטיקה ובעיקר על המניות שכדאי לשים עליהן את הכסף

המגמה החיובית המלווה את הבורסה של תל-אביב בשלוש השנים האחרונות צפויה להימשך גם בשנה הקרובה. כך עולה מסקר "הכסף הגדול" של "גלובס" לסיכום שנת 2005. מלבד האופטימיות לגבי הבורסה, הנתונים מראים שבקרב הגופים הפיננסיים המובילים בשוק המקומי שורר קונצנזוס לגבי המשך הצמיחה הכלכלית בשיעור נאה גם שנה הקרובה, ותמימות דעים לגבי הדמות שעשויה להוביל את המדינה בשנים הקרובות - ראש הממשלה המכהן, אריאל שרון.

בסקר "הכסף הגדול" השתתפו כ-30 גופים פיננסיים מובילים בשוק ההון המקומי. גופים אלה הביעו את דעתם לגבי הנתונים הכלכליים המרכזיים שצפוי המשק לייצר בשנת 2006, ציינו את העדפותיהם לגבי איוש משרד האוצר, העניקו תחזית למדד המעו"ף, לנאסד"ק ולדולר וציינו מהו אפיק ההשקעה המומלץ לשנה הקרובה. בנוסף, הגופים נימקו מהם הגורמים שישפיעו להערכתם על הבורסה ב-2006, תוך פירוט הסקטורים והמניות המומלצים להשקעה ואלו שאינם מומלצים.

תחזית הצמיחה: 4.6%

על-פי נתוני הסקר, מרבית הגופים הפיננסיים סבורים שהמשק הישראלי ימשיך להפגין שיעורי צמיחה גבוהים גם ב-2006, כששיעור הצמיחה הממוצע אותו צופים המשתתפים עומד על 4.6%. מבט מעמיק על התוצאות מראה שכ-25% מהנשאלים צופים שהמשק יצמח ב-2006 בשיעור של כ-5% לפחות; 10% צופים שהמשק יצמח בשנה הקרובה בשיעור מקסימלי של 4% והרוב המכריע צופה שהצמיחה תנוע בטווח של 4%-5%.

מבט על התחזיות לגבי שיעורי האינפלציה והריבית לא מספק הפתעה מיוחדת, ועולה בקנה אחד עם ההערכות הפומביות שמתפרסמות מעת לעת על-ידי גורמים רשמיים כמו הממשלה, בנק ישראל והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה,

וכן על-ידי הגופים הפיננסיים עצמם. הנתונים מראים שהאינפלציה ב-2006 צפויה להסתכם בכ-2.5% - בטווח היעד שהתוותה הממשלה, העומד על 1%-3%. עוד עולה שכ-20% מהנשאלים סבורים שהאינפלציה צפויה להסתכם ברמה של כ-3% ומעלה. שיעור זהה של נשאלים סבור שהאינפלציה תעמוד על 2% ומטה, ורוב המשתתפים סבורים ששיעור האינפלציה ינוע בטווח של 2%-3%.

שיעור הריבית הממוצע אותו חוזים הגופים הפיננסיים לסוף 2006 עומד על כ-5.2%, גבוה בכ-0.7% משיעור הריבית הנוכחי במשק עם סיום 2005. מהנתונים עולה כי תחזיותיהם של מרבית הגופים קרובות מאוד לממוצע החזוי, כשהתחזית הפופולרית שנאמדה על-ידי שליש מהנשאלים צופה ששיעור הריבית יעמוד על רמה של 5% בסוף השנה הקרובה.

נמשיך לדבר פוליטיקה

על רקע הוויכוח המתמשך לגבי השפעתה של הפוליטיקה על הבורסה, ובמיוחד לגבי השאלה אם מדובר ברעש רקע בלבד או אולי רעש רקע מתמשך במקרה של הבורסה המקומית, נראה שהפוליטיקה נמצאת בראש מעייניהם של הברוקרים המקומיים גם לקראת 2006. מלבד הפוליטיקה הוזכרו גם שאר הגורמים שאליהם הורגלנו בשנים האחרונות, כמשתנים שישפיעו על השווקים בשנה הקרובה. פרט לנושאים כלכליים טהורים, בלט המצב המדיני-ביטחוני אשר מלווה את המשקיעים לכל אורך השנים האחרונות, וכן נושא חדש-ישן של המצב החברתי.

הנתונים מראים כי המישור הפוליטי צפוי להמשיך ולתפוס כותרות גם השנה, ולהערכת מרבית הגופים הפיננסיים, הוא יהווה את הגורם המרכזי שישפיע על הבורסה ב-2006. מלבד הזירה הפוליטית, שגרפה כ-33% מקולות המשתתפים, סבורים הגופים הפיננסיים שגם המצב הכלכלי בארה"ב, המדיניות הכלכלית במשק וההתפתחויות בזירה המדינית-ביטחונית ישפיעו ב-2006 על שוק המניות. כל אחד מהגורמים האחרונים הוזכר על-ידי 20% מהפעילים כנושא המרכזי שישפיע על הבורסה בשנה הקרובה.

מבט כולל על הגורמים שהוזכרו כאחד משני הנושאים המרכזיים אשר ישפיעו על הבורסה בשנה הקרובה, מעלה כי ארבעת הגורמים האחרונים - הזירה הפוליטית, הזירה המדינית-ביטחונית, המדיניות הכלכלית במשק והכלכלה הגלובלית תוך דגש על ארה"ב - יהוו את המשתנים המשפיעים ביותר ב-2006, כשכל אחד מהם גורף כ-20% מהקולות. נושא בולט נוסף בהקשר זה, במיוחד כנושא המרכזי השני בחשיבותו, הוא סדר היום הכלכלי, תוך דגש על המצב החברתי בישראל.

הנאסד"ק יכה את המעו"ף

במה כדאי להשקיע ב-2006? הרוב המכריע של הגופים הפיננסיים, כ-70%, סבור שההשקעה המומלצת לשנה הקרובה היא האפיק המנייתי. 20% מהנשאלים השיבו שמניות חו"ל הן ההשקעה המומלצת על-ידם לשנה הקרובה. שאר הנשאלים הצביעו על האפיק הסולידי ועל הנפט כהשקעות מומלצות.

להערכת הנשאלים, מדד המעו"ף צפוי להגיע ב-2006 לרמה ממוצעת של 900 נקודות, כ-10% בלבד מרמתו הנוכחית, וזאת לאחר שלוש שנים רצופות של תשואות דו-ספרתיות גבוהות למדי. מבט על הנתונים מלמד כי 10% מהגופים צופים שמדד המעו"ף בסוף 2006 יהיה בן ארבע ספרות, ויעמוד על רמה של 1,000 נקודות ומעלה. שיעור זהה של נשאלים צופה שמדד המעו"ף יעמוד בתום השנה הקרובה על שיעור נמוך או שווה לרמתו הנוכחית. הנתונים מראים עוד שמרבית הנשאלים, כ-60%, צופים שמדד המעו"ף יעמוד בטווח של 850-950 נקודות בתום השנה הקרובה.

על-פי תחזיות הפעילים, מדד הנאסד"ק צפוי להגיע בסוף 2006 לרמה ממוצעת של כ-2,540 נקודות, יעד המשקף תשואה של 14% על רמתו הנוכחית של מדד מניות הטכנולוגיה האמריקני.

הציפיות לגבי מדד הנאסד"ק מראות עוד שכ-15% מהנשאלים סבורים שהוא צפוי להעפיל בסוף 2006 לרמה של כ-2,700 נקודות ומעלה, ושיעור זהה של נשאלים צופה שהמדד יעמוד על רמה של כ-2,400 נקודות ומטה. בכל מקרה, המסקנה המתבקשת היא שמדד הנאסד"ק האמריקני מצטייר כהשקעה טובה יותר ממדד המעו"ף המקומי בשנה הקרובה.

הגופים הפיננסיים צופים עוד שהמטבע המקומי יפוחת בשנה הקרובה בשיעור מתון מול הדולר ויעמוד על רמה ממוצעת של 4.73 שקלים בסוף השנה, המשקפת פיחות בשיעור של כ-3% על פני רמתו הנוכחית. כ-20% מהנשאלים סבורים שהשקל ירשום תיסוף מול הדולר בשנה הקרובה וששער הדולר בסוף 2006 יעמוד מתחת לרף ה-4.6 שקלים. השער הפופולרי ביותר, אותו צופים כ-20% מהנשאלים, עומד על רמה של 4.75 שקלים ומשקף פיחות בשיעור של 3.5% מהרמה הנוכחית של השקל.

הבנקים והנדל"ן ימשיכו לככב

על-פי הסקר, שני הענפים המומלצים להשקעה ב-2006 הם בנקאות ונדל"ן - שניים מהענפים הטובים ביותר על-פי ביצועי 2005. הנתונים מראים שכ-33% מהגופים הפיננסיים סבורים שענף הבנקאות הוא המומלץ להשקעה בשנה הקרובה, וכ-30% מהנשאלים מעריך שאת הכסף כדאי להשקיע דווקא בענף הנדל"ן. נציין כי שני הענפים האחרונים סוגרים את 2005 עם תשואה שנתית של למעלה מ-45%, אם לשפוט על-פי המדדים הרלוונטיים.

האבסורד העולה מהנתונים הוא שלמרות ההמלצה החמה על מדד הנאסד"ק, רק 10% מהנשאלים הצביעו על מניות הטכנולוגיה המקומיות כאלטרנטיבת ההשקעה הטובה ביותר לשנה הקרובה.

מכלל הנתונים, המשקללים את שני הענפים המומלצים להשקעה בשנה הקרובה, עולה שענפי הנדל"ן וההיי-טק גורפים כל אחד כ-25% מהקולות. ענף הטכנולוגיה מדורג במקום השלישי עם כ-15%. ענפים אחרים אשר זוכים לייצוג, בעיקר כבחירה השנייה הכי טובה, הם כימיה, תרופות וביטוח.

על-פי הנשאלים, סקטור המזון תופס ב-2006 את המקום "המכובד" של הענף שלא מומלץ להשקעה, וזכה ליותר מ-30% מהקולות. שלושה ענפים נוספים שזכו לאזכור ברשימה השלילית הם תקשורת, ביטוח ורשתות השיווק - כל אחד מהם גרף כ-15% מהקולות. תחום האנרגיה בלט גם הוא כלא מומלץ, וזכה בקטגוריה זו ל-10% מקולות הנשאלים.

המומלצות: כי"ל ואלביט מערכות

מהן המניות המומלצות להשקעה? למרות ההתבטאויות האחרונות לגבי העובדה שרמת המחירים במעו"ף מלאה וההזדמנויות נמצאות בעיקר במניות השורה השנייה, מרבית הפעילים ממשיכים להצביע בעיקר על המניות הכבדות כמומלצות ביותר ל-2005, גם אם הן עברו כברת דרך לא מבוטלת בשנה החולפת.

שתי המניות המומלצות על-ידי הפעילים לשנה הקרובה רחוקות מאוד זו מזו בכל הקשור לביצועיהן בשנה החולפת. מדובר באלביט מערכות, שרשמה ב-2005 תשואה זעומה של כ-2% בלבד וכי"ל, שהיתה המנייה השנייה בטיבה מבין מניות המעו"ף בשנה החולפת עם תשואה של כ-80%. שתי המניות גרפו כ-20% מקולות הגופים הפיננסיים, שנתבקשו להצביע על המניה המומלצת שלהם לשנה הקרובה.

מניות נוספות, שזכו כל אחת לכ-10% מקולות המשתתפים בסקר כמומלצות ביותר להשקעה בשנה הקרובה, הן טבע, מכתשים אגן, חברת הביטוח מנורה, פמס, קבוצת דלק והבנקים הגדולים הפועלים ולאומי. מניות כבדות אחרות שזכו לאזכורים חיוביים הן בזק, אסם, החברה לישראל, אפריקה ישראל וגזית גלוב. מבין מניות השורה השנייה הוזכרו גיוון אימג'ינג, קרדן אנ.וי, מלח תעשיות, על-בד ואופיר.

במה לא כדאי להשקיע את הכסף? על רקע אזכור ענף המזון ככזה שלא מומלץ להשקעה, זכתה מניית אסם זו השנה השנייה ברציפות לכבוד המפוקפק כמניה הלא מומלצת להשקעה בעיני הגופים הפיננסיים. האחרונה גרפה כ-20% מקולות הנשאלים, שנתבקשו לנקוב במניה אחת שלא מומלץ להחזיק בתיק ההשקעות ב-2006.

מניות נוספות, שגרפו כל אחת כ-10% מהקולות בקטגוריה זו, הן חברת הטקסטיל דלתא, בזק ואחת המניות שזכתה להכי הרבה המלצות "חמות" - אלביט מערכות. מניות נוספות שאוזכרו בקטגוריית הלא מומלצות היו אם.סיסטמס, טבע, אפריקה ישראל, גוגל, פרטנר, מנורה, הכשרת היישוב, אי.די.בי פיתוח ונייר חדרה.

מי יכבוש את משרד האוצר

על רקע מערכת הבחירות המתקרבת, שאלנו את הגופים הפיננסיים מי להערכתם צפוי לזכות בבחירות הקרובות. התוצאות שקיבלנו לא מותירות הרבה מקום לספק, כשכל הגופים ללא יוצא מן הכלל מעריכים כי ראש הממשלה הנוכחי, אריאל שרון, ירכיב גם את הממשלה הבאה. בהקשר זה נדגיש כי לא שאלנו את הפעילים בשוק לדעותיהם הפוליטיות, אלא רק ביקשנו הערכה לגבי זהות המנצח בבחירות הקרובות.

נראה שחלק בלתי מבוטל מהפעילים בשוק המקומי עדיין נוטה חסד לשר האוצר הקודם, בנימין נתניהו, שזכה לקולות לא מבוטלים כמי שצריך לכהן במשרת שר האוצר. הנתונים מראים שנתניהו ואהוד אולמרט הם המועמדים הרצויים בעיני הגופים הפיננסיים המקומיים למשרת שר האוצר - כל אחד מהם גרף כשליש מקולות המשתתפים. עוד עולה כי כ-15% מכלל הגופים היו רוצים לראות במשרד האוצר את מאיר שטרית, ושיעור דומה של גופים היה מעוניין דווקא במינויו של איש מקצוע.